یازدهمین روز اعتراضات در ایران؛ سفیر حکومت ایران در برلین احضار شد؛ آمریکا حمایت‌های خود را بیشتر می‌کند

اعتراض‌های داخلی و بین المللی به جان‌باختن مهسا امینی در حالی وارد یازدهمین روز خود می‌شود که علیرغم قطعی اینترنت و اعمال فیلترینگ بر شبکه‌های اجتماعی تظاهرات خیابانی شب گذشته هم ادامه یافت. همزمان فرمانده یگان‌های ویژه نیروی انتظامی با تهدید «گردن کلفت‌ها»، از «شناسایی بانیان و سرکرده‌های اغتشاشات» خبر داده است. شب گذشته همچنین خبرهایی از پلمپ و رفع پلمپ ویلای علی کریمی در لواسان حاشیه ساز شد. این فوتبالیست سابق تیم ملی در واکنش به کمپین خبرگزاری فارس در جمع آوری امضا علیه این ستاره فوتبال یک نظرسنجی توئیتری براه انداخته و نظر کاربران را در مورد درست یا نادرست بودن عملکردش در «حمایت از مردم سرزمینش» جویا شده است.

این در حالیست که واکنش‌های بین المللی به سرکوب «تظاهرات مسالمت آمیز» و توسل نیروهای امنیتی ایران به خشونت همچنان ادامه دارد. سفیر رژیمایران در برلین به وزارت خارجه آلمان احضار شده و گمان می‌رود اتحادیه اروپا به زودی تحریم‌های حقوق بشری جدیدی علیه ایران اتخاذ کند.

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا هم در تازه‌ ترین واکنش به وقایع این چند روز ایران، ضمن محکوم کردن عمل مسئولان جمهوری اسلامی در سرکوب تظاهرات مسالمت آمیز مردم که برای احقاق حقوق جهانشمول و بنیادین خود اعتراض می‌کنند، مجددا بر حمایت واشنگتن از توسعه ارائه خدمات اینترنتی به مردم در داخل ایران تاکید و تصریح کرده که این شامل پشتیبانی سخت افزاری هم می‌شود.

آخرین خبرها، گزارش‌ها، واکنش‌ها و اطلاعات درباره مرگ مهسا امینی و حاشیه‌ها و تجمع‌های اعتراضی در روز سه‌شنبه ۵ مهر را در این مطلب پیگیری کنید.

ملک موسو، خواننده و ترانه‌سرای مشهور ترکیه موهای خود را حین اجرا در یک کنسرت در حمایت از مهسا امینی و زنان ایران قیچی کرد.

از آغاز اعتراضات سراسری مردم ایران، حمایتهای جهانی از سوی افراد سرشناس در حوزه‌های مختلف هنری، ورزشی و سیاسی آغاز شده و همچنان ادامه دارد.

وزیر خارجه ایران در دیدار با همتای کوبایی: تلاش کشورهای غربی برای تحریک احساسات مردم را محکوم می‌کنیم
در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان‌ملل در نیویورک امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران با برونو رودریگز وزیرخارجه کوبا ملاقات و در مورد روند تحولات در روابط دوجانبه جمهوری اسلامی با کوبا تبادل‌نظر کرد.

سایت وزارت خارجه ایران درباره این دیدار و در حالیکه اعتراضات مردمی به جان باختن مهسا امینی وارد روز یازدهم خود شده نوشت: وزیر خارجه در خصوص تحولات اخیر ایران و اقدام کشورهای غربی در توسل به شیوه‌های گوناگون برای مداخله در امور داخلی کشورها از جمله ایران و کوبا به بهانه‌های مختلف و تحریک احساسات مردم ، ضمن محکوم کردن آن گفت : «جمهوری اسلامی ایران مهارت لازم را در مهار و مقابله با این گونه مداخله گری خارجی و سوء استفاده از احساسات مردمی دارد.»
این درحالیست که مقامات برخی از کشورهای دنیا در کنار سازمان‌های بین المللی حقوق بشری خواستار توقف خشونت‌ها علیه اعتراضات مسالمت آمیز ملت ایران شده‌اند.

ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در کنفرانس مطبوعاتی دوشنبه در پاسخ به سئوالی در مورد تحولات ایران گفت ما خشونت و وحشیگری ماموران امنیتی ایران را محکوم می‌کنیم. سرکوب اعتراضات مسالمت آمیزی که در پی مرگ مهسا امینی رخ داده وحشتناک است. ما اطلاع داریم که نیروهای امنیتی ایران دهها معترض را کشته‌اند. بر این اعتقادیم که جامعه بین الملل موظف است که ورود کند و بطور مشخص وقتی پای اعمال حقوق جهانشمول در میان است، چه ایران و چه هر جای دیگر دنیا، موضعش را اعلام کند.
ند پرایس تصریح کرد که ایالات متحده بدقت تحولات ایران را زیر نظر دارد و بار دیگر از رهبران جمهوری اسلامی خواست تا بجای آتش گشودن به روی ملتشان به حرف آن‌ها گوش کنند.
او در ادامه گفت که متاسفانه رژیم ایران سابقه طولانی بدی در توسل به خشونت علیه افرادی دارد که بطور مسالمت آمیز بدنبال احقاق حقوق خود هستند.
او در ادامه بر تلاش‌های واشنگتن برای حمایت از مردم ایران چه از طریق تحریم نهادها و افراد مرتبط با رژیم و چه از طریق تسهیل در ارتباطات مردم ایران با هم و با جهان تاکید کرد و گفت معافیت از تحریم‌های اینترنتی شامل موارد سخت افزاری هم می‌شود.

علی کریمی با برگزاری یک نظرسنجی توئیتری با اقدام خبرگزاری فارس مقابله‌به‌مثل کرد. این اسطوره فوتبال ایران، ملقب به «جادوگر» از کاربران در توئیتر خواسته تا در مورد اقدام او در «حمایت از مردم سرزمینش» قضاوت کنند. این کارزار حدود ده ساعت دیگر به اتمام می‌رسد و تاکنون بیش از۶۰۰ هزار شرکت کننده داشته که اکثریت مطلق نظر از اقدام علی کریمی حمایت کرده‌اند.

همزمان و بعد از تلاش‌هایی مبنی بر پلمپ ویلای آقای کریمی در لوسان که معلوم نشد با دستور مقام قضایی بوده یا «نیروهای سرخود» نظام راسا به آن اقدام کرده بودند، شاهدان عینی می‌گویند بلوک‌های مقابل منزل او ساعتی بعد برچیده شده‌اند.

برگرفته ای از سایت یورونیوز (اتحادیه اروپا) به زبان فارسی،۲۷ سپتامبر ۲۰۲۲