رئیسی در گفت‌وگو با پوتین: گسترش ناتو تهدیدی جدی علیه ثبات و امنیت «کشورهای مستقل» است

ساعاتی پس از حمله روسیه به اوکراین، ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری رژیم ایران، و ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، در تماسی تلفنی درباره آخرین تحولات بین‌المللی گفت‌وگو کردند.

به گزارش پاد، پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، رئیسی در این گفت‌وگو گسترش ناتو به سمت شرق را «تنش‌زا» دانست و گفت: «گسترش ناتو تهدیدی جدی علیه ثبات و امنیت کشورهای مستقل در مناطق مختلف است.»

بر اساس این گزارش، ولادیمیر پوتین وضعیت کنونی را «پاسخی مشروع» به آنچه او چندین دهه نقض معاهدات امنیتی و تلاش‌های غرب برای آسیب رساندن به امنیت کشورش خواند، دانست.

دو طرف همچنین درباره مذاکرات جاری برای احیای برجام صحبت کردند. رئیسی «ارائه تضمین معتبر، پایان بخشیدن به ادعاهای سیاسی و لغو واقعی تحریم‌ها» را از ضرورت‌های دست یافتن به توافق پایدار در وین دانست و پوتین هم بر تداوم رایزنی‌های تهران و مسکو در این ارتباط تاکید کرد.

مقام‌های ارشد جمهوری اسلامی تاکنون در رویارویی روسیه با غرب بر سر اوکراین، جانب مسکو را گرفته‌اند.

علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی رژیم ایران، در توییتی نوشت: «سقوط بازارهای مالی و افزایش قابل‌توجه قیمت انرژی به‌ دلیل ایجاد بحران در شرقی‌ترین بخش از جغرافیای اروپا، نشان داد که بی‌ثباتی و ناامنی در همه اشکال آن در نیم کره شرقی جهان، آسیب‌های جدی را متوجه منافع غرب خواهد کرد.»

او در ادامه افزود که بحران کنونی اوکراین می‌تواند «عبرتی پندآموز» باشد.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز پیش‌تر با انتشار توییتی ادعا کرد که دلیل حمله روسیه به خاک اوکراین «اقدام‌های تحریک‌آمیز ناتو» است. حسین امیرعبداللهیان در عین حال نوشت که ایران توسل به جنگ را راه‌حل نمی‌داند و خواستار برقراری آتش‌بس و تمرکز بر راه‌حل سیاسی و دموکراتیک است.

برگرفته ای از سایت ایندیپندنت فارسی، ۲۵ فوریه ۲۰۲۲