تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه حکومت ایران در راه است

اعتراض‌های گسترده پس از جان‌باختن مهسا امینی در حالی وارد دهمین روز خود شده که تظاهرات‌های خیابانی باوجود اختلال، قطعی اینترنت، اعمال محدودیت و فیلترینگ بر شبکه‌های اجتماعی شب گذشته همچنان ادامه یافت.

منابع مختلف داخلی تاکنون از بازداشت صدها شهروند از جمله چندین فعال و خبرنگار خبر داده‌اند. این در حالیست که سازمان حقوق بشر ایران مستقر در شهر اسلو، اعلام کرد که شمار قربانیان اعتراض‌های ۹ روز گذشته در ایران به «دستکم ۵۷ نفر» رسیده است.

اعتراضات در شماری از شهرهای ایران از جمله تهران، سنندج، سقز، اصفهان، کرج، مشهد، یزد، بوشهر، لاهیجان و بسیاری شهرهای دیگر ادامه یافته است. در آخرین تحولات، شورای صنفی فرهنگیان ایران، دعوت به اعتصاب کرده و از معلمان و دانش‌آموزان خواسته دوشنبه و چهارشنبه بر سر کلاس درس حاضر نشوند. پیشتر تعداد دیگری از چهره‌های فرهنگی و ورزشی به حمایت از معترضان برخاسته بودند.

واکنش‌های بین‌المللی به مرگ مهسا امینی نیز ادامه دارد؛ در آخرین موارد جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز یکشنبه استفاده «گسترده و نامتناسب» از قوه قهریه در برابر معترضان ایرانی را «غیرقابل توجیه» و «غیرقابل قبول» خواند و از احتمال تحریم های بروکسل علیه تهران خبر داد.

مایک پمپئو، وزیر خارجه پیشین آمریکا نیزروز یکشنبه در صفحه توئیتر خود نوشت: «معترضان شجاع ایرانی لایق حمایت کامل دولت ما هستند.»

این در حالیست که هزاران نفر روز شنبه و یکشنبه گذشته در حمایت از جنبش اعتراضی ایران در سراسر جهان تجمع‌های اعتراضی برگزار کردند. پلیس فرانسه روز یکشنبه پس از تظاهرات معترضان به سرکوب‌ها در ایران با گروهی از آنها در مقابل سفارت جمهوری اسلامی در پاریس درگیر شد و برای متفرق کردن معترضان از گاز اشک‌آور استفاده کرد. در بریتانیا نیز ده‌ها تن از مخالفان جمهوری اسلامی روز یکشنبه در برابر سفارت ایران در لندن تجمع کردند. معترضان که تلاش می‌کردند به ساختمان سفارت نزدیک شوند با ماموران پلیس درگیر شدند.

آخرین خبرها، گزارش‌ها، واکنش‌ها و اطلاعات درباره مرگ مهسا امینی و حاشیه‌ها و تجمع‌های اعتراضی در روز دوشنبه چهارم مهر را در این مطلب پیگیری کنید.

برگرفته ای از سایت یورونیوز (اتحادیه اروپا) به زبان فارسی،۲۶ سپتامبر ۲۰۲۲