پارلمان پاکستان «عمران خان» را برکنار کرد

پس از هفته‌ها کشمکش سیاسی در پاکستان، جلسه رأی‌گیری برای طرح عدم اعتماد علیه نخست وزیر، بامداد یکشنبه آغاز شد.

ایاز صادق، نماینده جناح مخالف ریاست پارلمان را برعهده گرفت و سپس رأی گیری برای طرح عدم اعتماد به عمران‌خان آغاز و با اکثریت آرا تصویب شد.

جلسه رأی‌گیری برای این طرح از صبح روز شنبه آغاز شده بود و پس از چندین بار تعویق، دقایق اولیه بامداد یکشنبه (به وقت محلی) آغاز شد.

نمایندگان جبهه مشترک اپوزیسیون پاکستان متشکل از مسلم لیگ نواز، حزب مردم، جمعیت علمای اسلام، حزب عوامی بلوچستان، حزب جمهوری وطن و حزب ملی عوام در روند رأی موافق به عدم اعتماد علیه نخست وزیر پاکستان شرکت‌ کردند.

بر اساس آرای مأخوذه، عمران خان کمتر از ۱۱۰ رأی را کسب کرد و در مقابل اپوزیسیون توانست با ۱۷۴ رای موافق عمران خان را از مقام نخست‌وزیری این کشور برکنار کند.

مجلس پاکستان ۳۴۲ نماینده دارد و برای عزل عمران خان، حد نصاب ۱۷۲ رای لازم بود.

با برکناری عمران خان از قدرت و اعلام وضعیت فوق‌العاده در پاکستان، اعضای کابینه او از این کشور ممنوع الخروج شدند.

تمامی فرودگاه‌های اصلی پاکستان در حالت آماده باش کامل به سر می برد و خروج افراد بلند پایه از کشور ممنوع اعلام شده است.

گفته می‌شود عادل راحیل فرمانده نیروهای ویژه پاکستان حکم بازداشت عمران خان را دریافت کرده و عملیات ویژه ای برای دستگیری وی آغاز کرده است.

عمران خان ۱۸ اوت ۲۰۱۸ انتخاب شد و دوره او در روز ۱۰ آوریل ۲۰۲۲ به پایان رسید. وی به مدت ۳ سال و ۷ ماه و ۲۳ روز در سمت خود باقی ماند.

«بی نظیر بوتو» و «شوکت عزیز» نیز با چالش رأی عدم اعتماد مواجه شدند اما هر دوی آنها این طرح و موافقانش را شکست دادند و در قدرت ماندند.

عمران خان نخستین نخست وزیر پاکستان است که با رای عدم اعتماد نمایندگان مجلس از سمت خود برکنار می‌شود.

برگفته ای از سایت ایران امروز، ۱۰ آوریل ۲۰۲۲