کرونا در ایران؛ هشدار نسبت به افزایش ایدز و سل

مسعود مردانی، عضو کمیته مبارزه با ایدز و ستاد ملی مقابله با کرونا نسبت به راه افتادن موج جدید بیماری‌های واگیردار دیگر از جمله ایدز و سل در دوران کرونا هشدار داد.

مسعود مردانی، عضو کمیته کشوری مبارزه با ایدز و ستاد ملی مقابله با کرونا از بی‌توجهی به مبارزه با بیماری‌های واگیردار و افزایش آن در دوران شیوع ویروس کرونا در ایران انتقاد کرد.

به گزارش ایلنا مردانی روز چهارشنبه ۱۹ آبان (۱۰ نوامبر) گفت که یکی از مشکلات عمده توجه بیشتر به بیماری ناشی از ویروس کرونا و بی‌توجهی و ساده‌انگاری شیوع بیماری‌های بسیار شایع دیگر، از جمله ایدز و سل در ایران است. به گفته او شیوع سل در ایران هرگز به اندازه دو سال گذشته نبوده است.

این عضو کمیته کشوری مبارزه با ایدز گفت: «با شیوع کرونا، مدیریت درمان، تشخیص و پیشگیری از بیماری ایدز، جایگاه اصلی خودش را در دوسال اخیر از دست داده است.»

به گفته مردانی تشخیص و یا مبارزه با بیماری‌های شایع دیگر در سایه کرونا قرار گرفته‌اند و پزشکان روش‌های غربالگری و کشف موارد جدید بیماری را “یا فراموش کرده‌اند یا اینکه اهمیتی برای آن قائل نشد‌اند”.

او گفت: «همیشه مواردی از بیماری تب کنگو که منجر به مرگ می‌شد از استان‌هایی مانند سیستان و بلوچستان گزارش می‌شد، در دوسالی که کرونا وجود داشت موارد گزارش شده بیماری به حداقل خودش رسید. برخی از گزارش های مقالات علمی نشان داده است که بعضی از بیماران تا آخرین لحظه‌ای که این بیماری را داشته‌اند، بیماری‌شان تشخیص داده نشده است، به این دلیل که همه فکر می‌کردند، ممکن است این بیماری کرونا باشد.»

مردانی ضمن اشاره به کمبود شدید داروهای مقابله با ویروس اچ‌آی‌وی، از احتمال به راه افتادن موج جدید بیماری ایدز خبر داد. او گفت: « حتی جلسه‌هایی که برای کمیته کشوری مبارزه و کنترل بیماری ایدز داشته‌ایم، در دوسال اخیر حتی یک جلسه از آن نیز تشکیل نشده است و این نشان می‌دهد که آسیب پذیری کسانی که مبتلا به اچ آی وی هستند، بالاست.»

مسعود مردانی گفت درحال حاضر با توجه به محدودیت‌هایی که برای استفاده افراد از روش‌های پیشگیری به کار می‌برند تا فرزندآوری را تشویق کنند، تعداد زیادی به بیماران مقاربتی افزوده خواهد شد.

عضو کمیته علمی کشوری ایدز گفت: «استفاده از کاندوم یکی از سدهای حفاظتی بسیار مهم برای جلوگیری از بیماری های سوزاک، کلامیدیا و عفونت‌های منتقله از طریق روابط جنسی است و افراد زمانی که کاندوم را در دسترس نداشته باشند، ممکن است به این بیماری مبتلا شوند.»

به گزارش خبرگزاری ایلنا، مسعود مردانی طرح جوانی جمعیت را “کاملا غیرکارشناسی” خوانده و تاکید کرده است که «حتی با تایید شورای نگهبان [این طرح] دوباره باید پس گرفته شود و بر روی آن کار شود». او همزمان این پرسش را مطرح کرد که چند متخصص اطفال و ژنتیک روی این طرح کار کرده‌اند؟

طرح جوانی جمعیت که ۱۰ آبان به تایید شورای نگهبان رسید از سوی کمیسیونی در مجلس و بدون بررسی در صحن علنی مجلس شورای اسلامی تصویب شد. این طرح برای افراد صاحب فرزند امتیازات مالی و شغلی قائل شده و همزمان محدودیت‌هایی را برای پیشگیری از بارداری و سقط جنین تعیین کرده است.

علی خامنه‌ای، رهبر رژیم اسلامی در سال‌های اخیر بارها به لزوم افزایش جمعیت ایران و ازدواج به هنگام و فرزندآوری اشاره کرده است. سیاست افزایش جمعیت در ایران با سخنان خامنه‌ای در سال ۱۳۹۲ آغاز شد. او در سخنرانی‌ خود افزایش جمعیت را از جمله “نیازهای حیاتی امروز و فردای کشور” خواند. او تاکید کرد که جمعیت ایران باید به ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیون نفر برسد.

برگرفته ای از سایت دویچه وله فارسی،۱۱ نوامبر ۲۰۲۱