سرنوشت مبهم ۶ میلیون شهروند بدون بیمه در ایران

وزیر بهداشت از به‌روز شدن دارونامه رسمی کشور پس از ۶ سال خبر داد و تاکید کرد که پزشکان داروهای مورد تایید در فهرست دارویی کشور را برای بیماران تجویز کنند تا مشمول بیمه شوند در حالی که اکنون شش میلیون نفر از مردم ایران فاقد پوشش هر نوع بیمه سلامت هستند.

افزایش غیرقابل کنترل قیمت دارو و همچنین کمیاب شدن برخی داروهای خارجی موجب شده تا ساده‌ترین قرص و شربت‌های تولید داخل که بدون نسخه هم از داروخانه قابل دریافت هستند گران شوند.

این در حالیست که مردم با مراجعه به داروخانه‌های مختلف متوجه می‌شوند بسیاری از داروهای تجویز شده توسط پزشکان مدت‌هاست که دیگر توزیع نمی‌شوند. اتفاقی که بیماران به ویژه تنگدست را برای ادامه درمان سردرگم و نگران می‌کند تا جایی که گاه از تهیه دارو دست کشیده و ادامه درمان را رها می‌کنند.

وزیر بهداشت حالا مدعی سامان یافتن اوضاع و ورود سریع داروهای جدید شده است. ضمن اینکه بالاخره پس از ۶ سال بازنگری، دارونامه رسمی کشور نیز گویا به سرانجام رسیده و از این فهرست دارویی پس از ویرایش هشتم رونمایی شده است.

دارونامه رسمی ایران کتابی است که توسط وزارت بهداشت زیر نظر مرکز تحقیقات علوم دارویی دانشکده علوم پزشکی «بهشتی» سالانه منتشر می‌شود و داروها را بر اساس دسته‌های دارویی و درمانی طبقه‌بندی می‌کند.

بهرام عین‌اللهی از شیوه مصرف دارو در ایران انتقاد کرده و گفته است: «فرهنگ مصرف دارو نیاز به اصلاح دارد. برای مثال متوسط تجویز دارو در نسخه حداکثر باید یک و نیم قلم باشد، اما در کشور ما سه قلم است، یعنی در ایران دو برابر متوسط جهانی برای بیماران دارو تجویز می‌شود.»

بهرام عین‌اللهی با بیان اینکه دارونامه معیار پوشش بیمه‌ای داروها است، از انتشار رسمی فهرست داروهای مورد تایید کشور در دارونامه رسمی منتشر شده خبر داد.

به گفته وی در دارونامه رسمی ایران، مشخصات، ترکیب، اثرات، میزان مصرف و عوارض داروها مشخص شده و برای جامعه پزشکی، نیروهای حوزه سلامت و حتی بیماران، قابل استفاده است.

وزیر بهداشت جمهوری اسلامی از جامعه پزشکی تقاضا کرده که داروهای مورد تایید در فهرست دارویی کشور را برای بیماران تجویز کنند تا مردم برای تهیه دارو، دچار سرگردانی و سختی نشوند.

وی همچنین هشدار داده که جامعه پزشکی از تجویز داروهای جدید خارج از فهرست دارویی کشور که تهیه آن برای بیماران امکان‌پذیر نیست، پرهیز کنند چرا که مبنای پوشش بیمه‌ای از دارو، دارونامه رسمی کشور است و خارج از دارونامه، پوشش بیمه‌ای برای داروها وجود ندارد.

موضوع پوشش بیمه‌ای در حالی توسط وزیر بهداشت مطرح می‌شود که به گفته محمود نجفی عرب رییس کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق بازرگانی تهران، طبق برآوردهای صورت گرفته در ایران حدود شش میلیون نفر، اساسا تحت پوشش هیچ بیمه‌ای قرار ندارند.

وی این افراد را به دو دسته تقسیم کرده و می‌گوید: «گروهی از جامعه برخوردار کشور هستند که اساسا نیازی به بیمه ندارند و در این زمینه هیچ اقدامی نیز انجام نداده‌اند. از سوی دیگر گروهی از اقشار ضعیف جامعه هستند که در صورت قرار نگرفتن در فهرست حمایت‌ها، برای دریافت دارو با مشکل و محدودیت‌هایی مواجه خواهند شد.»

نجفی عرب با اشاره به اینکه دولت به بیمه سلامت این ماموریت را داده تا افراد جامانده از پوشش بیمه را در این فهرست قرار دهد، ابراز امیدواری کرده که پیش از اجرای این اصلاحات، تعداد افراد تحت پوشش بیمه در کشور افزایش پیدا کند.

وی همچنین در رابطه با حذف ارز ترجیحی دارو نیز گفته است: «فعلا هیچ زمان‌بندی مشخصی وجود ندارد اما برآورد ما این است که تا نیمه سال جاری زمان نیاز خواهد بود تا زیرساخت‌های لازم برای طرح‌های جایگزین طراحی و قابل اجرا شود و از این رو اگر شرایط برای حذف فراهم شود نیز این موضوع به چند ماه بعد موکول خواهد شد.»

با استناد به گفته‌های رییس کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق بازرگانی تهران و آنچه از مذاکرات برجام بر می‌آید، انتظار می‌رود نیمه دوم سال قیمت داروها باز هم روند پرشتاب افزایشی خود را با سرعت بیشتری طی کنند و شهروندان ایران بیش از پیش در بحران دارو و درمان فرو روند.

برگرفته ای از سایت کیهان لندن، ۳ ژوئن ۲۰۲۲