خسارت یک میلیون و ۵۰۰ هزار دلاری هر ساعت قطعی اینترنت در ایران

حسین سلاح‌ورزی، نایب‌رئیس اتاق ایران، اعلام کرد که هر ساعت قطعی اینترنت یک میلیون و ۵۰۰ هزار دلار به اقتصاد ایران ضرر می‌زند و معیشت حدود ۹ میلیون نفر را به خطر انداخته است.

سلاح‌ورزی در نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی، با اعلام این آمار افزود که افزایش دامنه فیلترینگ در سه هفته اخیر میزان استفاده از وی‌پی‌ان در ایران را ۳۰ درصد افزایش داده است.

به گفته او، «کسب‌وکارهای کوچک و فعالیت‌های بزرگ با محدودیت اینترنت آسیب دیده‌اند» که این مسئله می‌تواند به افزایش مهاجرت و کاهش سرمایه‌گذاری منجر شود.

افشین کلاهی، رئیس کمیسیون کسب‌وکارهای دانش‌بنیان اتاق ایران، هم در این جلسه گفت: «عادی شدن قطعی اینترنت موضوعی است که فعالان اقتصادی را بسیار نگران کرده است.» او با انتقاد از فیلترینگ در ایران افزود: «راه‌هایی که در گذشته رفتیم و به نتیجه نرسید، نباید مجدد رفت؛ چرا که فیلترینگ نتیجه نمی‌دهد.»

به گفته او، در شرایطی که حدود سه هزار میلیارد تومان کسب‌وکار در خطر قرار دارند و مهاجرت اوج گرفته است، «ما عادی‌سازی قطعی اینترنت را شاهدیم».

هومن حاجی‌پور، معاون کسب‌وکار اتاق تهران، نیز در این جلسه خبر داد که فرایند توسعه بنگاه‌ها «به دلیل شرایط اینترنتی موجود» مخدوش شده است.

حاجی‌پور اضافه کرد: «نه تنها فرایند توسعه دچار ابهام است، بلکه بنگاه‌ها به تعطیلی واحدها و انتقال سرمایه به خارج از کشور می‌اندیشند.»

حسین میرزاپور، عضو کمیسیون تنظیم مقررات و مشاور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، هم در واکنش به این انتقاد‌ها و نگرانی‌ها گفت: «بحث اینترنت و استفاده از پلتفرم‌های خارجی ابعاد مختلف سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی و امنیتی دارد؛ اما باید باور داشت که امنیت بدون توسعه اقتصادی، پایدار نیست.»

میرزاپور افزود: «نگرانم از اینکه صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات به سرنوشت صنعت خودروسازی دچار شود و هیچ‌کس حاضر نباشد از آن دفاع کند.»

در پی قتل مهسا امینی در مقر گشت ارشاد پلیس تهران و آغاز اعتراض‌های سراسری در ایران، مقام‌های جمهوری اسلامی دسترسی کاربران ایرانی به اینترنت را قطع یا بسیار محدود کرده‌اند. دامنه این محدودیت‌ها به‌حدی گسترش یافت که بسیاری از فیلترشکن‌ها هم از کار افتادند و دسترسی کاربران ایرانی به بسیاری از سایت‌های ارائه‌دهنده خدمات قطع شد.

سایت محافظه‌کار عصر ایران هم پیش‌تر گزارش کرده بود که با قطعی سراسری اینترنت در ایران، به کسب‌وکارهای آنلاین دست‌کم سه هزار میلیارد تومان ضرر وارد می‌شود. به نوشته این سایت، ادامه این محدودیت‌ها معیشت ۱۰ میلیون نفر را با خطر مواجه خواهد کرد.

بررسی داده‌های معاونت پژوهشی سازمان امور مالیاتی حاکی از آن است که ارزش کل گردش مالی تجارت الکترونیکی در ایران در سال ۱۳۹۹، حدود یک هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان بوده است.

منوچهر توسطی، عضو کمیسیون کسب‌وکارهای دانش‌بنیان اتاق ایران، هم اعلام کرد که «قطعی اینترنت ۳۰ تا ۴۰ درصد بر روند فعالیت بنگاه‌های اقتصادی تاثیر گذاشت» و می‌تواند به «افت فعالیت اقتصادی آن‌ها» منجر شود.

عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات، روز دوشنبه ادعا کرد بسیاری از محدودیت‌های اینترنتی برداشته شده است، اما فیلتر اینستاگرام و واتس‌اپ همچنان به قوت خود باقی خواهد ماند.

اینستاگرام بزرگ‌ترین پلتفرم کسب‌وکار‌های آنلاین در ایران است و میلیون‌ها نفر از طریق آن امرارمعاش می‌کنند که با فیلتر شدن اینستاگرام، چشم‌انداز اقتصادی این افراد تیره‌وتار شده است.

برگرفته ای از سایت ایندیپندنت فارسی، ۱۱ اکتبر ۲۰۲۲