درخواست ۳۰ سال زندان برای متهمان پرونده ربایندگان نظامی ایرانی در ترکیه

دادستانی کل استان وان ترکیه برای ۱۱ متهم پرونده مربوط به ربودن یک نظامی سابق ایران در ترکیه ۳۰ سال حکم زندان درخواست کرد. رسانه‌های ترکیه نوشتند این افراد در عملیات انتقال یک افسر سابق ارتش به ایران نیز دست داشته‌اند.

خبرگزاری آناتولی ترکیه روز چهارشنبه ۱۱ اسفند (دوم مارس) گزارش داد بر اساس کیفرخواست صادر شده از طرف دادستانی استان وان برای ۱۱ نفر از متهمان پرونده مربوط به تلاش ربودن یک نظامی سابق ایرانی ۳۰ سال حکم زندان درخواست شده است.

در این کیفرخواست که توسط شعبه چهار دادگاه کیفری استان وان پذیرفته شده، متهمان به تلاش برای “عضویت در سازمان تبهکاری” و “تلاش برای آدم‌ربایی” متهم شده‌اند.

دادستانی استان وان همچنین براساس اظهارات شاکی پرونده اعلام کرده است که متهمان سه بار برای ربودن نظامی سابق ایرانی دست به عملیات زده‌اند.

در سال‌های گذشته نهادهای امنیتی ایران اغلب با کم‌ترین موانع در خاک ترکیه دست به اقدام و از جمله ربودن مخالفان می‌زدند اما در ماه‌های اخیر به ویژه با بهبود مناسبات ترکیه و اسرائیل حساسیت‌ها بر سر آدم‌ربایی و عملیات سازمان اطلاعات ایران در ترکیه بیشتر شده است.

انتقال یک نظامی سابق از ترکیه به ایران

خبرگزاری آناتولی ترکیه در اقدامی بی‌سابقه نام ماموران اطلاعاتی جمهوری اسلامی مرتبط با بازداشت‌شدگان را فاش کرد و و نوشت دو تن از جاسوسان ایرانی به نام‌های احسان ساغلام و سنجری از ماموران اطلاعات ایران به نام‌های سیدمهدی حسینی و علی قهرمان حاجی‌آباد دستور گرفته و از سوی آنها هدایت می‌شدند.

رسانه‌های ترکیه با استناد به داده‌های “میت” سازمان اطلاعات و امنیت ملی ترکیه و پلیس ویژه استانبول که در عملیات شناسایی و بازداشت مظنونان مشارکت داشته، یکی از افرادی را که هدف دستگاه‌های اطلاعاتی جمهوری اسلامی برای ربایش و انتقال بوده، “سرهنگ یعقوب حافظ” معرفی کرده‌اند. این افسر سابق ارتش جمهوری اسلامی در شهر دنیزلی سکونت داشته است.

به گزارش آناتولی ساغلام و سنجری برای جلب اعتماد این افسر سابق به او نزدیک می‌شوند و ادعا می‌کنند ماموران اطلاعاتی جمهوری اسلامی قصد ربودنش را دارند و آنها می‌توانند او را به کشور دیگری منتقل کنند.

آناتولی نوشته است متهمان این پرونده سرانجام ۱۷ اکتبر ۲۰۱۹ یعقوب حافظ را به بهانه انتقال به یک کشور دیگر از طریق عراق با کمک قاچاقچیان انسان تحویل ماموران امنیتی جمهوری اسلامی داده‌اند.

لو رفتن عملیات ربودن افسر سابق نیروی دریایی

موردی که تیم مظنون به همکاری با نهادهای اطلاعاتی جمهوری اسلامی در جریان آن شناسایی و بازداشت شده، طرح ربودن و انتقال یک افسر سابق نیروی دریایی ایران است که “م. ر” معرفی شده است.

ظاهرا علی قهرمان حاجی‌آباد، مامور اطلاعاتی جمهوری اسلامی همچنین از احسان ساغلام خواسته یک شهروند دیگر ایرانی که”س. گ” خوانده شده و اکتبر سال پیش به ترکیه فرار کرده را ربوده و به ایران منتقل کنند.

اما بعدا این عملیات لو می‌رود و مقامات ترکیه حکم بازداشت دو شهروند ایرانی و ۱۲ شهروند ترکیه‌ای مظنون در این پرونده را صادر می‌کنند و اکنون دادستانی کل استان وان تقاضای ۳۰ سال زندان برای این متهمین کرده است.

عملیات آدم‌ربایی ماموران جمهوری اسلامی و همدستان آنها در ترکیه سابقه‌ای طولانی دارد اما برای اولین بار است که دستگیری و محاکمه جاسوسان ایرانی در محافل سیاسی و رسانه‌ای ترکیه حساسیت‌ها و انتقادهایی را برانگیخته است.

برگرفته ای از سایت دویچه وله فارسی، ۳ مارس ۲۰۲۲