وزارت بهداشت ورود سویه اومیکرون کرونا به ایران را تائید کرد

با شناسایی یک مورد ابتلای قطعی به سویه اومیکرون کرونا در ایران کارشناسان درباره گسترش آن طی ۱۷ روز هشدار می‌دهند. اومیکرون به نسبت سویه‌های شناخته شده قبلی از قدرت سرایت به مراتب بیشتری برخوردار است.

پس از شناسایی قطعی یک مورد ابتلا به سویه اومیکرون ویروس کرونا در تهران مسئولان ارشد وزارت بهداشت صبح یک‌شنبه ۲۸ آذر (۱۹ دسامبر) یک نشست اضطراری برگزار کردند.

محمد هاشمی، سرپرست مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت می‌گوید، همه شرکت‌کنندگان در این نشست پس از بحث و تبادل نظر بر ضرورت اتخاذ تدابیر ویژه، رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و افزایش سرعت واکسیناسیون به خصوص تزریق دوز سوم تاکید کردند.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت گفته مورد قطعی شناسایی ابتلا به سویه اومیکرون مربوط به مردی است که به یکی از کشورهای همسایه سفر کرده و علائم ابتلای او در همان کشور آشکار شده است.

محمدمهدی گویا به این کشور همسایه اشاره‌ای نکرده و می‌گوید یک یا دو مورد مشکوک به ابتلا به سویه اومیکرون هم وجود دارد که هنوز نتیجه قطعی آزمایش‌های آنها در دست نیست. کمال حیدری، معاون وزیر بهداشت گفته فرد مبتلا از امارات وارد ایران شده است.

سویه اومیکرون نخستین بار حدود یک ماه پیش در آفریقای جنوبی شناسایی شد و شمار موارد روزانه ابتلا به بیماری کووید۱۹ در این کشور از آن زمان تا کنون بیست برابر شده است.

تدروس ادهانوم، دبیرکل سازمان جهانی بهداشت روز سه‌شنبه گذشته با اعلام این که تا کنون ۷۷ کشور شناسایی سویه اومیکرون را گزارش کرده‌اند، هشدار داد که با توجه به قدرت سرایت بیشتر این سویه احتمال رسیدن آن به اغلب کشورها وجود دارد.

این سازمان دیروز شنبه (۱۸ دسامبر / ۲۷ آذر) اعلام کرد، تعداد کشورهایی که ابتلا به سویه اومیکرون در آنها گزارش شده به نزدیک ۹۰ کشور رسیده و شمار مبتلایان در مناطق درگیر با آن طی یک و نیم تا سه روز دو برابر شده است.

سازمان جهانی بهداشت پیش از این اومیکرون را در فهرست سویه‌های “نگران کننده” طبقه‌بندی کرده بود که بیانگر قدرت سرایت به مرتب بیشتر آن به نسبت سویه‌های تاکنون شناخته شده است.

بریتانیا و هلند از جمله کشورهایی هستند که با وجود پوشش قابل ملاحظه واکسیناسیون عمومی به تازگی با افزایش تصاعدی موارد ابتلا به سویه اومیکرون روبرو شده و محدودیت‌های شدیدی برای مهار آن در دستور کار قرار داده‌اند.

در میان کشورهای منطقه و همسایگان ایران تاکنون دست‌کم ترکیه، پاکستان، امارات متحده عربی و عربستان سعودی شناسایی مواردی از ابتلا به سویه اومیکرون ویروس کرونا را اعلام کرده‌اند.

مسعود یونسیان، دبیر کمیته اپیدمیولوژی و پژوهش کمیته علمی کشوری مقابله با کووید ۱۹ روز جمعه درباره احتمال ورود اومیکرون به ایران گفته بود: «باید فرض کنیم که یا همین الان این سویه وارد کشور ما شده یا به زودی وارد می‌شود. حتی این سویه را در کشورهایی که تدابیر سخت‌تری اتخاذ کرده بودند، دیدیم. بنابراین خوش‌بینی است که بگوییم با اقدامات انجام شده در کشور، این ویروس وارد ایران نخواهد شد.»

سویه بسیار مسری اومیکرون در حالی به ایران رسیده که از دو روز پیش تعداد شهرهای در وضعیت قرمز و نارنجی در این کشور به صفر رسیده و وضعیت ۳۹۵ شهر آبی (کم خطر) شده است.

عضو کمیته علمی کشوری مقابله با کرونا هشدار می‌دهد: «چیزی که درباره اومیکرون وجود دارد، این است که اگر اومیکرون وارد شود، طی ۱۷ روز تبدیل به سویه غالب می‌شود که این سرعت درباره دلتا ۱۰۰ روز بوده است. اگر امروز یک مورد اومیکرون در کشور تشخیص دهیم، ممکن است تا ۱۷ روز دیگر کشور درگیر اومیکرون شده و نقشه آبی کشور بلافاصله به یک نقشه قرمز تبدیل شود.»

به گزارش ایسنا، پیام طبرسی در حاشیه نشست روز یک‌شنبه این کمیته به خبرنگاران گفت، اکنون علاوه بر رعایت پروتکل‌های بهداشت نکته مهم افزایش تزریق دوز سوم واکسن کرونا (دوز یادآور یا بوستر) است تا ایمنی شهروندان در برابر ابتلا به سویه اومیکرون افزایش یابد.

بر پایه آمار رسمی وزارت بهداشت از ابتدای واکسیناسیون تا ۲۸ آذر نزدیک به ۵۰ میلیون و ۳۴۱ هزار نفر دو دوز واکسن دریافت کرده‌اند که حدود ۶۰ درصد کل جمعیت و حدود ۷۰ درصد جمعیت بالای ۱۲ سال می‌شوند.

مطابق این آمار تا کنون فقط اندکی بیش از سه میلیون و ۷۷۲ هزار نفر دوز سوم واکسن را دریافت کرده‌اند و تعداد کل واکسن‌های تزریق شده در شبانه‌روز گذشته ۴۲۰ هزار دوز بیشتر نبوده است.

واکسیناسیون علیه کرونا در ایران پس از تعلل فراوان در ماه‌های نخست از شهریورماه تا نیمه آبان سرعت قابل قبولی داشت و به طور میانگین به حدود یک میلیون دوز در روز رسیده بود.

در هفته‌های اخیر سرعت واکسیناسیون در ایران کاهش یافته و به حدود ۴۰۰ هزار دوز در روز رسیده است. در نیمه دوم آذر ماه تعداد واکسن‌های تزریق شده در روز کمتر از این میزان هم بوده است.

ظاهرا مهم‌ترین علت کاهش آمار واکسیناسیون بی‌رغبتی بخشی از شهروندان به واکسینه شدن است و علت آن کمبود واکسن نمی‌تواند باشد.

آمار گمرک حاکی است تا کنون بیش از ۱۵۰ میلیون و ۱۰۸ هزار دوز واکسن طی ۸۷ مرحله وارد ایران شده که نزدیک به ۸۸ درصد آنها واکسن سینوفارم چینی بوده است.

روابط عمومی وزارت بهداشت می‌گوید تا روز یک‌شنبه (۲۸ آذر) در مجموع نزدیک به ۱۱۳ میلیون و ۲۴۰ هزار دوز واکسن در سراسر ایران تزریق شده که شامل واکسنن‌های دوز یادآور هم می‌شود.

برگرفته ای از سایت دویچه وله فارسی، ۲۰ دسامبر ۲۰۲۱