گزارش وزیر نفت ایران از رشد ۵۰ درصدی درآمدهای صادرات نفتی

یک عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی با اشاره به گزارش وزیر نفت در مجلس از عملکرد ۳ ماهه نخست این وزارت‌خانه در حوزه درآمدی گفت منابع حاصل از فروش نفت خام و میعانات گازی در ۳ ماهه نخست امسال نسبت به سال قبل حدود ۵۰ درصد رشد داشته است.

محمد خدابخشی روز شنبه ۴ تیرماه در گفت‌وگو با ایسنا همچنین از قول جواد اوجی وزیر نفت کشور گفت: «هم وضعیت فروش نفت بهتر شده و هم مبالغی که در برخی کشورها داشتیم، آزاد شده است.»

رشد ۵۰ درصدی درآمدهای نفتی ایران در حالی است که قیمت‌های جهانی نفت در بهار امسال نسبت به بهار پارسال تقریبا دو برابر شده است. آمارهای شرکت اطلاعات داده، کپلر، نیز نشان می‌دهد صادرات نفت خام و میعانات گازی ایران در سه ماهه ابتدایی امسال نسبت به بهار پارسال حداقل ۶ درصد افزایش یافته است. بنابراین انتظار می‌رفت درآمدهای نفتی ایران در سه ماهه ابتدایی ۱۴۰۱ حداقل ۱۰۰ درصد رشد داشته باشد.

آقای خدابخشی توضیح نداد چرا در حالی که بنابر گفته وزیر نفت، وضعیت فروش نفت بهتر شده، درآمدهای نفتی تنها ۵۰ درصد رشد داشته است.

وی همچنین درباره میزان طلب وصول شده ایران از عراق خاطرنشان کرد که عراق ۲.۶ میلیارد دلار بابت واردات گاز از ایران بدهکاری داشت که ۱ میلیارد دلار آن را سال قبل پرداخت کرد و باقی آن نیز طی روزهای قبل وصول شد.

تاکنون گزارش‌های متضادی از میزان بدهی‌های گازی عراق به ایران منتشر شده است و برخی مقامات حتی این رقم را حدود شش میلیارد دلار نیز گزارش کرده بودند.

برگرفته ای از سایت رادیو فردا، ۲۶ ژوئن ۲۰۲۲