فرزند انسیه خزعلی یکی از هزاران «آقازاده»ی ساکن غرب با پول مردم ایران!

مهاجرت فرزند انسیه خزعلی معاون امور زنان و خانواده در دولت ابراهیم رئیسی به کانادا حاشیه‌های زیادی ایجاد کرده تا جایی که شایعه‌هایی درباره استعفا و برکناری او منتشر شده است. انسیه خزعلی یکی از حامیان سرسخت «کودک‌همسری» و افزایش آمار ازدواج و فرزندآوری است.

در روزهای گذشته خبرهایی درباره مهاجرت پسر انسیه خزعلی معاون ابراهیم رئیسی در امور زنان و خانواده به کانادا منتشر شده است. خبر «مهاجرت» در حالی از سوی انسیه خزعلی رد شده که همچنان واکنش‌ها به ویژه از سوی اصلاح‌طلبان در اینباره ادامه دارد.

انسیه خزعلی در واکنش به انتشار این خبر بدون اینکه به محل زندگی فرزندش اشاره کند، در توییتی نوشت پسرش برای «پشتیبانی از یک مجموعه دانش‌بنیان» به سفر رفته و در ماه‌های آینده برمی‌گردد.‏

او مدعی شد که «بسترسازی برای تقویت فعالیت‌های دانش‌بنیان جاری در کشور، برخاسته از تعلق به وطن و مسئولیت‌پذیری است.»

خزعلی در توییتر نوشت پسرش همراه تعدادی از دانشجویان کامپیوتر برای پشتیبانی از یک مجموعه دانش‌بنیان در قالب پروژه «کاری» و بطور «موقت» به کانادا رفته است. او همچنین مدعی شده که این پروژه کاری رو به اتمام بوده و فرزندش در ماه‌های آینده به کشور بازمی‌گردد.

پسر انسیه خزعلی سیدحمید رضازاده ساکن ونکوور کانادا و پدرش محمدرضا رضازاده از مقامات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است. سید محمدرضا رضازاده همسر انسیه خزعلی مسئول دفتر مهندسی «وزارت سپاه» در استان هرمزگان بوده و سرپرستی اداره کل مهندسی نیروی دریایی «وزارت سپاه» و مدیریت ساختمان وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و ریاست هیئت مدیره شرکت سد و عمران «پارس گستر» وابسته به وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح را بر عهده داشته است.

یکی از مواردی که پس از انتشار این خبر از سوی کاربران در شبکه‌های اجتماعی بر آن تأکید شده، رد شدن درخواست ویزای همایون شجریان از سوی کانادا برای برگزاری کنسرت است. کاربران این پرسش را مطرح می‌کنند که چرا دولت کانادا درخواست ویزای مقامات جمهوری اسلامی و فرزندانشان را به راحتی می‌پذیرد اما هنرمندان یا شهروندان عادی ایران برای دریافت ویزای کانادا با مشکلات زیادی روبرو هستند.

یکی دیگر از مواردی که مورد توجه برخی کاربران قرار گرفته دیدگاه‌های بسته و افراطی انسیه خزعلی است که در مواردی مانند «کودک‌همسری»، افزایش جمعیت و به حاشیه‌ رانده شدن زنان از محیط کار برای انجام وظایف «همسری» و «مادری» و «فرزندآوری» بارها از سوی او مطرح شده است.

منتقدان می‌گویند انسیه خزعلی به عنوان معاون امور زنان و خانواده، به دنبال سیاست افزایش جمعیت جمهوری اسلامی، جوانان را به ازدواج در سنین پایین و فرزندآوری تشویق می‌کند اما فرزند خودش به کشور دیگر مهاجرت کرده تا در آنجا راحت و بدون مردم‌آزاری مقاماتی مانند مادر خودش به تحصیل و زندگی بپردازد.

واکنش به این خبر تا آنجا گسترده شده که کارزاری با عنوان «درخواست برکناری انسیه خزعلی و سایر مسئولانی که فرزندانشان مهاجرت کرده‌اند» به راه افتاده است.

در متن این کارزار که خطاب به ابراهیم رئیسی نوشته شده، با اشاره به دلایل مطرح شده از سوی انسیه خزعلی برای سفر پسرش به کانادا، آمده که «افکار عمومی این توجیهات را به هیچ عنوان نپذیرفت».

در ادامه متن این کارزار آمده «در شرایط کنونی اقتصادی که کشور شاهد تورمی افسارگسیخته است، برای نشان دادن همراهی خانواده مسئولان با مردم و پوچ نبودن شعارهای مطرح شده توسط دولت، ضمن برکناری سرکار خانم خزعلی، دستور فرمایید تا اگر مسئولی مایل است نزدیکان خود را برای رفاه بیشتر به خارج از کشور بفرستد، قبل از رفتن خانواده‌اش خودش هم استعفا داده و همراه آنان مهاجرت کند. ما امضاکنندگان خواستار برکناری تمامی مسئولان ارشدی هستیم که حتی خودشان نیز به شعارهای خود باوری ندارند.»

