پیک ششم کرونا در ایران: تعطیلی دو هفته‌ای تکذیب شد ـ شمار شهرهای قرمز افزایش یافت

در حالی‌که پیک ششم کرونا در کشور شدت گرفته و بر شمار شهرهای قرمز افزوده می‌شود، وزارت بهداشت تعطیلی دو هفته‌ای کشور را تکذیب کرد. افزایش مبتلایان به اومیکرون ادامه فعالیت مدارس و دانشگاه‌ها را مورد تردید قرار داده است. در مجلس شورای اسلامی نیز بر تعداد نمایندگان مبتلا به کرونا افزوده می‌شود.

پیک ششم کرونا در ایران با شیوع سویه اومیکرون تشدید شده است. با افزایش شمار شهرهای قرمز، اکنون ۱۵ شهر در وضعیت قرمز، ۶۱ شهر نارنجی، ۲۷۴ شهر زرد و ۹۸ شهر در وضعیت آبی قرار دارند.

با گسترش سویه اومیکرون، مسئولان اقدامات جدی برای جلوگیری از آن انجام نداده‌اند. از سویی محدودیت‌ها اعمال نشده و از سوی دیگر ستاد ملی مقابله با کرونا دستور بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها را نیز صادر کرده است. همچنین احساس مسئولیت در رعایت پروتکل‌های بهداشتی کاهش یافت و به زیر ۵۰ درصد رسیده و تزریق دوز سوم واکسن کرونا نیز به خوبی پیش نرفته است.

همایون سامه یح نجف‌آبادی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی دوشنبه ۱۱ بهمن در مورد همه‌گیری کرونا در کشور گفت:

«تعداد مبتلایان متأسفانه بسیار زیاد است و هر شخصی در خانواده‌اش، شاهد ابتلای فردی به بیماری است.»

او افزود: «تهران که چند روز گذشته در نقشه رنگ‌بندی کرونا به رنگ آبی بود، ظرف چند روز نارنجی شد و احتمال آن وجود دارد، تا چند روز دیگر قرمز شود. این نشانه وخامت اوضاع است. در مورد شهرهای دیگر نیز چنین مسأله‌ای وجود دارد و باید دولت مانند گذشته محدودیت‌های سختی ایجاد کند تا از این بحران با کمترین آسیب عبور کنیم.»

علی‌اصغر باقرزاده، عضو دیگر کمیسیون بهداشت مجلس نیز اعلام کرد که «در برخی نقاط کشور حدود ۱۰۰ درصد افزایش بستری شدن در مراکز درمانی را داشته‌ایم».

در حالی‌که در روزهای اخیر خبرهایی در مورد تعطیلی دو هفته‌ای کشور منتشر شده بود، محمد هاشمی، سرپرست مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت جمهوری اسلامی این موضوع را تکذیب کرد و گفت «تعطیلی دو هفته‌ای کشور به هیچ عنوان صحت ندارد».

به‌گفته هاشمی، ستاد ملی مقابله با کرونا تصمیماتی برای کنترل این بیماری گرفته که یکی از این تصمیمات، تفویض اختیار تعطیلی برخی مدارس در استان‌ها به استانداران بوده است.

حمیدرضا جماعتی، دبیر کمیته علمی کشوری کرونا نسبت به بازگشایی مدارس هشدار داد و گفت:

«اگر در مدارس پروتکل‌های بهداشتی رعایت نشود و واکسیناسیون انجام نشود برای دانش‌آموزان، معلمان و خانواده‌هایشان خطرناک خواهد بود و همچنین مدارس به کانونی تبدیل می‌شوند برای تشدید پیک کرونای اومیکرون در کشور.»

در اواخر دی‌ماه سال جاری ابراهیم رئیسی، رئیس دولت سیزدهم در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا بر بازگشایی آموزش حضوری دانشگاه‌ها و مدارس از نیم سال دوم تحصیلی ۱۴۰۰-۱۴۰۱ تأکید کرد و مسئولان مربوطه را موظف به فراهم کردن زمینه‌های آموزش حضوری کرد.

