آمار رسمی کرونا در ایران؛ مرگ ۱۷۳ نفر دیگر و نگرانی از احتمال وقوع پیک نوروزی

وزارت بهداشت رژیم ایران از مرگ ۱۷۳ بیمار دیگر مبتلا به کرونا طی ۲۴ ساعت منتهی به ظهر روز چهارشنبه، ۱۸ اسفند، و شناسایی ۵۰۰۸ بیمار تازه خبر داد.

با احتساب این آمار که همواره درستی آن مورد تردید جدی منابع مستقل بوده شمار رسمی جان‌باختگان کرونا در ایران به ۱۳۸ هزار و ۴۳۳ نفر و شمار مبتلایان به ۷ میلیون و ۱۰۷ هزار و ۱۶۷ نفر رسید.

از میان بیماران تازه‌ شناسایی‌شده، ۹۱۱ نفر بستری شدند و در حال حاضر نیز ۱۲۶۵ نفر در بخش‌ مراقبت‌های ویژه در شرایط وخیم این بیماری به سر می‌برند.

ادامه مرگ و‌ میر در ایران در شرایطی رخ می‌دهد که در بیشتر کشورهای جهان، محدودیت‌های مربوط به کرونا بسیار کم شده و آمار مرگ و میر نیز کاهش چشمگیری یافته است.

تاکنون ۶۳ میلیون و ۳۳۸ هزار و ۹۲ نفر در ایران دوز اول، ۵۵ میلیون و ۹۳۵ هزار و ۸۴۲ نفر دوز دوم و ۲۴ میلیون و ۵۱۷ هزار و ۳۴۸ نفر، دوز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند.

به گزارش ایرنا، در حال حاضر ۱۴۸ شهرستان در وضعیت قرمز، ۱۹۶ شهرستان در وضعیت نارنجی، ۱۰۱ شهرستان در وضعیت زرد و ۳ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند.

با این حال همزمان با نزدیک‌ شدن تعطیلات نوروز و افزایش دید و‌ بازدیدها، در مورد امکان افزایش شمار مبتلایان و قربانیان نیز هشدار داده می‌شود.

از جمله محمدحسین سرمست، سرپرست دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، در عین اینکه از روند ثابت میزان مراجعه‌کنندگان به مراکز بهداشتی و درمانی استان خوزستان خبر داده، ابراز امیدواری کرده در تعطیلات «شاه وقوع پیک مجدد» نباشیم.

به گفته وی، «در اسفندماه سال گذشته روند بیماری سیر کاهشی داشت اما به دلیل رعایت نشدن دستورالعمل‌های بهداشتی، پس از تعطیلات شاهد افزایش شدید موارد بیماری بودیم که امیدواریم امسال با چنین شرایطی مواجه نشویم.»

برگرفته ای از سایت رادیو فردا،  ۱۰ مارس ۲۰۲۲