یکتا جمالی عضو تیم ملى وزنه‌بردارى دختران در پایان مسابقات جهانى یونان به ایران بازنگشت

یکتا که از او به عنوان پدیده جدید ورزش وزنه‌بردارى زنان ایران در سال‌هاى اخیر نام برده مى‌شود، در شانزده سالگى در رقابت‌هاى قهرمانى جوانان دنیا در سال ٢٠٢١ برنده سه مدال برنز شد.

او این هفته در دسته ٨٧ کیلوگرم در حرکت یک ضرب با کسب مقام دوم مدال نقره را از آن خود کرد.

رسانه‌هاى داخلی ایران خبر داده‌اند که یکتا روز سه‌شنبه یک روز پیش از بازگشت اعضاى تیم و همراهان آنها در روز چهارشنبه یازدهم ماه مه، ناپدید شده و همراه تیم به ایران بازنگشته است.

على مرادى رئیس فدراسیون وزنه‌بردارى جمهورى اسلامى به ایران بازنگشته و در یونان مانده به امید آنکه یکتا را پیدا کند و به تهران بازگرداند.

زهرا پورامین نایب رئیس فدراسیون وزنه‌بردارى ایران به خبرنگاران گفته: «نمى‌دانم چه اتفاقى افتاده است! البته با خانواده این دختر در تماس هستیم و سعى داریم او را به ایران بازگردانیم.»

پناهنده شدن اعضاى تیم‌هاى ملى رشته‌هاى مختلف ورزشى ایران به کشورهاى محل انجام مسابقات در سال‌هاى اخیر بارها اتفاق افتاده و بسیارى از آنها بعد از مدتى اقامت در کشورهاى دیگر، به عضویت تیم ملى محل اقامت خود درآمده و در رقابت‌هاى المپیک و بین‌المللى شرکت داشته‌اند.

اعضاى تیم‌هاى ورزشى ایران در سال‌هاى اخیر پیش از سفر بایستى وثیقه سنگینى بسپارند که در صورت خوددارى از مراجعت به ایران، به سود رژیم جمهورى اسلامى ضبط مى‌شود.

چندى پیش، شقایق پاپیرى عضو تیم هندبال دختران ایران پس از پایان آخرین دیدار با تیم زنان آنگولا در رقابت‌هاى جهانى اسپانیا به ایران بازنگشت.

او در مصاحبه با صداى آمریکا گفت: «اگر از بازیکنان چک یک میلیارد و پانصد تومانى نگرفته بودند، هیچکدام از آنها به ایران باز نمى‌گشتند.»

شقایق پاپیری که سابقه ۶ سال عضویت در تیم ملى و باشگاه سپاهان را داشت، دلیل پناهندگى خود را، حجاب اجبارى، محدودیت‌ها و فشارها بیان کرد.

برگرفته ای از سایت کیهان لندن، ۱۲ می ۲۰۲۲