بیانیه کنشگران کرد: بازداشت‌شدگان مراسم نوروز را آزاد کنید

جمعی از کنشگران کردستان با انتشار بیانیه‌ای خواستار آزادی بازداشت‌شدگان شرکت‌کننده در آیین‌های نوروزی شدند. نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی در روزهای اخیر تعدادی از شهروندان کرد را بازداشت کردەاند.

در جریان برگزاری آیین نوروزی در شهرهای کردستان ایران، نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی ایران تعدادی از شهروندان را بازداشت کردند. جمعی از کنشگران کرد با انتشار بیانیه‌ای خواستار آزادی فوری این بازداشت‌شدگان شدند.

در بیانیه این کنشگران ضمن اشاره به وظایف دولت‌ها در جهت رفع تبعیض و اختصاص امکانات برای همه، گفته شدە است : «برخوردهای ناصواب و خلاف قانون و اصول و حقوق بنیادین انسان در روزهای اول سال شادی خانواده‌های بازداشت‌شده را به غم‌ و اندوه و نگرانی بدل کرده و موجی از نگرانی را در سنندج و دیگر شهرها ایجاد کرده است.»
دویچه وله فارسی را در اینستاگرام دنبال کنید

در این بیانیە کە بە امضای ده‌ها تن از کنشگران کرد رسیده است آمده است : «از نهادهای مسئول در این قضیه می‌خواهیم ضمن دل‌جویی از تمامی آنان و تغییر رویکرد نسبت به حقوق فرهنگی انسان‌ و رفع محدودیت‌های رسمی و غیر رسمی ایجاد شده، هر چه زودتر زمینه آزادی افراد بازداشت‌شده را فراهم نمایند و خانواده‌های آنان را در این روزهای ابتدای سال شاد نمایند.»

کردها سال نو را با برپایی آتش نوروز و همراهی موزیک‌های شاد و پایکوبی جشن می‌گیرند. رقص کردها “هلپرکی” یا “دیلان” گفته می‌شود.

امسال در بسیاری از شهرهای کردستان ایران، از جمله در استان‌های ایلام، کرمانشاه، کردستان و آذربایجان‌غربی مراسم مربوط به آیین‌های نوروزی با شور و شوق خاصی برگزار شد.

روز دوشنبه ۱ فروردین به دنبال برگزاری مراسم نوروز در پارک کودک سنندج نیروهای یگان ویژه نیروی انتظامی به این مراسم یورش برده و دست‌کم ۲۰ نفر را بازداشت کردند.

شبکه حقوق بشر کردستان قبلا گزارش داده بود که سازمان اطلاعات سپاه پاسداران و اداره اطلاعات و حفاظت اطلاعات نیروی انتظامی در شهرهای کامیاران، مریوان، سنندج، سقز، بوکان، پیرانشهر، ربط، بانه، اشنویه، ارومیه، خوی، ماکو و سلماس اقدام به بازداشت، احضار و بازجویی ده‌ها تن از شهروندان و کنشگران کردە‌اند.

به گفته این شبکه، نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی از برگزارکنندگان مراسم نوروز خواسته بودند کە با امضای تعهدنامه‌های کتبی مانع از استفاده از سمبل‌های کُردی از قبیل جامانه، گل سرخ و روسری سفید شوند.
در تعهدنامه‌ مورد اشارە شبکه حقوق بشر کردستان همچنین به ممنوعیت پخش آهنگ‌‌های شاد و حماسی و رقص مختلط زنان و مردان در این مراسم‌ اشاره شده است.

برگرفته ای از سایت دویچه وله فارسی،۲۶ مارس ۲۰۲۲