دستکم ۹ تجمع اعتراضی برگزار شد

طی روزهای گذشته، تعدادی از کارگران و استادکاران ساختمانی در مقابل مجلس شورای اسلامی، جمعی از کارکنان شرکت کشت و صنعت میان آب شوش در مقابل این شرکت، جمعی از کارگران گروه جوشکاری پتروشیمی ایلام برای دومین روز در مقابل این شرکت، شماری از شهروندان در اعتراض به قوانین خانواده و مهریه در مقابل مجلس شورای اسلامی، کارگران پتروشیمی رازی ماهشهر در محل کار خود، جمعی از حواله‌داران کامیون‌های وارداتی مقابل دفتر ریاست‌جمهوری، شماری از کارگران کارخانه لاستیک بارز کرمان در محوطه این کارخانه و شماری از کارگران پتروشیمی مروارید در عسلویه‌ در محل کار خود، در تجمعاتی اعتراضی خواستار رسیدگی به مطالباتشان شدند.

بر اساس این گزارش، ارائه خدمات و حتی حقوق قانونی کارگران ساختمانی به فراموشی سپرده شده است. در کنار آن کارگران ساختمانی از هیچگونه حمایتی از طرف دولت و مجلس بهره‌مند نیستند و تنها دلخوشی آن‌ها برخورداری از بیمه تامین اجتماعی است که بعد از ده‌ها سال با پیگیری تشکل‌های کارگری و حمایت نمایندگان مجلس در سال ۱۳۸۷ تصویب واز سال ۱۳۸۹ اجرائی شده است، ولی این خدمات بیمه‌ای نیز با بدقولی مسئولین سازمان تامین اجتماعی به مدت دوسال است که متوقف شده و با بخشنامه‌های ظالمانه بیمه ده‌ها هزار کارگر واقعی ساختمانی نیز قطع شده است.

این در حالی است که علیرغم مکاتبات، مصاحبه ها، جلسات و پیگیری‌های متعدد با وزیر کار و رئیس سازمان تامین اجتماعی، کوچکترین اهمیتی از طرف مسئولین به این قشر صورت نگرفته و هیچکدام از بخشنامه‌های یکطرفه و ضد کارگری سازمان تامین اجتماعی لغو نشده اند و صدها هزار کارگر ساختمانی در نوبت استفاده از مزایای برخورداری از تامین اجتماعی هستند که هزاران نفر از آنان در چند سال اخیر به علت حوادث ناشی از کار، بیماری و… فوت کرده یا از کارافتاده شده‌اند و خودشان و خانواده‌شان در فقر بسر می‌برند.

این کارگران برخی از مطالبات خود را داشتن حق بیمه تامین اجتماعی، بهره مندی از مزایای قانون مشاغل سخت و زیان‌آور و غرامت ایام بیماری، صدور دستورالعمل‌های قاطع و کاربردی در الزام کارفرمایان به رعایت مسائل ایمنی، لغو دستورالعمل‌های یک طرفه سازمان تامین اجتماعی بر علیه کارگران ساختمانی از قبیل حذف بیمه کارگران تاسیسات، لوله کش آب و لوله کش گاز، قطع بیمه کارگران به بهانه‌ عدم پرداخت بیمه به مدت ۳ماه، واگذاری بازرسی کارگران ساختمانی به کارگزاری‌ها، کاهش پرداخت حق بیمه ۳۵ سال برای کارگران ساختمانی، تذکر به وزارت راه و شهر سازی و تذکر به وزارت کار و سازمان تأمین اجتماعی در جهت به رسمیت شناختن تشکل‌های کارگری عنوان کردند.

تجمع کارکنان شرکت کشت و صنعت میان آب شوش
به گزارش ایلنا، روز سه شنبه ۵ بهمن ۱۴۰۰، جمعی از کارکنان شرکت کشت و صنعت میان آب شوش در اعتراض به نحوه واگذاری این شرکت به بخش خصوصی و قراردادهای خود در مقابل این شرکت دست به تجمع اعتراضی زدند.

این کارگران با بیان اینکه از کمیسیون ۹۰ می‌خواهیم که به نحوه واگذاری و قیمت‌گذاری این شرکت به بخش خصوصی در سال ۹۶ ورود کنند، اعلام کردند: “از زمان واگذاری این شرکت مشکلات کارکنان شروع شد، در گذشته این شرکت، نیشکر و گاهی اوقات گندم و کلزا کشت می‌کرد ولی بعد از واگذاری فقط گندم و کلزا با ظرفیت کمی کشت می‌کند و کمتر نیشکر می‌کارند و باعث بیکاری تعدادی از کارگران شده است”.

آن‌ها افزودند: “بعد از واگذاری‌ها قراردادها تغییر کرده و کارکنانی که سال‌ها سابقه فعالیت داشتند مجبور به قبول چنین قراردادهایی شدند که دریافتی آن‌ها کم و امنیت شغلی پایین آمده است”.

