فهرست ۴۰ نفره خبرنگاران بازداشت‌شده در ایران

در مقاله‌ای در رویترز آمده است که نیلوفر حامدی، روزنامه‌نگار ایرانی کارشناس حقوق زنان، سال‌ها روایتگر زندگی‌ زنان بود. او در روز ۲۵ شهریور عکسی از مهسا امینی را که به حال کما در یکی از بیمارستان‌های تهران بستری بود، در توییتر منتشر کرد.

به گزارش صدای آمریکا، این عکس برای اولین بار به دنیا نشان می‌داد حال مهسای ۲۲ ساله که سه روز پیش از آن توسط پلیس اخلاق ایران بازداشت شده بود، وخیم است.

پریسا حافظی در ادامه مقاله نوشته است مرگ مهسا در اواخر همان روز موج گسترده‌ای از اعتراضات را در سراسر ایران به راه انداخت که به رغم سرکوب دولت، همچنان ادامه دارد. نیلوفر حامدی، که برای روزنامه شرق طرفدار اصلاح‌گرایان کار می کرد، چند روز بعد دستگیر شد و حساب توییترش به حالت تعلیق درآمد.

محمدعلی کامفیروزی وکیل نیلوفر حامدی روز ۳۱ شهریور در توییتی نوشت: «صبح امروز ماموران اطلاعاتی به خانه موکلم یورش بردند، او را دستگیر کردند، خانه‌اش را تفتیش کردند و وسایلش را مصادره کردند.» وکیل خانم حامدی روز یکشنبه در توئیتی گفت که موکلش توانسته با همسرش تماس تلفنی برقرار کند و بگوید که در زندان اوین در سلول انفرادی به سر می‌برد و تحت بازجویی قرار دارد، اما هنوز تفهیم اتهام نشده است.

دوستان خانم حامدی او را روزنامه نگاری شجاع توصیف می‌کنند که به مسائل و حقوق زنان علاقه دارد. مقاله‌های پژوهشی او به موضوعاتی مانند خودسوزی در میان زنانی که از آزار خانگی رنج می‌برند، می‌پردازد. یکی از دوستان خانم حامدی به رویترز گفت: «او همیشه سخت تلاش می‌کرد تا صدای زنان بی‌صدایی باشد که توسط پدر، همسر و یا به دلیل محدودیت‌های اجتماعی از حقوق خود محروم شده‌اند.»

شهرزاد همتی سردبیر روزنامه شرق امروز ۱۹ مهر ماه نوشت: «امیدواریم حامدی به دفتر بازگردد. کیفش را بگذار روی میز، و بار دیگر از زنان محروم و گمنامی که قربانی تعصب در ایران هستند، بنویسد.»

به گفته گروه های حقوق بشر دستکم ۱۸۵ نفر، از جمله ۱۹ نوجوان کشته، صدها نفر مجروح و هزاران نفر توسط نیروهای امنیتی دستگیر شده‌اند.

در همین حال، کمیته حفاظت از روزنامه‌نگاران (CPJ) نام ۴۰ روزنامه‌نگاری را که در گرماگرم اعتراضات به قتل مهسا امینی در ایران بازداشته شده‌اند، منتشر کرده و از مقامات ایرانی آزادی «فوری و بدون قید و شرط همه خبرنگارانی را که به دلیل پوشش خبری مرگ مهسا امینی و اعتراضات پس از آن بازداشت شده‌اند» را خواستار شده است.

فهرست کمیته حفاظت از روزنامه‌نگاران در ۱۸ مهر ماه، بر اساس اطلاعات به ‌دست‌ آمده از منابع این کمیته در داخل ایران، گزارش‌های رسانه‌ها و انجمن روزنامه‌نگاران تهران، به‌ روزرسانی شده است.

اسامی و مشخصات خبرنگاران بازداشت شده به شرح زیر است:

۱. یلدا معیری؛ او در تظاهرات در خیابان حجاب تهران بازداشت شده و در زندان قرچک: بازداشتگاه ویژه زنان در ورامین، محبوس است. او شرایط زندان را «وحشتناک» توصیف کرده و گفته است که بیش از ۱۰۰ زن در فضایی تنگ با تنها سه حمام زندانی هستند.

۲. نیلوفر حامدی، خبرنگار روزنامه شرق

۳. ایمان به‌پسند، تحلیلگر سیاسی و گزارشگر مسائل زنان

۴. روح الله نخعی، گزارشگر سیاست خارجی

۵. علیرضا خوشبخت، گزارشگر سیاسی

۶. زهرا توحیدی، خبرنگار سیاسی

۷. فاطمه رجبی، خبرنگار اقتصادی؛ او در خانه‌اش در تهران بازداشت شد.

۸. مجتبی رحیمی، خبرنگار سیاسی؛ او پس از انتشار توئیت‌هایی درباره کشته شدن چند معترض در داخل و اطراف زادگاهش، در خانه‌اش در قزوین بازداشت شد.

۹. مجید توکلی، تحلیلگر سیاسی و مقاله نویس؛ او در منزلش در تهران بازداشت شد.

۱۰. مرضیه طلایی، خبرنگار کرد آژانس خبری موکریان؛ او روز ۳۱ شهریور شهر سقز بازداشت شد.

۱۱. مسعود کردپور، سردبیر آژانس خبری موکریان

۱۲. خسرو کردپور (برادر مسعود کردپور)، دبیر خبر و خبرنگار سایت کردی آژانس خبری موکریان نیوز

۱۳. الهه محمدی، خبرنگار روزنامه دولتی هم‌میهن؛ بنا به توئیتی از وکیلش محمدعلی کامفیروزی، روز ۳۱ شهریور نیروهای امنیتی در ورودی منزل وی را شکستند و وسایل شخصی وی از قبیل لپ تاپ، کتاب، تلفن همراه و کارت مطبوعاتی او را ضبط، و خودش را بازداشت کردند.

