آمریکا: به نظر نمی‌‌رسد ایران برای بازگشت به پیروی متقابل از برجام جدی باشد

ساعاتی پس از اعلام توقف دور هفتم مذاکرات احیای برجام در روز جمعه، مقام‌های دولت آمریکا از رویکرد ایران انتقاد کرده و نسبت به شکست مسیر دیپلماسی هشدار دادند.

وزیر خارجه آمریکا در مصاحبه اختصاصی با رویترز گفت، ایران در حال حاضر به نظر نمی‌‌رسد در مورد انجام آنچه که برای بازگشت به پیروی متقابل ضروری است جدی باشد.

وی با بیان این که تهران در روزهای آینده باید تصمیمات بسیار مهمی بگیرد، گفت اگر مسیر پیروی متقابل به بن‌بست برسد، گزینه های دیگر را در مورد ایران دنبال خواهیم کرد.

بلینکن گفت: «چیزی که طی روزهای اخیر شاهد آن بودیم این بود که ایران درباره آن چیزی که برای بازگشت به تعهدات ضروری است، جدی نبوده و همین موضوع دلیل آن بود که ما به این دور از گفت‌وگوها در وین پایان بخشیدیم».

وزیر امور خارجه ایالات متحده هشدار داد که واشنگتن اجازه نخواهد داد جمهوری اسلامی ایران، در حالی که برنامه هسته‌ای خود را گسترش می‌دهد، مذاکرات را به درازا بکشاند.

همزمان در روز جمعه، جن ساکی سخنگوی کاخ سفید نیز در نشست خبری روزانه خود در واشنگتن گفت، رویکرد ایران در مذاکرات این هفته در مسیر حل مسائل هسته‌ای نبود.

رویکرد ایران در این هفته با هدف حل مشکلات موجود نبود

ساکی ضمن اشاره به پایان دور هفتم مذاکرات در وین و بازگشت هیئت آمریکایی به واشنگتن، گفت: هیئت دولت جدید ایران با پیشنهادهای سازنده به وین نیامد. در شش دور اول مذاکره، حتی سخت‌ترین مشکلات با پیشنهادات خلاقانه همراه بود. متاسفانه رویکرد ایران در این هفته با هدف حل مشکلات موجود نبود.

سخنگوی کاخ سفید با تاکید بر اینکه ایران قبل از آغاز دور جدید مذاکرات «دور جدید تحریکات هسته‌ای» را آغاز کرد، افزود مادامی که طرف ایرانی پایبند عمل کند، آمریکا به توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ پایبند خواهد بود.

مذاکرات غیرمستقیم ایران و ایالات متحده برای بازگشت به پیروی کامل از برجام در خرداد ماه متوقف، و پس از یک وقفه پنج ماهه، از روز دوشنبه هشتم آذر ازسرگرفته شد.

علی باقری مذاکره‌کننده ارشد دولت جدید ایران روز گذشته اعلام کرد متون پیشنهادهای خود را در دو حوزه لغو تحریم‌ها و مسائل هسته‌ای به طرف اروپایی ارائه داده است.

طرف اروپایی می‌گوید در پیش‌نویس پیشنهادی، موارد تفاهم شده در متون شش دور گذشته لحاظ نشده و در مواردی به‌طور کامل از پیش‌نویس های قبلی حذف شده اند.

نمایندگان فرانسه، بریتانیا و آلمان، سه متحد اروچایی آمریکا در برجام، در یک بیانیه مشترک، پیشنهادهای دولت جدید ایران را مایه «ناامیدی و نگرانی» توصیف کردند.

انریکه مورا نماینده اتحادیه اروپا و هماهنگ‌کننده مذاکرات وین پیشتر گفت که دور هفتم مذاکرات به پایان نرسیده است و این مذاکرات اواسط هفته آینده ادامه خواهد یافت.

برگرفته ای از سایت ایران امروز، ۴ دسامبر ۲۰۲۱