رئیسی گفته بود: «هر زمان که وضعیت شیوع بیماری تغییری کند ستاد ملی مقابله با کرونا با حساسیت و دقت نسبت به وضعیت جدید تصمیم‌گیری و اقدام خواهد کرد.»

پس از این سخنان، مسئولان آموزش عالی و رؤسای دانشگاه‌ها در نشستی ازسرگیری آموزش حضوری را «یک ضرورت و نیاز مبرم» توصیف کردند و تقریباً تمامی دانشگاه‌های بزرگ نیز برنامه‌های خود در مورد نحوه آموزش حضوری دانشجویان را اعلام کردند.

محمدعلی زلفی‌گل، وزیر علوم جمهوری اسلامی نیز تأکید کرد که آموزش دانشجویان از بهمن‌ماه به صورت حضوری برگزار شود.

این در حالی است که کمیته علمی کرونا بازگشت محدودیت‌هایی مثل دورکاری کارمندان، جلوگیری از حضور افراد در اماکن عمومی مثل ورزشگاه‌ها، کنسرت‌ها، هتل‌ها و رستوران‌ها و… را به ستاد ملی مبارزه با کرونا پیشنهاد داده است و این ستاد باید تعیین کند که محدودیت‌ها به چه نحو اعمال شوند.

حمیدرضا جماعتی می‌گوید این اقدامات مهم باید به سرعت اعمال شود تا بتوان در کشور جلوی پیک بعدی را تا حدود زیادی گرفت.

افزایش شمار نمایندگان مبتلا به کرونا در مجلس
با گسترش شدید سویه اومیکرون در کشور شمار نمایندگان مجلس شورای اسلامی که به کرونا مبتلا شده‌اند نیز رو به افزایش است. مجتبی یوسفی، عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی دوشنبه ۱۱ بهمن گفت:

«۴۵ نماینده به کرونا مبتلا شده‌اند که این آمار به‌جز کارمندان مرتبط با صحن است.»

روز گذشته (یکشنبه) شمار نمایندگانی که به کرونا مبتلا شده بودند، ۳۰ نفر اعلام شده بود.

یوسفی افزود پاسخ تست‌های روز گذشته نمایندگان مجلس نیز هنوز اعلام نشده است و به همین دلایل در دو روز آینده ساعات جلسات مجلس کاهش پیدا کرده و هفته آینده نیز جلسات مجلس در سه نقطه تشکیل می‌شود.

سیدنظام‌الدین موسوی، سخنگوی هیأت رئیسه مجلس نیز گفته است که با توجه به افزایش شیوع کرونا، آغاز موج‌ جدید و ابتلای شماری از نمایندگان به این بیماری، صحن علنی مجلس در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه (۱۲و ۱۳ بهمن‌ماه) تا ساعت ۱۰ و ۳۰ دقیقه برگزار می‌شود و تعداد همراهان وزیرانی که به مجلس دعوت شده‌اند نیز محدود شده است.

جلال رشیدی کوچی نماینده مرودشت در مجلس شورای اسلامی روز یکشنبه در توئیتر خود نوشته بود برخی از نمایندگان مجلس به‌رغم مثبت بودن تست کرونایشان، روزهای شنبه و یکشنبه در کمیسیون تلفیق و در صحن مجلس حضور داشتند.

براساس آخرین آمار وزارت بهداشت جمهوری اسلامی تا روز یکشنبه ۱۰ بهمن در مجموع ۶۰ میلیون و ۶۹۹ هزار و ۳۸۱ نفر دوز اول واکسن کرونا، ۵۴ میلیون و چهار هزار و ۸۹ نفر دوز دوم و ۱۶ میلیون و ۸۷۷ هزار و ۷۸۲ نفر دوز سوم واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند. بدین ترتیب مجموع کل دوزهای تزریق‌شده در کشور به شمار ۱۳۱ میلیون و ۶۱۷ هزار و ۲۵۲ مورد رسیده است.

برگرفته ای از سایت رادیو زمانه، ۱ فوریه ۲۰۲۲