کمیابی بیش از ۱۰۰ دارو در ایران؛ شمار قربانیان کرونا سه رقمی شد

به گفته یک فعال صنف داروسازان، بیش از ۱۰۰ قلم دارو در ایران ”کمیاب” هستند. همزمان شمار قربانیان کرونا در ایران در یک شبانه‌روز، بعد از دو ماه، بار دیگر ”سه رقمی” شد.

نایب رئیس انجمن داروسازان روز ۱۸ بهمن (۷ فوریه) در گفت‌وگو با خبرگزاری ایلنا، از کمبود بیش از ۱۰۰ قلم دارو در کشور خبر داد و به عنوان نمونه گفت که در حال حاضر سوسپانسیون یا شربت‌های آنتی‌بیوتیک در بعضی استان‌ها ”نایاب” شده است.

علی فاطمی افزود که داروهای رایجی مانند آمپول‌های ب‌کمپلکس و استامینوفن، سرم‌ها و حتی قطره بینی کلراید سدیم هم ”به سختی در داروخانه‌ها پیدا می‌شوند.”

او درباره آمار سازمان غذا و دارو که میزان کمبود دارو در ایران را حدود ۴۰ قلم اعلام کرده، گفت: «هر دارویی که در فهرست رسمی ایران باشد و پزشکان تجویز کنند و پیدا نشود، از نظر ما با کمبود مواجه است.»

اشاره فاطمی به سخنان روز ۳۰ آذرماه بهرام دارایی، رئیس سازمان غذا و دارو است که گفته بود، درحال حاضر بین ۴۰ تا ۵۰ قلم دارو، برای یک ماه دچار کمبود هستند و ”در همه جای دنیا هم ممکن است حدود ۴۰ قلم دارو دچار کمبود شود.”

به گفته نایب رئیس انجمن داروسازان، آمارهای کمبود دارویی کشور ”مخدوش” است چون ”کسی که متولی پاسخگویی بابت کمبودهاست، نباید خودش آمار بدهد و طبیعتا بی‌طرف نیست.”

این فعال صنفی داروسازان از مسئولان خواست تا آمار کمبود دارو را از سازمان‌های مردم‌نهاد جویا شوند.

دویچه وله فارسی را در اینستاگرام دنبال کنید

او کمبود دارو در ایران در دو ماه اخیر را ”بی‌سابقه” توصیف کرد و افزود: «ما هیچگاه با چنین وضعیتی مواجه نبوده‌ایم که حتی اقلام دارویی ایرانی نیز با کمبود مواجه شوند.»

نایب رئیس انجمن داروسازان، وضعیت کنونی کمبود دارو را به این معنا دانست که ”اتفاق متفاوتی” رخ داده و ”شرکت‌ها در تامین مواد اولیه‌شان دچار مشکل شدند.”

فاطمی درباره احتمال کمبود دارو همزمان با اوج گرفتن پیک کرونا در ایران گفت: «پیش‌بینی می‌‌شود چنین اتفاقی رخ دهد».

”قرار شد دارو تامین شود”

در همین روز، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا نیز در واکنش به نگرانی‌ها درباره کمبود اقلام دارویی یا افزایش قیمت آنها گفت: «قرار شد قیمت دارو به قیمت سابق بازگردد و داروی مورد نیاز مردم تأمین شود.»

عباس شیراوژن توضیح بیشتری درباره جزییات اجرای این تصمیم ارائه نکرد.

به گزارش خبرگزاری امنیتی تسنیم، او از تمدید دو هفته‌ای برخی از تصمیم‌های پیشین ستاد مقابله با کرونا خبر داد که از جمله آنها می‌توان به برگزاری جلسات اداری در اماکن سربسته با حداکثر ۳۰ نفر و برپایی تجمع‌های فرهنگی، مذهبی، اجتماعی و آیینی در اماکن مسقف تا ۲۰ درصد از ظرفیت فضا، هر دو به مدت ۹۰ دقیقه اشاره کرد.

افزایش قیمت دارو و نایاب شدن برخی از اقلام دارویی و درمانی، به‌ویژه از زمان همه‌گیری کرونا، به گسترده‌تر شدن بازار سیاه برای این اقلام در ایران دامن زده است. به این ترتیب، بسیاری از خانواده‌ها برای تامین شماری از ساده‌ترین اقلام دارویی، با مشکلات فراوانی روبرو هستند.

در هفته‌های گذشته و به دنبال بالا گرفتن احتمال حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی در لایحه بودجه ۱۴۰۱، قیمت بسیاری از اقلام دارویی با شدت بیشتری افزایش یافته است.

بنابر گزارش‌ها و سخنان فعالان صنفی و کارشناسان، سیاست‌های دولت سیزدهم یکی از عوامل اصلی کمبود برخی داروها و افزایش قیمت آنها در بازارهای داخلی است.

آمار فوتی‌ها سه رقمی شد

مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، روز دوشنبه ۱۸ بهمن اعلام کرد در شبانه‌روز گذشته، بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۳۹ هزار و ۸۱۹ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد و دو هزار و ۷۰۶ نفر از آنها بستری شدند.

همچنین در این بازه زمانی، ۱۰۴ نفر بر اثر ابتلا به کووید۱۹ در ایران جان خود را از دست دادند و این در حالی است که شمار جان‌باختگان، در روز مشابه هفته قبل، تنها ۳۰ نفر بوده است.

به این ترتیب، آمار فوتی‌ها بر اثر ابتلا به کرونا در ایران، پس از حدودا دو ماه بار دیگر ”سه رقمی” شده است.

بر پایه تازه‌ترین رنگ‌بندی کرونایی شهرهای ایران، ۱۲۰ شهر در وضعیت قرمز (بسیار پر خطر) و ۱۵۳ شهر نیز در وضعیت نارنجی قرار دارند.

طبق آمارهای این وزارتخانه، در این بازه زمانی دو هزار و ۶۱۵ نفر از مبتلایان شناسایی شده، بستری شده‌اند.

با وجود افزایش شدید موارد ابتلا در حدود دو هفته اخیر در ایران، آمار رسمی گویای میزان واقعی تعداد مبتلایان نیست و شمار مبتلایان می‌تواند بسیار بیشتر باشد.

یکی از ویژگی‌های گسترش سویه اومیکرون افزایش موارد ابتلا در میان کودکان است که به گفته بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت، اکنون ۲۰ درصد از مبتلایان را کودکان تشکیل می‌دهند.

افزایش موارد بستری و بالا رفتن تعداد بیمارانی که باید در بخش مراقبت‌های ویژه بستری شوند، این نگرانی را به وجود آورده که با ادامه این روند بیمارستان‌ها و مراکز درمانی، مانند اوج موج پنجم پاندمی، با کمبود ظرفیت و تخت روبرو شوند.

برگرفته ای از سایت دویچه وله فارسی، ۸ فوریه ۲۰۲۲