گفت‌وگوی ناگهانی بایدن و پوتین درباره بحران اوکراین

کاخ سفید بعدازظهر جمعه گفت که قرار است جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، تلفنی با ولادیمیر پوتین درباره وضعیت بحرانی اوکراین صحبت کند.

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، گفت: «قرار است [بایدن] تلفنی با آقای پوتین صحبت کند، اما فعلا خبر بیشتری ندارم که اعلام کنم.»

از زمان آخرین گفت‌و‌گوی بایدن و پوتین در اواخر دسامبر سال گذشته، روسیه نیروهای خود در مرز اوکراین را تقویت کرد‌ه است.

سالیوان روز جمعه گفت که «امکان بسیار مشخصی» هست که روسیه به اوکراین حمله کند.

به گزارش شبکه خبری سی‌ان‌ان، آمریکا و متحدانش اطلاعات تازه‌ای به دست آورده‌اند که نشان می‌دهد روسیه ممکن است حتی پیش از پایان المپیک زمستانی پکن، به اوکراین حمله کند.

مقام‌های ایالات متحده به سی‌ان‌ان گفتند که بر اساس ارزیابی‌های قبلی، بعید بود که روسیه پیش از اول اسفند ماه (بیستم فوریه) که بازی‌های المپیک زمستانی به پایان می‌رسد، تهاجم علیه اوکراین را آغاز کند؛ اما در ۲۴ ساعت گذشته، مقام‌های دولت آمریکا درباره حاد بودن اوضاع هشدار داده‌اند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه با افزایش تنش در مرز اوکراین، ایالات متحده سه هزار نیروی نظامی دیگر به لهستان اعزام می‌کند.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، روز جمعه گفت که حمله روسیه به اوکراین «ممکن است هر لحظه‌ آغاز شود» و ایالات متحده همچنان «نشانه‌های نگران‌کننده‌ای از تشدید عملیات روسیه را شاهد است؛ از جمله ورود نیروهای بیشتر به مرز اوکراین.»

سه منبع آشنا با موضوع به سی‌ان‌ان گفتند که شهر کی‌یف، پایتخت اوکراین، از جمله اهدافی است که در برنامه‌ریزی حمله احتمالی روسیه در نظر گرفته‌ شده‌ است.

بامداد جمعه، جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، با سران ناتو و متحدان اروپایی ایالات متحده جلسه‌ای مجازی داشت تا درباره اطلاعات جدیدی که به دست آمده‌ است، با آن‌ها تبادل‌نظر کند. یک مقام دفاعی اروپایی گفت که شورای آتلانتیک شمالی بعدازظهر جمعه اطلاعاتی را که به‌تازگی به دست آمده است، بررسی خواهد کرد.

بایدن جمعه شب در اتاق بحران کاخ سفید، برای بررسی اوضاع اوکراین با مشاوران امنیت ملی خود جلسه‌ تشکیل داد.

از سویی، وزیر دفاع بریتانیا در روز جمعه همگام با دیگر تلاش‌های دیپلماتیک بین‌المللی برای جلوگیری از حمله احتمالی روسیه به اوکراین، برای دیدار و گفت‌وگو با مقام‌های روس وارد مسکو شد.

دولت بریتانیا همچنین از اتباع خود خواست که اوکراین را ترک کنند و از سفر به این کشور خودداری کنند.

به گزارش اَسوشیتدپرس، سفر بن والاس به روسیه یک روز پس از آن انجام می‌شود که لیز تراس، وزیر امور خارجه بریتانیا، نیز در مسکو با مقام‌های روس در این زمینه گفت‌وگو کرده بود.

اوکراین خواستار پیوستن به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو، است اما روسیه به‌شدت با آن مخالفت می‌کند و هشدار داده است که حضور نیروهای ناتو در نزدیکی مرزهای خود را تحمل نمی‌کند.

روسیه بیش از ۱۰۰ هزار نیروی نظامی پشت مرزهای اوکراین مستقر کرده است و آمریکا و متحدان آن هشدار داده‌اند هرگونه تجاوز به اوکراین برای مسکو هزینه سنگینی به‌دنبال خواهد داشت.

برگرفته ای از سایت ایندیپندنت فارسی، ۱۲ فوریه ۲۰۲۲