چند تجمع اعتراضی در دومین روز اسفندماه برگزار شد؛ از کارگران و معدنکاران تا کادر درمان

در دومین روز اسفندماه و در آخرین روزهای سال ۱۴۰۰ چند تجمع اعتراضی در شهرهای مختلف ایران برگزار شد. کارگران، معدنکاران، کادر درمان از جمله اصنافی هستند که به دلیل پاسخگو نبودن مسئولان به خواست‌ها و حقوق خود تجمع اعتراضی برگزار کردند.

کارگران شهردای منطقه ۳ خرم آباد امروز دوشنبه ۲ اسفندماه ۱۴۰۰ مقابل استانداری لرستان تجمع اعتراضی برگزار کردند. این کارگران شش ماه حقوق، مزایا و حق بیمه پرداخت نشده دارند.

صدها تن از نیروهای کادر درمان امروز دوشنبه دوم اسفندماه در اعتراض به عدم رسیدگی به مشکلاتشان مقابل ساختمان وزارت بهداشت تجمع اعتراضی برگزار کردند. معترضان خواهان پرداخت تفاوت حقوق و افزایش کمک هزینه‌های شغلی خود هستند.

تجمع کادر درمان مقابل وزارت بهداشت با وجود حضور سنگین نیروهای امنیتی و انتظامی همراه بود. هنوز گزارشی از بازداشت احتمالی معترضان منتشر نشده است.

همزمان کارگران شرکت البرز شرقی شاغل در معدن طزره در ادامه اعتراضات دو روز گذشته مقابل دفتر مرکزی این شرکت در شاهرود تجمع کردند و خواستار تغییر وضعیت شغلی خود شدند. این کارگران طی روزهای شنبه و یکشنبه مورخ ۳۰ بهمن و یکم اسفندماه نیز با هدف تغییر وضعیت شغلی و رسیدگی به سایر حقوق خود، در محوطه معدن طزره دست به تجمع اعتراضی زده بودند.

کارگران این معدن که حدود ۷۰۰ هستند می‌گویند طی سال‌های گذشته همواره به وضعیت شغلی خود چه در رابطه با قراردادهای استخدام و چه در مورد حقوق و مزایای شغلی ناچیز اعتراض داشتند. هر بار هم که کارگران اعتراض کردند مدیران معدن خواستار انتخاب نمایندگانی از سوی کارگران و برگزاری جلسه با آنها شدند اما این جلسات هیچ نتیجه‌ای نداشته و وعده‌های مدیران بی‌عمل مانده است.
کارگر معدن با تورم موجود و اوضاع اقتصادی در شرایط فعلی هیچ آینده شغلی ندارند.

حدود ۲۰۰ نفر از نیروهای شرکتی مخابرات گیلان نیز صبح امروز دوشنبه دوم اسفند با تجمع در ساختمان مرکزی مخابرات استان، خواستار رسیدگی به خواست‌های حقوقی خود شدند. اعتراض این کارکنان به‌ عدم اصلاح قراردادها، عدم اجرای صحیح طرح طبقه‌بندی مشاغل، رد شدن ناقصِ حق بیمه‌ی نیروها است.

جمعی از لوکوموتیورانان شاغل در راه‌آهن مشهد نیز امروز دوشنبه ۲ اسفندماه ۱۴۰۰ در مقابل ساختمان این ارگان دولتی در استان خراسان رضوی تجمع اعتراضی برگزار کردند.

این شهروندان معترض در تشریح علت برگزاری این تجمع اعتراضی به صدور احکام تبعید اجباری همکاران آنها به ناحیه شرق شهرستان طبس اشاره کردند و خواستار لغو صدور احکام شغلی از این دست هستند.

کارگران فضای سبز شهرداری شهرستان کارون (کوت عبدالله) برای پیگیری حقوق خود مقابل استانداری خوزستان تجمع کردند. این کارگران با اشاره به پایان قرارداد پیمانکار می‌گویند: ۳ ماه حقوق عقب افتاده و ۲ ماه بیمه پرداخت نشده طلب داریم.

کارگران فضای سبز شهرداری شهرستان کارون همچنین خواستار اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل بوده و پرداخت عیدی و سنوات ۱۱ ماه خود را از مسئولین خواستار هستند.

همچنین خبرگزاری ایلنا نیز امروز دوشنبه ۲ اسفند ماه ۱۴۰۰ از بلاتکلیفی کارگران اخراج شده گروه صنعتی شیشه کاوه بعد از دو سال خبر داده است.

در این گزارش آمده که «کارگران این شرکت بیش از دو سال است که با بیش از ۲۰ سال سابقه کار اخراج شده اند؛ خواسته آنها برقراری بازنشستگی پیش از موعد و تایید سختی کار است؛ همچنین کارفرمایان با پرداخت ۴ درصد موافقت کرده اند اما تأمین اجتماعی در تایید سختی کار تعلل می‌ورزد.»

بر اساس این گزارش، کارگران معترض حدود ۳۰ نفر هستند که پس از اخراج هنوز نتوانسته‌اند حکم بازنشستگی دریافت کنند. آنها بعد از سال‌ها کار سخت، آنها انتظار برخورداری از مستمری بازنشستگی کامل که حق کارگران است را دارند.

برگرفته ای از سایت کیهان لندن، ۲۱ فوریه ۲۰۲۲