این کارگران ادامه دادند: “مشکلاتی برای بیمه ما به وجود آمده. اگر مشکلی در حین کار مانند باران پیش بیاید و مجبور به تعطیلی کار باشیم حقوق آن روز از حقوق ماهیانه کسر می‌شود”.

تجمع کارگران پتروشیمی ایلام
به گزارش ایلنا، روز سه شنبه ۵ بهمن ۱۴۰۰، جمعی از کارگران گروه جوشکاری پتروشیمی ایلام، برای دومین روز در اعتراض به نحوه انعقاد قرارداد جدیدشان در مقابل این شرکت دست به تجمع اعتراضی زدند.

یکی از این کارگران در این خصوص گفت: “حدود یکسال و نیم است که بعنوان جوشکار فنی بصورت تمام وقت در مجتمع پتروشیمی ایلام مشغول بکار شدیم. در طول این یکسال و نیم گذشته، شبانه روزی برای توسعه این شرکت فعالیت کردیم و قرار بود برای داشتن امنیت شغلی بعنوان نیروی دائمی ادامه کار دهیم اما نه تنها این وعده عملی نشد بلکه طی چند روز اخیر به ما اعلام کرده‌اند که بایستی با قرارداد جدید یعنی ۱۵ روز کار و ۱۵ روز استراحت فعالیت کنید”.

وی افزود: “همه این ۲۴ نفری که قرار است تعدیل شوند سال های سال است که در این مجتمع مشغول بکار هستند، برای حقوقی که می‌گیریم برنامه ریزی کرده‌ایم، وام گرفته‌ایم، همگی نیروی بومی، متاهل و دارای مشکلاتی اقتصادی هستیم اگر قرار باشد حقوق ۱۵ روز را بگیریم هم دچار مشکلات اقتصادی می‌شویم و هم مشکلات اجتماعی”.

این کارگران خواستار بازگشت به کار براساس قرارداد قبلی هستند.

تجمع شماری از شهروندان در اعتراض به قوانین خانواده و مهریه
به گزارش رکنا، روز سه شنبه ۵ بهمن ۱۴۰۰، شماری از شهروندان در اعتراض به قوانین خانواده و مهریه در مقابل مجلس تجمع کردند.

رویه قضایی و نوسانات شدید قیمت سکه معضل زندانیان و محکومین مهریه را به موضوع روز تبدیل کرده و بسیاری معتقدند نیاز به بازنگری در قوانین ازدواج بیش از پیش پررنگ شده است.

تجمع کارگران پتروشیمی رازی ماهشهر
به گزارش اقتصاد ۲۴، روز سه شنبه ۵ بهمن ۱۴۰۰، جمعی از کارگران پتروشیمی رازی ماهشهر دست از کار کشیده و با برگزاری تجمع اعتراضی در محل کار خود خواستار رسیدگی به مطالباتشان شدند.

کارگران در این خصوص عنوان کردند: “خواسته ما به رسمیت شناخته شدن نماینده کارگران از سوی کارفرما بود. با اینحال کارفرما هیچ اهمیتی به این موضوع نداد و ۵ نفر از همکاران ما از جمله نماینده کارگری را ممنوع الورود کرد. در پی این اقدام کارفرما کارگران اعتراضات صنفی خود را آغاز کردند، اما در مقابل ۳ نفر دیگر نیز ممنوع‌الورود شدند”.

آن ها همچنین از بی‌توجهی اداره کار منطقه گلایه مند هستند.

تجمع حواله‌داران کامیون‌های وارداتی
به گزارش رادیو فردا، روز دوشنبه ۴ بهمن ۱۴۰۰، جمعی از حواله‌داران کامیون‌های وارداتی مقابل دفتر ریاست‌جمهوری تجمع اعتراضی برگزار کردند.

آن ها دلیل این تجمع خود را اعتراض به نرخ بالای هزینه‌های گمرک برای واردات کامیون عنوان کردند.

تجمع کارگران کارخانه لاستیک بارز کرمان
به گزارش اتحادیه آزاد کارگران ایران، روز سه شنبه ۵ بهمن ۱۴۰۰، شماری از کارگران کارخانه لاستیک بارز کرمان در محوطه این کارخانه تجمع اعتراضی برگزار کردند.

آن ها دلیل این تجمع خود را اعتراض به عدم پرداخت معوقات مزدی و سطح پایین دستمزد خود عنوان کردند.

تجمع کارگران پتروشیمی مروارید عسلویه
به گزارش اتحادیه آزاد کارگران ایران، روز سه شنبه ۵ بهمن ۱۴۰۰، شماری از کارگران پتروشیمی مروارید در عسلویه‌ دست از کار کشیده و در محل کار خود دست به تجمع اعتراضی زدند.

کارگران در این تجمع خواستار پرداخت معوقات مزدی خود شدند.

نمایشگر ویدیو

برگرفته ای از سایت هرانا (مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران)، ۲۲۰ ژانویه ۲۰۲۲