«فرانسه در قبال اقدامات حکومت ایران در منطقه بیکار نمی‌نشیند

فیلیپ اتیان، سفیر فرانسه در ایالات متحده، از اجماع کشورهای اروپایی درمورد لزوم پایان دادن جمهوری اسلامی به نقض تعهدهای هسته‌ای خبر داد و تاکید کرد که فرانسه درقبال اقدام‌های ایران در منطقه بیکار نمی‌نشیند.  

سفیر فرانسه در واشینگتن روز شنبه، اول آبان‌ماه، در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی العربیه اعلام کرد: «ما از چند سال پیش و پس از خروج دولت پیشین ایالات متحده از برجام، خواستار بازگشت به توافق هسته‌ای بودیم، اما البته مسائل دیگری را نیز پیگیری و بررسی می‌کنیم. ما دست روی دست نگذاشته و بیکار ننشسته‌ایم.» 

اتیان یکی از اقدام‌های پاریس در زمینه مسائل منطقه‌ای خاورمیانه را برگزاری نشست بغداد در تابستان گذشته عنوان کرد که به گفته او، «فرانسه و عراق آن را ترتیب داده بودند.» 

امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه، نشست «همکاری و مشارکت بغداد» را که شهریورماه با حضور او برگزار شد، نشان‌دهنده عزم عراق برای برپایی صلح در منطقه خاورمیانه دانسته بود. 

فیلیپ اتیان علاوه‌بر این، افزود که آن کشور به‌جز پرونده هسته‌ای، با ایران درمورد مسائل دیگر نیز مذاکره و گفت‌وگو می‌کند. 

او به العربیه گفت که کشورهای اروپایی درمورد لزوم پایان دادن ایران به نقض تعهدهای هسته‌ای آن کشور با یکدیگر اجماع و توافق دارند. سفیر فرانسه در ایالات متحده همچنین با اشاره به رایزنی و هماهنگی کشورش با بریتانیا و آلمان و همچنین با چین و روسیه برای بازگشت سریع ایران به مذاکرات احیای برجام در وین، افزود: «سیاست‌های ما کاملا روشن و متمرکز بر بر ضرورت بازگشت به برجام است. همچنین با آمریکایی‌ها در مورد لزوم بازگشت سریع ایران به مذاکرات در وین موافقیم و این امر مستلزم همکاری ایران با سازمان بین‌المللی انرژی اتمی و پایان دادن به نقض توافق هسته‌ای است.»

ایران و ایالات متحده در سال جاری مذاکرات غیرمستقیمی را برای احیای توافق برجام آغاز کردند که شش دور آن در وین، پایتخت اتریش، برگزار شد. این مذاکرات از اواخر خردادماه متوقف شد و قرار بود پس از روی کار آمدن دولت جدید در ایران پیگیری شود. با گذشت نزدیک به سه ماه از آغاز کار دولت رئیسی و درخواست‌های مکرر طرف‌های مذاکرات، هنوز تاریخی برای ادامه مذاکرات مشخص نشده است، اما حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران، روز شنبه بار دیگر وعده داد که که این گفت‌وگوها «به‌زودی از سر گرفته خواهند شد».

این درحالی است که بسیاری از تحلیلگران امتناع جمهوری اسلامی ایران از بازگشت سریع به مذاکرات را نوعی وقت‌کشی هم‌زمان با ادامه نقض گسترده تعهدهای برجامی و پیشبرد برنامه هسته‌ای آن کشور ارزیابی می‌کنند.

در هفته‌های اخیر مقام‌هایی از کشورهای دخیل در مذاکرات احیای برجام، زمان ایران برای بازگشت به مذاکرات احیای برجام را روبه پایان دانستند و مقام‌های دولت بایدن، ازجمله آنتونی بلینکن، وزیر خارجه، رابرت مالی، نماینده ویژه دولت در امور ایران و جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی این کشور، برای نخستین‌بار از در نظر داشتن «گزینه‌های دیگر» درصورت به نتیجه نرسیدن دیپلماسی و مذاکرات سخن گفتند. 

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز روز جمعه، هفته آینده را برای مشخص‌شدن امکان بازگشت ایالات متحده و ایران به مذاکره غیرمستقیم برای احیای برجام،  تعیین‌کننده دانست و افزود درصورتی که نظارت کامل آژانس بر تاسیسات هسته‌ای ایران از سر گرفته نشود، بازگشت به توافق هسته‌ای تقریبا غیرممکن خواهد بود.

برگرفته ای از سایت ایندیپندنت فارسی، ۲۴ اکتبر ۲۰۲۱