دهها سینماگر ایرانی خواستار آزادی فوری محمد رسول‌اف و مصطفی آل احمد شدند

ده‌ها نفر از اهالی سینما و هنرمند ایرانی در بیانیه‌ای خواستار آزادی «فوری» و «بی‌قید و شرط» محمد رسول‌اف و مصطفی آل احمد شده‌اند.

به گزارش بی بی سی این بیانیه تا لحظه تنظیم خبر به امضای حدود ۲۰۰ نفر از اهالی سینما رسیده و کماکان بر تعداد آنها افزوده می‌شود.

اصغر فرهادی، فاطمه معتمد آریا، جعفر پناهی، ترانه علیدوستی، علی مصفا، پگاه آهنگرانی، رضا درمیشیان، مجتبا میرطهماسب، کتایون ریاحی، بهمن قبادی و محسن امیریوسفی از جمله امضاکنندگان این بیانیه هستند.

امضاکنندگان این بیانیه از محمد رسول‌اف و مصطفی آل‌احمد به عنوان «سینماگران منتقد و متعهد» یاد کرده‌اند و بازداشت آنها را «یورشی برنامه‌ریزی شده» توصیف کرده‌اند.

در بخشی از متن این بیانیه آمده: «ضمن محکوم کردن سرکوب و فشار مستمر به سینماگران مستقل و آزاد اندیشان و عدم رعیات حقوق اولیه فردی و اجتماعی توسط نهادها و سازمان‌های ذیربط، خواستار آزادی فوری و بدون قید و شرط همکارانمان هستیم.»

امضا کنندگان همچنین همراهی هنرمندان، سینماگران و کنشگران در سراسر جهان را برای آزدی هنرمندان و منتقدین زندانی خواستار شده‌اند.

مریم نراقی، رضا اخلاقی‌راد، محسن استادعلی، محمد آقازاده، همایون امامی، پویان بحق و مجید برزگر هم از دیگر امضاکنندگان این بیانیه هستند.

محمد رسول‌اف و مصطفی آل‌احمد غروب دیروز (جمعه ۱۷ تیر ماه) دستگیر شدند؛ این بازداشت ظاهرا مرتبط با انتشار بیانیه سینماگران در جریان اعتراض‌های فروریختن «متروپل» بوده است.

نام محمد رسول‌اف و مصطفی آل‌احمد نیز در میان امضاکنندگان بیانیه مربوط به متروپل دیده می‌شد.

خبرگزاری‌ ایرنا این دو فیلمساز را «مرتبط با ضدانقلاب» توصیف کرده و گفته آنها بعد از فروریختن ساختمان متروپل در آبادان، «امنیت روانی جامعه» را برهم زده‌اند.

در پی فروریختن ساختمان متروپل در آبادان، دهها نفر کشته شدند. این حادثه موجب شد تا برخی از شهروندان در آبادان در چندین شب پیاپی دست به اعتراض بزنند.

آخرین وضعیت دو فیلمساز ایرانی

بر اساس اطلاعاتی که وکلای آقای رسول‌اف به خانواده او منتقل کرده‌اند، این فیلمساز در زندان اوین «تحت بازجوئیست» و با چندین اتهام روبروست؛ از جمله حکم قضایی یک سال زندان به دلیل ساخت فیلم سینمایی «لرد» .

از دیگر اتهامات او ساخت فیلم مستند «جنایت عمدی» است که به مرگ بکتاش آبتین پرداخته؛ اتهام دیگر رسول‌اف امضای بیانیه موسوم به «تفنگت را زمین بگذار» است.

از وضعیت آقای آل احمد و اتهامات او اطلاعی در دست نیست.

محمد رسول‌اف از سینماگران مطرح و بین‌المللی و از اعضای آکادمی اسکار است؛ این نخستین بار نیست که محمد رسول‌اف با اتهامات سیاسی دستگیر می‌شود.

فیلم‌های او نیز بارها در ایران توقیف شده‌اند و او با فشارهایی مانند حبس و توقیف گذرنامه و ممنوع‌الکاری روبه‌رو شده است.

مصطفی آل‌احمد هم از جمله کارگردانانی است که با فیلم‌های کوتاهش، به موفقیت‌های بین‌المللی دست پیدا کرده است.

او که طراح صحنه و لباس نیز هست، در سا‌ل‌های اخیر چندین فیلم مستند ساخته است است.

برگفته ای از سایت اخبار روز، ۱۰ جولای ۲۰۲۲