همزمان یک اکانت توئیتری منسوب به انسیه خزعلی اعلام کرد او استعفا داده اما اکانت رسمی انسیه خزعلی این اکانت را جعلی خوانده است.

در این میان اصلاح‌طلبان به عنوان جناح رقیب دولت، واکنش‌های تندی به خبر مهاجرت فرزند انسیه خزعلی نشان دادند و خواستار برکناری او شده‌اند! این در حالیست که از یکسو نخستین‌ بار مهدی خزعلی برادر انسیه خزعلی و از فعالان اصلاح‌طلب، خبر مهاجرت خواهرزاده‌اش به کانادا را تأیید کرد و از سوی دیگر نه تنها فک و فامیل مقامات اصلاح‌طلب در کشورهای غربی زندگی می‌کنند بلکه صادراتی‌های رژیم نیز عمدتا از اصلاح‌طلبان هستند.

عباس عبدی فعال اصلاح‌طلب در توئیتی نوشته «چرا برخی انتظار دارند که ادعاهای آنان در مورد خود و خانواده‌هایشان را مردم باید باور کنند؟ در حالی که تجربه قبلی خلاف صداقت را نشان داده.بعلاوه چرا خودشان ادعاهای فرزندانشان را می‌پذیرند؟ در حالی که فرزندان می‌دانند در فضای ریاکاری والدینشان طاقت شنیدن حرف درست را ندارند.»

رحمت‌الله بیگدلی دیگر فعال اصلاح‌طلب نیز در صفحه توئیترش نوشته که «من اگر جای آقای رئیسی بودم خانم خزعلی را نه به خاطر اقامت پسرش در کانادا، بلکه به خاطر این نوع سوء استفاده سخیف از نامگذاری سال توسط رهبری عزل می کردم!»

از سوی دیگر مهدی عرفاتی دبیر شورای اطلاع‌رسانی دولت چندی پیش در اظهاراتی تند و کنایه‌آمیز گفته بود که «فرزند یک معاون وزیر برای ادامه تحصیل در کشوری خارجی ویزا گرفته بود و قصد خروج داشت که به محض اطلاع رئیس جمهور، دستور صادر شد؛ اگر فرزند رفت، پدر هم برود!»

عرفاتی همچنین با لحنی کنایه‌آمیز گفت: «گذشت آن دوران که افتخار مقامات عالی دولت، اقامت فرزندانشان در خارج از کشور باشد.»

وبسایت خبرآنلاین نزدیک به اصلاح‌طلبان نیز با یادآوری سخنان مهدی عرفاتی نوشته «باید دید که آیا مطابق گفته رئیسی، حالا که فرزند رفته، مادر هم (انسیه خزعلی) به دنبال او می‌رود یا دم خروس ادعاهای دروغ بیرون می‌زند؟»

انسیه خزعلی دختر آیت‌الله خزعلی و خواهر مهدی خزعلی به عنوان «کودک‌همسر» که در ۱۶ سالگی ازدواج کرده، کاملا غیرمسئولانه فرزندآوری زیر سن ۱۸ سال را به عنوان معاونت امور زنان و خانواده دولت تبلیغ می‌کند. او به دلیل رابطه نزدیک با جمیله علم الهدی همسر ابراهیم رئیسی به مقام کنونی خود منصوب شد و بارها نظرات زن‌ستیزانه‌ و علیه حقوق زنان مطرح کرده که چه بسا از زبان برخی مردان جمهوری اسلامی شنیده نشده است.

«طرح دورکاری زنان» برای آسان شدن بارداری و زاد و ولد در صدر سیاست‌های «افزایش فرزندآوری» از جمله طرح‌هایی است که انسیه خزعلی با پشتکار تمام طی یکسال گذشته دنبال کرده است.

صدور بخشنامه‌ برای دورکاری زنانی که فرزند کمتر از شش سال دارند با نگرانی‌های جدی از سوی زنان و جامعه روبرو شد. بسیاری از کارشناسان اجرای طرح دورکاری از سوی دولت سیزدهم را در راستای سرعت بخشیدن به روند خانه‌نشینی زنان و حذف آنان از بستر اقتصادی و سیاسی جامعه و کمرنگ کردن و زدودن نقش مهم و کارآمد آنان در مناسبات اجتماعی ارزیابی کرده‌اند.

یکی از اظهارات جنجالی انسیه خزعلی درباره چندهمسری و تبلیغاتی که در این زمینه در فضای مجازی می‌شود، بوده که گفته «چندهمسری از نظر قانون در صورتی که رضایت همسر وجود داشته باشد مجوز دارد.»

معاون امور زنان و خانواده نهاد ریاست‌ جمهوری اسلامی با گذشت یکسال از دولت سیزدهم، افزایش فشارها، ارعاب‌ و اعمال محدودیت‌ها در غربالگری و افزایش «کودک‌همسری» را عادی‌‌نمایی کرده است.

