اخبار تجاوز روسیه به اوکراین؛ پنتاگون نیروهای روسیه را به ارتکاب جنایت جنگی متهم کرد

جنگ در اوکراین در شرایطی وارد بیست و هفتمین روز خود شده است که حملات شدید نیروهای مهاجم روسی برای تصرف شهرها به ویژه ماریوپل ادامه داشته است.

ارتش روسیه گفته است که این شهر باید تسلیم شود تا اجازه ورود کاروان‌های امدادی را بدهد، با این حال مقامات کی‌یف گفته‌اند نیروهای مدافع ماریوپل اسلحه‌های خود را بر زمین نخواهند گذاشت.

همزمان موج فرار جنگ‌زدگان اوکراینی به کشورهای همسایه از جمله لهستان ادامه یافته است.

آخرین اخبار و تحولات مرتبط با حمله روسیه به اوکراین در روز سه‌شنبه ۲۲ مارس (۲ فروردین) را می‌توانید در این صفحه دنبال کنید.

گازپروم، غول انرژی روسیه، روز سه‌شنبه اعلام کرد مطابق با درخواست مصرف‌کنندگان اروپایی به تامین گاز از طریق خطوط لوله در اوکراین ادامه خواهد داد.

این شرکت گفته است که در روز گذشته (۲۱ مارس) تقاضا برای گاز ۱۰۴.۷ میلیون متر مکعب بوده که این میزان برای امروز به ۱۰۸ میلیون متر مکعب افزایش یافته است.

اوکراین در میانه جنگ به دفعات از اتحادیه اروپا خواسته است صنایع نفت و گاز روسیه را تحریم کنند، با این حال شماری از کشورهای عضو اتحادیه از جمله آلمان می‌گویند در حال حاضر به دلیل نیاز بالا امکان انجام چنین کاری را ندارند.

وزارت دفاع بریتانیا در تازه‌ترین گزارش اطلاعاتی خود گفته است نیروهای اوکراینی تلاش‌های مجدد روسیه برای اشغال شهر ماریوپل در جنوب این کشور را دفع کرده‌اند.

در این گزارش آمده است: «نیروهای روسیه در سایر نقاط اوکراین برای یک روز دیگر پیشروی محدودی داشته‌اند و اکثر نیروها به صورت عمده در مکان‌های قبلی خودشان متوقف شده‌اند.»

وزارت دفاع آمریکا با متهم کردن نیروهای ارتش روسیه به ارتکاب جنایات جنگی در اوکراین گفت بمباران‌های کور شهری بخشی از «استراتژی عمدی» کرملین بوده است.

جان کربی، سخنگوی پنتاگون، در یک نشست خبری گفت: «ما یقینا شاهد شواهد آشکاری از ارتکاب جنایات جنگی توسط نیروهای روسی هستیم و به جمع‌آوری اسناد و مدارک در این زمینه کمک خواهیم کرد.»

مقامات اوکراینی می‌گویند بیش از ۱۰۰ هزار نفر هنوز در شهر محاصره‌ شده ماریوپل حضور دارند و نتوانسته‌اند هنوز از شهر خارج شوند.

ایرینا ورشچوک، معاون نخست وزیر اوکراین، به رسانه‌های محلی گفته است از زمانی که نیروهای روسیه شهر ماریوپول را تحت محاصره گرفته‌اند حدود ۴۵ هزار نفر از این شهر تخلیه شده‌اند.

برگرفته ای از سایت یورونیوز (اتحادیه اروپا) به زبان فارسی،۲۲ مارس ۲۰۲۲