سازمان حقوق بشر ایران: شمار کشته‌شدگان اعتراضات اخیر در ایران به ۱۵۴ نفر رسید

سازمان حقوق بشر ایران اعلام کرد شمار کشته‌شدگان اعتراضات اخیر در ایران به «دست‌کم ۱۵۴ نفر» رسید؛ ۹ تن از جان‌باختگان احتمالا «کودک» و ۶۳ تن از شهروندان زاهدان هستند.

بر اساس گزارش این نهاد حقوق بشری که روز سه‌شنبه ۱۲ مهر منتشر شد، کشته‌شدگان از ۱۷ استان هستند ولی استان‌های سیستان‌وبلوچستان، مازندران، گیلان و آذربایجان غربی بیشترین قربانیان را داشته‌اند.

به گزارش سازمان حقوق بشر ایران، تعدادی از این افراد «مجروحانی بودند» که «در روزهای بعد» در بیمارستان جان خود را از دست دادند و «بیشترین کشته‌ها به ترتیب در روزهای ۲۱، ۲۲ و ۳۰ سپتامبر» گزارش شده است.

بر اساس این گزارش، شمار قربانیان به تفکیک استانی عبارت است از: سیستان و بلوچستان ۶۳ نفر، مازندران ۲۷ نفر، گیلان ۱۲ نفر، آذربایجان غربی ۱۱ نفر، کردستان ۸ نفر، کرمانشاه ۷ نفر، تهران ۶ نفر، البرز ۵ نفر، خراسان رضوی ۳ نفر، اصفهان ۲ نفر، قزوین ۲ نفر، کهگیلویه و بویراحمد ۲ نفر، زنجان ۲ نفر، ایلام، آذربایجان شرقی، بوشهر و سمنان هر کدام، یک نفر.

اعتراضات در ایران پس از جان باختن مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد، ۱۸ روز پیش از شهر سقز، زادگاه وی، آغاز شد و بعد به دیگر شهرهای ایران کشیده شد و با وجود سرکوب معترضان، همچنان ادامه دارد.

سازمان حقوق بشر ایران «با اطمینان» اعلام کرده که «۹ تن از کشته‌شدگان زیر ۱۸ سال سن داشته‌اند اما هنوز برای تمام آن‌ها شناسنامه و اسنادی که نشانگر سن دقیق ایشان باشد، دریافت» نشده است.

این سازمان می‌گوید روز هشتم مهر «سرکوب خونبار» شماری از شهروندان زاهدان که پس از برگزاری نماز جمعه، در اعتراض به تجاوز فرمانده انتظامی چابهار به یک دختر نوجوان بلوچ تجمع کردند، تاکنون دست‌کم ۶۳ نفر کشته بر جای گذاشته است.

یک «منبع مطلع» در این خصوص به سازمان حقوق بشر ایران گفته است: «وضعیت مجروحان جمعه خونین زاهدان بسیار وخیم است و این آمار افزایش خواهد یافت».

برگرفته ای از سایت رادیو فردا، ۵ اکتبر ۲۰۲۲