مهاجرت فرزند انسیه خزعلی به کانادا در حالی از سوی رسانه‌های اصلاح‌طلب مورد حمله قرار گرفته که هزاران فرزند مسئولان جمهوری اسلامی اعم از اصلاح‌طلب و اصولگرا در کشورهای مختلف و توسعه‌یافته جهان مشغول زندگی و تحصیل هستند.

مرتضی میریان رئیس اداره عملیات زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی خرداد امسال در یک برنامه تلویزیونی از زندگی «چهار هزار» نفر از فرزندان مقامات جمهوری اسلامی در خارج از کشور خبر داد و گفت: «امروز نزدیک ۴ هزار فرزند برخی از مسئولان در آمریکا، اروپا و کانادا زندگی می‌کنند. این افراد باید «رصد» شوند تا در آینده، هیچ پست مدیریتی در جمهوری اسلامی به آنها داده نشود.»

محمدصالح هاشمی گلپایگانی دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر نیز امرداد امسال با اعلام آمار زندگی چهار هزار فرزندان مسئولان در خارج از کشور گفت «مشخص نیست چه اصراری وجود دارد تا افرادی مسئول باشند که فرزندانشان در خارج از کشور اقامت دارند.»

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر همچنین به رقابتی میان مدیران و مقام‌های جمهوری اسلامی برای تأمین دلار و یورو برای فرزندان‌ خود اشاره کرد و گفت: «نمی‌شود که این افراد به‌دنبال تامین یورو و دلار برای فرزندانشان باشند و با صدای بلند استقلال کشور را هم اعلام کنند.»

هاشمی گلپایگانی تاکید کرد که قانونی وجود ندارد که از انتصاب افرادی که فرزندانشان در خارج اقامت دارند، در سمت‌های مدیریتی جمهوری اسلامی جلوگیری کند.

شورای نگهبان در انتخابات ریاست‌ جمهوری اسلامی سال ۱۴۰۰ علی لاریجانی را به‌دلیل مواضع سیاسی و سخنانش در موارد و مقاطع مختلف از جمله سال ۱۳۸۸ و همچنین «سفرهای متعدد اعضای خانواده به خارج از کشور از جمله اروپا و آمریکا و اقامت فرزند دیگر در آمریکا» از گردونه نامزدی انتخابات نمایشی حذف کرد.

لاریجانی در نامه‌ای که ماه‌ها بعد در ۲۶ آذر ۱۴۰۰ منتشر کرد از وجود مصوبه سال ۱۳۸۸ شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی برای منع یا محدودیت تحصیل فرزندان مقامات حکومتی در خارج خبر داد، اما گفت که دخترش همراه با همسر خود در سال ۱۳۸۳ و قبل از این مصوبه برای ادامه تحصیل به آمریکا سفر کرده بودند.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی پیشتر در سال ۹۸ از بررسی دو طرح خبر دادند که هدف آن در صورت تصویب، منع اعضای درجه یک خانواده مقامات و مسئولین از «حضور در کشورهای متخاصم» بود.

در این طرح که همچنان با گذشت سه سال معلق مانده، آمده بود «هر کسی که مسئول است… در هر سطح مدیریتی از جمله اداره کل، معاونت، وزارت، نمایندگی، ریاست جمهوری و… نباید بستگان درجه یک آنها از جمله برادر، خواهر، فرزند، همسر، پدر و مادر در کشورهای متخاصم با نظام جمهوری اسلامی ایران حضور یا اقامت داشته باشند».

مهاجرت همه شش فرزند مرتضی سقائیان‌نژاد شهردار وقت قم نیز سه سال پیش خبرساز شد. او در واکنش به انتشار این خبر گفته بود: «اگر فرزندانم برای تحصیل علم و دانش به خارج از کشور رفته‌اند، همگی به عنوان سفیران گویا برای نظام بوده‌اند. فرزندانم بعد از تحصیلات عالی در آمریکا، می‌خواهند در قم تحصیلات خود را دنبال کنند». البته یکی از پسران وی این حرف‌ها را درباره «سفیران گویا برای نظام» تکذیب کرد.

اینهمه در حالیست که مهاجرت فرزندان مقامات جمهوری اسلامی به خارج از کشور و زندگی در شرایط امن و آزاد با پول ملت ایران موضوعی جناحی در نظام نیست. فرزندان محمد خاتمی، دختر مصطفی تاجزاده، دختر حسن روحانی، پسر معصومه ابتکار و پسر محسن میردامادی، از جمله «آقازاده‌های» اصلاح‌طلبی هستند که در اروپا و آمریکا و کانادا زندگی می‌کنند.

در سال‌های گذشته پس از انتشار تصاویر و ویدئوهای «آقازاده»های خارج‌نشین هشتگی با عنوان «فرزندت کجاست» راه افتاد تا مقامات جمهوری اسلامی را درباره زندگی و شغل و موقعیت فرزندانشان پاسخگو کند؛ هرچند مقامات عین موضوعات و مسائل دیگر به افکار عمومی پاسخگو نبوده‌اند!

برگرفته ای از سایت کیهان لندن،۱۰ سپنامبر ۲۰۲۲