جمعه خونین زاهدان: نیروهای امنیتی دست‌کم ۵۸ شهروند را کشتند

در جمعه خونین زاهدان دستکم ۵۸ تن کشته شدند. مقامهای دولتی کشته شدن فقط ۱۹ نفر را تأیید کرده‌اند. چهار فرمانده پاسدار و بسیجی نیز به دست معترضان کشته شدند.

در زاهدان مدرسه‌ها و دانشگاه‌ها تعطیل اعلام شده است. اداره کل آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان شامگاه جمعه پس از آنکه نیروهای نظامی در پاسخ به اعتراض نمازگزاران خشمگین از تجاوز فرمانده پلیس چابهار به یک دختر ۱۵ ساله، به معترضان شلیک کرد، اعلام کرد «برای امنیت خاطر والدین، مدرسه‌ها زاهدان در روز شنبه ۹ مهر تعطیل است». آموزش و پرورش مدعی شد که این تصمیم را در پاسخ به «نگرانی خانواده‌ها برای حضور فرزندان شان» گرفته است. در زابل نیز آموزش و پرورش مدرسه‌ها را تعطیل اعلام کرد.

آموزش و پرورش زابل نیز مدارس را برای روز نهم مهر تعطیل اعلام کرد.

روابط عمومی دانشگاه زاهدان هم از تعطیلی دانشگاه زاهدان تا ۱۵ مهر خبر داد و گفت کلاس‌های درسی به دلیل «درخواست دانشجویان، غیرحضوری خواهد بود».

جمعه خونین زاهدان ظهر روز هشتم مهر، رخ داد. تصاویر و ویدئوهای منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد نیروهای حکومتی با گلوله جنگی به معترضان شلیک می‌کنند.

بنا بر گزارش کمپین فعالان بلوچ ماموران امنیتی دستکم ۵۸ تن از شهروندان بلوچ را کشته‌اند و بیش از ۲۵۰ نفر را مجروح کرده‌اند. این کمیپن هویت ۴۲ تن از کشته شدگان را احراز کرده است.

مقام‌های دولتی در سیستان و بلوچستان کشته شدن تنها ۱۹ نفر را تأیید کرده‌اند و همزمان گفته‌اند چهار تن از نظامیان جمهوری اسلامی در سیستان و بلوچستان «ترور» شده‌اند.

دامنه اعتراضات در شامگاه شنبه به دیگر شهرهای سیستان و بلوچستان کشیده شد. در سراوان معترضان جاده‌های ارتباطی را مسدود کردند. در چابهار نیز مسیر ارتباطی چابهار- راسک به دست معترضان مسدود شد. فرماندار زاهدان اما مدعی شد که «آرامش به شهر بازگشته است».

منابع نزدیک به فعالان بلوچ گزارش کرده‌اند معترضان شامگاه جمعه به سه کلانتری در زاهدان و دیگر شهرها حمله بردند و یک پاسگاه در منطقه شیرآباد زاهدان را «تسخیر کردند». زمانه به صورت مستقل نمی‌تواند این خبر را تأیید کند اما تصاویری از آتش گرفتن ساختمان یک پاسگاه در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است.

فرمانده انتظامی به صورت تلویحی آتش گرفتن یک کلانتری را تأیید کرد و گفت: «در یک کلانتری در نزدیکی مصلی خسارت بالاست.»

به نقل از کانال شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی، در اعتراضات شهرستان میرجاوه در سیستان و بلوچستان، ۶ کودک زیر ۱۸ سال و دانش‌آموز زخمی شده‌اند.

مقام‌های حکومتی در ایران همانند گذشته معترضان را «عوامل گروه‌های تروریستی» خواندند و به فاصله کوتاهی ویدئوهایی را که ادعا کردند «اعتراف یکی از تروریست‌هاست»، در خبرگزاری رسمی دولت منتشر کردند.

روابط عمومی «قرارگاه قدس جنوب شرق کشور» هم در یک اطلاعیه کشته شدن سه پاسدار و بسیجی را تأیید کرد. بر پایه این اطلاعیه سرهنگ پاسدار سیدحمیدرضا هاشمی، پاسدار محمد امین آذرشکر، و بسیجی محمد امین عارفی در جریان درگیری نیروهای نظامی با معترضان کشته شدند.

پیش‌تر نیز خبرگزاری تسنیم از کشته شدن حمیدرضا موسوی، فرمانده اطلاعات سپاه زاهدان خبر داده بود.

مقام های نظامی در سیستان و بلوچستان همچنین گفته‌اند ۳۲ تن از نیروهای نظامی و امنیتی مجروح شده‌اند.

در یک خبر دیگر «ایرنا» به نقل از یک منبع امنیتی آگاه ادعا کرده است عبدالمجید ریگی و یاسر شه‌بخش «دو عضو ارشد جیش العدل» به دست ماموران نظامی ایران کشته شده‌اند

«رصد بلوچستان» که اخبار بلوچ ها در ایران را پوشش می‌دهد کشته شدن یاسر شه‌بخش را تأیید کرده است.

جیش العدل یک گروه مسلح مخالف جمهوری اسلامی است. عبدالحمید ریگی، رهبر این گروه در سال ۱۳۸۸ دستگیر و اعدام شد

برگرفته ای از سایت رادیو زمانه، ۲ اکتبر ۲۰۲۲