حضور خانواده قربانیان پرواز ۷۵۲ در فرودگاه امام خمینی: «تا محاکمه جنایتکاران محکم ایستاده‌ایم»

در دومین سالگرد سرنگونی هواپیمای مسافربری اوکراینی، آن دسته از خانواده‌های قربانیان که در ایران زندگی می‌کنند روز شنبه صبح، ۱۸ دی‌ماه، به فرودگاه امام خمینی تهران رفتند.

این خانواده‌ها با در دست داشتن عکس قربانیان و شاخه‌های گل درست در ساعتی در فرودگاه امام خمینی حاضر شدند که دو سال پیش عزیزان خود را راهی پرواز اوکراین کرده بودند.

آنها در فرودگاه فریاد زدند «حقیقت، عدالت» و گفتند: «عدالت قابل مبادله نیست! ما محکم ایستاده‌ایم تا جنایتکاران را در دادگاه بی‌طرف محاکمه کنیم.»

پرواز پی‌اس ۷۵۲ هواپیمایی اوکراین بامداد ۱۸ دی‌ماه ۱۳۹۸ به‌ فاصله کوتاهی پس از پرواز از فرودگاه بین‌المللی تهران با شلیک دو موشک پدافند سپاه پاسداران سرنگون شد و تمامی ۱۷۶ سرنشین آن از جمله ۱۶۴ ایرانی جان باختند.

جمهوری اسلامی پس از سه روز تمام پنهان‌کاری و اظهارات متناقض و خلاف واقع، سرانجام اذعان کرد که پدافند ضدهوایی سپاه به این هواپیمای مسافربری شلیک کرده، اما دلیل شلیک «خطای انسانی» است.

اوکراین، کانادا و برخی ناظران می‌گویند این ادعا را قبول ندارند و حکومت ایران در حال لاپوشانی دلایل اصلی این ماجرا است.

جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا، ملانیا جولی، وزیر خارجه، عمر الغبرا، وزیر ترابری، شان فریزر، وزیر مهاجرت و رلف گودیل، کمیسر عالی کانادا، روز جمعه، ۱۷ دی‌ماه، در دومین سالگرد سرنگونی پرواز ۷۵۲ با موشک‌های سپاه در نشستی مجازی با اعضای خانواده‌های قربانیان دیدار کردند.

با این حال از ایران خبری از دیدار مقامات بلندپایه جمهوری اسلامی با بازماندگان قربانیان منتشر نشده است.

برگرفته ای از سایت رادیو فردا، ۸ ژانویه ۲۰۲۲