آلودگی “خطرناک” هوا تهران را در معرض تعطیلی قرار داد

در حالی که شاخص کیفیت هوای تهران در برخی نقاط به ۵۰۰ رسیده مدیرکل مدیریت بحران استانداری تهران از شهروندان و به‌ویژه گروه‌های حساس خواسته تا در ۱۹ و ۲۰ فروردین از خانه خارج نشوند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری تهران با اشاره به قرار گرفتن آلودگی هوای این شهر در وضعیت نارنجی از شهروندان و گروه‌های حساس خواست تا در روزهای جمعه و شنبه ۱۹ و ۲۰ فروردین (۸ و ۹ آوریل) از خانه خارج نشوند.

حامد یزدی‌مهر گفت که قرار است جلسه اضطرار آلودگی هوا با حضور کارشناسان و دستگاه‌های مختلف برگزار و نظرات مختلف در زمینه این بحران بررسی شود.

مرکز کنترل کیفیت هوا میانگین شاخص کیفیت هوای تهران در روز جمعه ۱۹ فروردین را بالای ۴۹۱ و وضعیت آلودگی این شهر را “خطرناک” اعلام کرده است. در برخی مناطق نیز شاخص به ۵۰۰ رسیده است.

دیروز نیز شاخص کیفیت هوای پایتخت ایران ۱۹۰ و “ناسالم” اعلام شد.

۱۵ استان درگیر گردوغبار

محمد اصغری، کارشناس سازمان هواشناسی در گفت‌وگو با رسانه‌های ایران از رسیدن گردوغبار به بیش از ۱۵ استان در ایران خبر داده است.

او سرچشمه‌های تولید گردوخاک را شمال عراق و کشور‌های سوریه و عربستان نامیده که باعث شده بسیاری از استان‌ها به‌ویژه استان‌های مرزی ایران گرفتار این پدیده شوند.

محمد اصغری می‌گوید، صبح امروز ۱۹ فروردین ۱۲ استان درگیر گردوغبار بودند که در حال حاضر این تعداد به بیش از ۱۵ استان رسیده است.

به گفته او روز جمعه برخلاف سال‌های گذشته که کم‌تر اتفاق می‌افتاد گردوغبار کشورهای همسایه به استان‌هایی مانند گیلان، مازندران، اردبیل و گلستان برسد به این استان‌ها هم خواهد رسید.

این کارشناس سازمان هواشناسی تصریح کرد که کرمانشاه و همدان با شعاع دید کم‌تر از ۵۰۰ متر بدترین شرایط را دارند و احتمال لغو پروازها در آن‌ها وجود دارد. کردستان، استان مرکزی، قم و البرز نیز از این نظر شرایط حادی را سپری می‌کنند.

او نوید داد که با شروع بارش‌ها از آخر وقت امروز تا یکشنبه از شدت گردوخاک در برخی استان‌ها از جمله تهران، قم، مرکزی، همدان و البرز کاسته خواهد شد.

برگرفته ای از سایت دویچه وله فارسی،۹ آوریل ۲۰۲۲