خبرگزاری دولت از خروج سرمایه‌گذاران از بورس به‌دلیل «ترس» از ادامه اعتراضات خبر داد

خبرگزاری دولتی جمهوری اسلامی روز یکشنبه ۱۷ مهر به‌نقل از یک کارشناس اقتصادی اعلام کرد که اعتراضات سراسری جاری در ایران «باعث ایجاد ترس سرمایه‌گذاران و افت و نوسانات شاخص بورس شده است».

حمیدرضا جیهانی، کارشناس اقتصادی، در گفت‌وگو با ایرنا ضمن اعلام این خبر همچنین با بیان این‌که بازار امن در ایران بازاری مانند ملک، طلا و ارز است، افزود در دو هفته اخیر روند خروج پول از بازار سرمایه و رقم فروش سهام از سوی سهامداران حقیقی «بسیار عدد بالایی بود».

این کارشناس اقتصادی آماری در این زمینه ارائه نداد اما تأکید کرد سرمایه‌گذاران «با توجه به حاشیه ریسک و تحت تأثیر ترس و واهمه از تلاطم‌های اقتصادی و امنیتی… به سرعت به سمت بازارهای امن حرکت خواهند کرد».

آقای جیهانی هم چنین افزود که اعتراضات جاری در ایران «دست مذاکره‌کنندگان» جمهوری اسلامی در مذاکرات احیای برجام را نیز «محدود کرد».

پیشتر نیز یک مقام اتاق بازرگانی از اختلال در سرعت اینترنت انتقاد کرده و گفته بود این وضعیت باعث شده معاملات بورسی هم با دشواری انجام شود.

هم‌زمان با آغاز اعتراضات در ایران، دولت جمهوری اسلامی سرعت اینترنت را کاهش داد و دسترسی به شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌ها را مسدود کرد.

چند روز پیش رسانه‌ها گزارش دادند که طی دو هفته اول فیلتر شدن اینستاگرام، به هر فروشگاه ایرانی در این شبکه حدود ۵۰ میلیون تومان خسارت وارد شد.

هفته گذشته رئیس اتاق بازرگانی ایران و سوئیس هم اعلام کرد کانال ویژه مالی ایران با سوئیس «منتفی شده» و اعتراضات مردمی اخیر اثر منفی بر حجم تجارت دو کشور داشته است.

برگرفته ای از سایت رادیو فردا، ۹ اکتبر ۲۰۲۲