اومیکرون تهدید جدی برای کودکان در فقدان پروتکل‌های ویژه

با توجه به شیوع گسترده‌ی اومیکرون طبق دستورالعمل‌ها مدارس در مناطق قرمز به صورت آنلاین برگزار خواهد شد.

عباس شیروژن سخنگوی ستاد مقابله با کرونا اعلام کرد: «استانداران و ستادهای استانی مقابله با بیماری کرونا، می‌توانند بر اساس رنگ‌بندی و شرایط خاص محلی، درباره حضوری و یا غیرحضوری بودن مدارس و مراکز آموزش عالی تصمیم‌گیری نمایند.»

پس از این اعلام، مدارس استان‌های قم، اصفهان، یزد، خراسان جنوبی، کرمان، سمنان، سیستان‌وبلوچستان، قزوین، خراسان رضوی از ۳ روز تا ۲ هفته تصمیم به برگزاری غیرحضوری کلاس‌ها گرفته‌اند.

علیرضا ناطقیان فوق تخصص بیماری‌های عفونی کودکان و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران درباره ابتلای کودکان به کرونا می‌گوید، به نظر می‌رسد موارد بستری نیز در کودکان حدود ۵۰ تا ۶۰ درصد بیشتر شده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه پزشکی ایران از افزایش ۵۰ تا ۶۰درصدی کودکان به کرونا خبر داده و گفته است: «تقریبا از ۱۰ روز گذشته روند افزایش موارد سرپایی کرونا در اطفال به وضوح در شهر تهران افزایش پیدا کرده و به نظر می‌رسد موارد بستری نیز در کودکان حدود ۵۰ تا ۶۰ درصد بیشتر شده است.»

او در ادامه گفت: «موارد مثبت پی سی آر بطور قابل توجهی بالا رفته و این نشان می‌دهد با سرعت بسیار زیادی در حال رفتن به سمت درگیری اطفال هستیم. اینکه میزان درگیری به چه میزان خواهد بود به بسیاری از عوامل از جمله به رفتار مردم و اینکه چه قدر بازگشایی ها و حضور افراد در دورهمی‌ها و تجمعات ادامه پیدا کند، وابسته خواهد بود.»

همزمان محمد طالب‌پور رئیس بیمارستان سینا در تهران گفته است «درصد افرادی که جوان‌تر هستند و مبتلا شدند بیشتر است و افراد مسن که شاید رعایت را جدی‌تر گرفتند یا واکسیناسیون خود را کامل کردند، کمتر مبتلا می‌شوند.»

او تأکید کرد که «ابتلا به بیماری در کسانی که دوز سوم واکسن را تزریق کردند کمتر بوده است.»

رئیس بیمارستان سینا در تشریح وضعیت مراجعه به این بیمارستان، گفت که پس از ۴۵ روز از تعداد انگشت‌شمار بستری در یک هفته اخیر، به حدود ۲۰ بیمار در روز رسیده‌ است.

طالب‌پور گفت: «بیمارانی که اکنون به ما مراجعه می‌کنند با انواع شرایط عمومی بیماری هستند اما چون هنوز تعداد مراجعات در مقایسه با پیک‌های قبلی کمتر است، نمی‌توان مقایسه دقیقی داشت.»

او اضافه کرد: «به نظر می‌رسد که طی یک یا دو ماه آینده مجددا گرفتار پیکی وحشتناک از بیماری خواهیم شد.»

درصد ابتلای کودکان در پیک‌های قبلی کرونا از جمله دلتا کمتر از یک تا دو درصد مبتلایان بود اما حالا در سویه اومیکرون کودکان شمار زیادی از مبتلایان را تشکیل می‌دهند و بستری کردن این گروه سنی نیز بیش از ۵۰ درصد افزایش یافته است.

دکتر احمد طباطبایی دبیر «بورد ریه اطفال» کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا معتقد است: با افزایش موارد ابتلا در گروه‌ کودکان، عوارض شایع‌تری هم به وجود خواهد آمد.

طباطبایی همچنین درباره افزایش موارد مرگ ناشی از ابتلا به اومیکرون در کودکان تاکید کرد: «آمار رسمی درباره مرگ کودکان وجود ندارد اما قطعا با افزایش موارد بستری مواجه هستیم و این مسئله می‌تواند در کودکانی که بیماری‌های زمینه‌ای دارند، خطرناک‌تر باشد. در پیک‌های قبلی بیشترین موارد فوتی در بزرگسالانی وجود داشت که یک بیماری زمینه‌ای داشتند و این مسئله می‌تواند اکنون کودکان را در پیک جدید تهدید کند هرچند امیدواریم این پیش‌بینی درستی نباشد و جان کودکان به خطر نیفتد.»

به‌ گفته این متخصص، «دلخوشی و اطمینان از تزریق واکسن در برخی افراد، عامل دیگر کاهش رعایت پروتکل‌ها شد و نکته مهم اینجاست که میزان رعایت پروتکل‌ها در کودکان کمتر است.»

او درباره نشانه‌های ابتلا به اومیکرون در کودکان توضیح داد:‌ «تفاوت اومیکرون با سویه قبلی کرونا در این است که بیشترین درگیری را در قسمت‌های فوقانی دستگاه تنفسی به‌ وجود می‌آورد. به همین دلیل نشانه‌هایی که ایجاد می‌کند به‌صورت سرفه‌های مزاحم، سردرد و آبریزش زیاد بینی، درد بدنی است و اختلال در اکسیژن‌رسانی کمتر است اما اینکه اومیکرون هیچ خطری برای ریه ندارد، درست نیست.»

طباطبایی افزود: «در تمام دنیا مرگ‌های زیادی ناشی از ابتلا به اومیکرون گزارش می‌شود که شایع‌ترین آن درگیری ریه و عفونت‌های ثانویه است. به همین دلیل باید به خانواده‌ها هشدار داد که اومیکرون را مانند دلتا جدی بگیرند، چرا که کودکان در معرض آسیب شدید قرار دارند.»

دبیر «بورد ریه اطفال» کمیته علمی ستاد کرونا توصیه کرد: «خانواده‌ها در صورت بروز بیماری در کودک باید نسبت به قرنطینه، مراجعه به پزشک و جلوگیری از مدرسه رفتن فرزندشان اقدام کنند. نباید تا زمان استقرار و حاد شدن بیماری در کودک صبر کرد.»

برگرفته ای از سایت کیهان لندن، ۲ فوریه ۲۰۲۲