۱۴. الناز محمدی، خبرنگار سیاسی نشریه نیمه دولتی اندیشه پویا (خواهر دوقلوی الهه محمدی)

۱۵. ویدا ربانی، تحلیلگر سیاسی؛ او به تازگی به ده سال و چهار ماه حبس تعزیری و محرومیت از خبرنگاری محکوم شده است.

۱۶. حامد شفیعی، گزارشگر سیاسی و اجتماعی

۱۷. احمدرضا حلبی ساز، عکاس خبری؛ او روز ۳۱ شهریور در مرکز تهران در حالی که مشغول عکاسی از تظاهرات بود بازداشت شد. به گزارش بی‌بی‌سی فارسی، چند ساعت پس از دستگیری، به او اجازه داده شد با خانواده‌اش تماس بگیرد و خبر دهد که به زندان اوین منتقل شده است.

۱۸. سروناز احمدی، خبرنگار آزاد؛ او که به تازگی از کار اجباری کودکان گزارش داده بود، آزاد شده است.

۱۹. سید حسین رونقی ملکی، وبلاگ نویس

۲۰. المیرا بهمنی، خبرنگار آزاد، تحلیلگر و ستون نویس مسائل حقوق زنان – اودر شهریورماه در شهر رشت بازداشت شد

۲۱. بتول بلالی، خبرنگار هفته نامه دولتی پاسارگاد؛ او روز ۳۱ شهریور هنگام پوشش خبری اعتراضات در زادگاهش سیرجان بازداشت شد. پایگاه خبری محلی اشکان نیوز در کرمان از انتقال وی به زندان مرکزی سیرجان خبر داده است.

۲۲. سمیرا علی‌نژاد، خبرنگار وبسایت دولتی سیرجان راوی نیوز؛ او روز ۳۱ شهریور هنگام پوشش تظاهرات سیرجان بازداشت و به زندان مرکزی سیرجان منتقل شد.

۲۳. جبار دستباز، خبرنگار آزاد که در زمینه مسائل زنان فعالیت می‌کرد؛ نیروهای امنیتی در روز ۳۱ شهریور، پس از مضروب کردن او در خیابان مقابل خانه‌اش در شهر سنندج، او را دستگیر کردند.

۲۴. مهرنوش طافیان خبرنگار آزاد بخش سیاسی؛ او که در آبان ماه ۱۳۹۹ در اهواز زندانی شده بود، اکنون آزاد شده است.

۲۵. فرشید قربانپور، تحلیلگر سیاسی و ادبی روزنامه هفت صبح؛ او در یورش نیروهای امنیتی در ساعت ۳ بامداد ششم مهر به منزلش در تهران مضروب و سپس دستگیر شد.

۲۶. آریا جعفری، برنده جایزه عکاس خبری خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا؛ او روز پنجم مهر در اصفهان بازداشت شد.

۲۷. مبین بلوچ، خبرنگار آزاد؛ او پیشتر در هشتم شهریورماه در بلوچستان بازداشت شد.

۲۸. جواد شاکر، سردبیر روزنامه شریف.

۲۹. البرز نظامی، خبرنگار مالی روزنامه دنیای اقتصاد؛ او در اتاق خبر این روزنامه در تهران بازداشت شد. خبرگزاری هرانا روز دهم مهر گزارش داد که همسر وی در توییتی نوشته البرز را به مکان نامعلومی منتقل کرده‌اند.

۳۱. علیرضا جباری دارستانی، خبرنگار فرهنگ و هنر خبرگزاری دولتی مهر؛ او چهارم شهریورماه در منزلش در تهران بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.

۳۲. سیاوش سلیمانی، روزنامه نگار باسابقه؛ او اول مهرماه در منزلش در شهر ارومیه بازداشت شد.

۳۳. علی خطیب زاده، خبرنگار موکریان نیوز؛ او در ۲۹ شهریور در شهر سقز بازداشت شد

۳۴. شهرام آزموده، مدیر مسئول ماهنامه تالش؛ به گفته وکلش رامین صفارنیا، او روز دهم مهر در تالش بازداشت شده است.

۳۵. علی سالم، سردبیر بخش «اندیشه» در روزنامه اصلاح طلب شرق

۳۶. سپیده سالاروند، مستندساز و برنده جایزه؛ او در ۱۱ مهر در منزل خود در تهران دستگیر شد. جدیدترین پروژه او بر روی کودکان کار افغان در ایران متمرکز بود.

۳۷. فردین کمانگر، سردبیر مجله کردی گوران و رئیس پیشین خانه مطبوعات؛ او در شانزدهم مهرماه در سنندج بازداشت شد. به گزارش ایران وایر، فردین در حین دستگیری بر اثر ضربات وارده از ناحیه سر دچار خونریزی شد.

۳۸. محمد زارع فومنی، ناشر روزنامه صدای عدالت؛ او روز ۱۷ مهر بازداشت شد، و به بند ۲۰۹ زندان اوین و سپس به سلول انفرادی منتقل شد

۳۹. صبا شعردوست، خبرنگار آزاد؛ او روز ۱۹ مهرماه همراه با همسرش، میلاد فدائی‌اصل در منزلشان در تهران بازداشت، و پس از بازداشت هر دو به سلول انفرادی منتقل شدند.

۴۰. میلاد فدائی‌اصل، به همراه همسرش بازداشت و به انفرادی منتقل شد. (ذکر شده در مورد بالا)

برگفته ای از سایت ایران امروز، ۱۲ اکتبر ۲۰۲۲