رویارویی مکرون و لوپن در تنها مناظره پیش از انتخابات فرانسه

در آستانه دور دوم و نهایی انتخابات ریاست جمهوری فرانسه مکرون و لوپن در یک مناظره تلویزیونی رو در رو قرار گرفتند. روسیه، اتحادیه اروپا، مهاجران، حجاب اسلامی و کاهش قدرت خرید شهروندان از مهم‌ترین محورهای این مناظره بودند.

چهار روز پیش از دور دوم انتخابات ریاست جمهوری فرانسه امانوئل مکرون و رقیب او مارین لوپن در یک مناظره جدلی رو در رو شدند.

این تنها مناظره تلویزیونی میان رئیس جمهوری میانه‌رو فرانسه و رقیب راستگرای افراطی او بود که در دور نخست بیشترین آرا را به دست آوردند. دور نهایی انتخابات ریاست جمهوری یک‌شنبه ۲۴ آوریل برگزار می‌شود.

به گزارش “تاگس‌شاو”، وب‌سایت کانال یک تلویزیون آلمان مسئله ارتباط با روسیه یکی از محورهای اصلی حمله مکرون به لوپن بود که مواضع جانبدارانه‌ای نسبت به مسکو دارد.

تجاوز نظامی روسیه به اوکراین بحث درباره ارتباط با این کشور را داغ‌تر می‌کند. مکرون رقیب خود را متهم کرد که با وامی که سال ۲۰۱۴ از یکی از بانک‌های روسی نزدیک به ولادیمیر پوتین دریافت کرده خود را به مسکو وابسته کرده است.

مارین لوپن ادعا می‌کند حزب او، “اجتماع ملی” به لحاظ مالی وضعیت مساعدی نداشته و برای دریافت وام به این دلیل به بانک روسی متوسل شده که هیچ بانکی در فرانسه در این زمینه همکاری نکرده است.

مکرون رقیب خود را متهم کرد به خاطر وامی که هنوز بازپرداخت نشده نمی‌تواند در برابر مسکو موضع‌گیری مستقل داشته باشد.

او خطاب به مارین لوپن گفت: «شما وقتی از روسیه صحبت می‌کنید از بانکداران خود حرف میزنید و این یک معضل است.» منتقدان لوپن را متهم می‌کنند که به دلیل همین وابستگی اشغال شبه جزیره کریمه توسط روسیه را تائید کرده است.

لوپن در واکنش به اتهام‌ها درباره وابستگی به مسکو با آشفتگی تاکید کرد او یک زن “کاملا آزاد” است، حزبش وام را پس می‌دهد و مکرون با طرح این موضوع “ناصادقانه” رفتار کرده است.

مارین لوپن همچنین یکی از منتقدان سرسخت اتحادیه اروپا به شمار می‌رود. او در مناظره به صراحت علیه اتحادیه اروپا سخن نگفت اما پیش از این بارها این مسئله را به اشکال مختلف مطرح کرده و از جمله از همکاری تنگاتنگ با متحدان مهم اروپایی پاریس، نظیر آلمان انتقاد کرده است.

مسئله مهاجران و نحوه تعامل با اقلیت‌های قومی و مذهبی یکی دیگر از محورهای مهم جدل تلویزیونی دو رقیب انتخابات ریاست جمهوری فرانسه در شامگاه چهارشنبه بود.

مارین لوپن ادعا می‌کند “مهاجرت گسترده” به فرانسه باعث بالا رفتن میزان جرائم و ناامنی شده و وعده می‌دهد در صورت پیروزی در انتخابات به این وضع پایان دهد.

یکی از برنامه‌های لوپن ممنوع کردن استفاده از حجاب اسلامی در مکان‌های عمومی است که مکرون در پاسخ به او هشدار ‌داد با این سیاست‌ها به یک جنگ داخلی در فرانسه دامن می‌زند.

مکرون و لوپن پنج سال پیش نیز رقیبان دور نهایی انتخابات ریاست جمهوری بودند. در این دوره آرای لوپن به نسبت دوره قبل بیشتر شده و یکی از مهم‌ترین علت‌های آن تمرکز راست‌گرایان بر افزایش قیمت‌ها و کاهش قدرت خرید مردم است.

مطابق نظرسنجی‌ها آرای امانوئل مکرون در انتخابات روز یک‌شنبه حدود ده درصد از رقیب او بیشتر خواهد بود اما هنوز بخشی از کسانی که در رای‌گیری شرکت می‌کنند تصمیم نهایی خود را نگرفته‌اند.

بسیاری از تحلیلگران معتقدند احتمالا اختلاف آرای مکرون و لوپن در انتخابات روز یک‌شنبه به اندازه دوره قبل نخواهد بود، اما احتمال پیروزی نامزد راستگرایان افراطی بسیار ناچیز است.

برگرفته ای از سایت دویچه وله فارسی،۲۱ آوریل ۲۰۲۲