حمایت از اعتراضات و فوتبالیست‌های ایران در استادیوم‌های اروپا

هواداران تیم فوتبال بایرن مونیخ آلمان در جریان بازی شامگاه جمعه این تیم مقابل تیم لِوِرکوزن دو بنر پارچه‌ای را در حمایت از سردار آزمون، مهاجم ایرانی بایرن مونیخ و اعتراضات ایران در دست گرفتند.

همزمان باشگاه فوتبال برنتفورد انگلستان نیز از سامان قدوس بازیکن ایرانی این باشگاه و زنان ایرانی حمایت کرده است.

اندکی پیش از ورود سردار آزمون به بازی، هواداران بایرن مونیخ دو بنر پارچه‌ای بزرگ را باز کردند که روی یکی از آنها به فارسی عبارت «زن زندگی، آزادی» و روی دیگری به انگلیسی عبارت «همبستگی با انقلاب فمینیستی در ایران» نوشته شده بود.

سردار آزمون، مهاجم تیم ملی فوتبال ایران، روز یک‌شنبه گذشته به انتقاد شدید از سرکوب‌های حکومت ایران پرداخت و گفت، شرم بر شما که آدم‌ها را به راحتی می‌کشید.

این فوتبالیست در شبکه اجتماعی اینستاگرام نوشت که «به‌خاطر قانون تیم ملی» تا الان نتوانسته بود موضع‌گیری کند اما دیگر «طاقت نیاورد»، حتی اگر اعتراضش به بهای«خط خوردن از تیم ملی» تمام شود.

باشگاه فوتبال برنتفورد انگلستان نیز با انتشار عکسی از سامان قدوس بازیکن ایرانی این باشگاه در حساب توئیتر خود نوشت که این باشگاه حامی او و کسانی است که در کنار زنان ایران ایستاده‌اند.

قبل از آن، عدم واکنش اعضای تیم ملی فوتبال به اعتراضات ایران در بازی با تیم اروگوئه با انتقاد‌های گسترده‌ای در شبکه‌های اجتماعی همراه شده بود.

اما آنان در بازی دوستانه مقابل سنگال، پیش از شروع بازی، لباس‌های مشکی‌رنگ و بدون نشان روی پیراهن دارای پرچم ایران به تن کردند.

علیرضا بیرانوند دروازه‌بان تیم ملی فوتبال ایران به تازگی از فشار نیروهای امنیتی بر این تیم برای جلوگیری از واکنش نشان دادن بازیکنان خبر داده و گفته است: «همه ما ناراحت شدیم. ما در اردوی تیم ملی بودیم و یک مقدار هم فشار بود و نمی‌توانستیم به خاطر قانون تیم ملی واکنشی نشان دادیم.»

در اعتراضات گسترده‌ای که پس از مرگ مهسا امینی در ایران آغاز شده، تاکنون دست‌کم ۸۳ نفر کشته شده‌اند.

برگرفته ای از سایت رادیو فردا، ۱ اکتبر ۲۰۲۲