عشایر خوزستان به جمع معترضان پیوستند؛ تلفات ریزش متروپل به ۳۱ نفر رسید

گزارش‌ها از آبادان حاکی است که پس از چندین شب اعتراضات اهالی این شهر علیه حکومت، شامگاه یک‌شنبه هشتم خرداد عشایر منطقه نیز با پرچم‌های عشیره‌ای خود دست به راهپیمایی اعتراضی در آبادان زده و به جمع معترضان پیوسته‌اند.

بنابر ویدئوهایی منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی، این عشایر با برگزاری مراسم یزله شعارهایی به زبان عربی سر داده و درباره ادامه تیراندازی نیروهای حکومتی به سوی مردم هشدار دادند.

همچنین ویدئوهایی از تیراندازی مستقیم مأموران دولتی به سوی مردم معترض در خیابان‌ها و بستن اجباری مغازه‌ها و همراه بردن مغازه‌داران از سوی مأموران منتشر شده است.

با گذشت حدود یک هفته از فروریختن برج متروپل آبادان و شکل‌گیری اعتراضات مردمی گسترده در این شهر، برخی گزارش‌ها و ویدئوهای منتشرشده از ادامه‌دار بودن سوگواری‌ها و اعتراضات در برخی شهرهای دیگر در شامگاه شنبه هفتم خرداد حکایت دارند.

در همین حال، خبرگزاری ایرنا بامداد دوشنبه گزارش داد که با کشف دو جسد دیگر از زیر آوارهای برج فروریخته متروپل آبادان، شمار جان‌باختگان به ۳۱ نفر رسید.

به نوشته ایرنا، امدادگران جسد یک فرد دیگر را نیز شناسایی کرده‌اند اما پیکر او هنوز از زیر بتون خارج نشده‌است.

استاندار خوزستان روز یکشنبه در هفتمین روز فروریزی برج متروپل تعداد مفقودان را ۳۸ نفر اعلام کرد که در این صورت از سرنوشت ۳۵ نفر دیگر خبری در دست نیست.

علاوه بر آبادان، دزفول و شهر ری که پیشتر خبر برگزاری تجمعات اعتراضی در آن‌ها منتشر شده بود، گروهی از مردم اندیمشک نیز شامگاه شنبه هفتم خرداد در خیابان تجمع کردند و علیه حکومت شعار دادند.

این در حالی است که فضای شهرهای بزرگ خوزستان از جمله آبادان، اهواز و خرمشهر همچنان امنیتی توصیف می‌شود و برخی شهروندان از استقرار مأموران یگان ویژه و قطع اینترنت تلفن همراه از عصر روز شنبه خبر داده‌اند.

معترضان آبادانی، نیروی انتظامی را «هو» کردند و امام جمعه را «بی‌شرف» خواندند

معترضان آبادانی که برای ششمین شب متوالی در خیابان‌های این شهر علیه نحوه رسیدگی به برج فروریخته متروپل دست به اعتراض زدند، نیروی انتظامی را «هو» کردند.

در ویدئویی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است، معترضان شامگاه هشتم خرداد علیه مقامات حکومتی شعار سر می‌دهند که یک فرمانده نیروی انتظامی از آن‌ها می‌خواهد تا «شعارهای ساختارشکنانه» ندهند.

معترضان در واکنش فریاد می‌زنند: «بی‌شرف، بی‌شرف».

فرمانده نیروی انتظامی هم می‌گوید: «برای بار سوم به شما هشدار می‌دهم! پلیس با شما صحبت می‌کنه. عواقب تجمع شما پای خودتونه. از لحاظ قانونی».

در این زمان، معترضان او را «هو» می‌کنند.

در ویدئوی دیگری، امام جمعه آبادان که در مراسم حکومتی «اجتماع بزرگ عزاداری» برای قربانیان حادثه برج متروپل، بالای سکو رفته بود تا سخنرانی کند، خطاب به جمعیت می‌گوید: «آفرین بر شما مردم آبادان. آفرین بر بصیرت شما. آفرین بر وفاداری و استقامت شما»، اما معترضان ناگهان صحبت‌های او را قطع کرده و فریاد می‌زنند: «بی‌شرف،بی‌شرف».

در یک ویدئوی دیگر، معترضان خطاب به برگزارکنندگان این مراسم شعار می‌دهند: «ما همه اهل جنگیم، بجنگ تا بجنگیم» و «بسیجی برو گمشو».

شهرهای مختلف ایران در شب‌های گذشته شاهد ابراز همبستگی معترضان با مردم آبادان و اعتراض به سیاست‌های حکومت جمهوری اسلامی بوده است.

منتقدان جمهوری اسلامی، فساد سازمان‌یافته در ارکان حکومتی را عامل حوادثی چون فرو ریختن ساختمان بزرگ متروپل در آبادان و ناکامی‌ها در کشور می‌دانند.

در حادثه فرو ریختن ساختمان متروپل آبادان، برخی مقامات جمهوری اسلامی نیز اعتراف کرده‌اند که در جریان ساخت این برج زدوبند گسترده‌ای بین مالک اصلی آن با شهرداری و برخی مقامات رخ داده است.

برگرفته ای از سایت رادیو فردا، ۳۰ می ۲۰۲۲