اعتصاب و اعتراض در شهرهای مختلف ایران

روز چهارشنبه ۲۰ مهرماه نیز شهرهای مختلف ایران شاهد اعتراض و اعتصاب جوانان و دانشجویان بود. این اعتراض و اعتصاب علاوه بر اکثر دانشگاه‌های کشور، در تهران، ساری، رشت، اصفهان، کرمان تبریز، و شهرک‌های اطراف کرج، سنندج، سقز نیز برگزار شد و هم‌چنان ادامه دارد.

چندین گروه از معترضان از مردم خواسته بودند که در حمایت از مردم سنندج، کارگران عسلویه و مردم زاهدان روز چهارشنبه ٢٠ مهرماه از ساعت ١٢ ظهر تا سپیده‌دم در اعتراضات شرکت کنند.

در تهران در چندین نقطه شهر تجمع و تظاهرات برپا شد. از جمله در جنوب تهران در نازی‌آباد. نازی‌آباد در چند شب گذشته بی‌وقفه شاهد تظاهرات خیابانی مردم و شعارهای ضد حکومتی بود. بنابر گزارش‌ها و تصاویر شبکه‌های اجتماعی، شامگاه چهارشنبه تقریبا در همه کوچه‌های نازی‌آباد تطاهرات بود.

در شهرهای کردستان علاوه بر اعتراضات، اصناف و بازاریان، محل کسب و کار خود را بسته و از صبح ۲۰ مهر اعتصاب کرده بودند. از صبح روز چهارشنبه در حالی‌که هنوز اعتراضات سراسری آغاز نشده بود مهم‌ترین شهرهای کردنشین در غرب کشور در اعتصاب فرو رفتند.

  • درگیری خونین مردم با سرکوبگران در منطقه دریژ کرمانشاه
    بنابر گزارش موثقی از کرمانشاه؛ ساعت ۵ عصر چهارشنبه ۲۰ مهر، منطقه دره دریژ کرمانشاه درگیری مسلحانه میان مردم و نیروهای سرکوبگر بود و تا ساعتی هم ادامه داشت. در جریان این درگیری یک نفر از اهالی شهرک دره دریژ از مردم قلخانی بدست نیروهای سر‌کوبگر کشته شد و ۳ تن از ماموران حکومتی از یگان ویژه نیز کشته شدند.
    شدت درگیری ها به حدی زیاد بود که بالغ بر ۳۰ مامور سرکوب راهی بیمارستان شد. طوریکه آمبولانس کم آمده و با ماشین‌های تویوتا مجروحان را انتقال می‌دادند.
    پس از این درگیری، منطقه به شدت امنیتی شده و دره دریژ بوسیله ماموران حکومتی و اطلاعاتی به طور کامل محاصره شده است.
    در جریان اعتراضات مردمی روز چهارشنبه «آرمین صیادی» در محله “دره‌ دریژ” بر اثر شلیک نیروهای امنیتی جان خود را از دست داد.

دخترک در دیواندره و پرچمی که به زمین نمی‌افتد. تنها از دستی به دست دیگر منتقل می‌شود

*تجمع دانشجویان دانشگاه تهران
بنابر گزارش کانال‌های تلگرامی دانشجویان، دانشگاه تهران امروز – چهارشنبه ۲۰ مهر – شاهد تجمع گسترده بود. از سوی دیگر تعداد نیروهای بسیج که از خارج از دانشگاه اعزام شده بودند بسیار چشمگیر بوده و در برابر درخواست دانشجویان مبنی بر نشان دادن کارت دانشجویی اقدام به توهین و اعمال خشونت کردند. علی‌الخصوص این درگیری پشت سردر دانشگاه تهران اطراف دانشکده هنرهای زیبا به اوج خود رسید. با اینحال دانشجویان همچنان سرسختانه اعتراض خود را به اعمال هرگونه فشار و سرکوب نسبت به دانشجویان و مردم اعلام کردند.
از جمله شعارهای امروز دانشجویان دانشگاه تهران: برادر شریفم راهت ادامه دارد / از کردستان تا سیستان خونین تمام ایران / بسیجی ساندیس‌خور آخراشه خوب بخور / از خیابون می‌ترسن که راه مارو بستن / مرگ بر دیکتاتور / آزادی با وثیقه، اینم شده یه حیله /بسیجی کم آوردن، لباس شخصی آوردن…

  • اینترنت ایران روز چهارشنبه در بسیاری از نقاط ضعیف یا قطع شد
    گزارش‌های دریافتی حاکی است که ارتباطات اینترنتی در کشور از ساعت ۱۰ صبح روز چهارشنبه ۲۰ مهر دچار اختلالات عمده و در برخی نقاط کاملا قطع شده است. نت‌بلاکس، سازمان غیردولتی ناظر بر اینترنت جهانی، نیز خبر داده که جریان انتقال داده‌ها در اینترنت ایران اکنون به «یک‌چهارم» جریان عادی خود رسیده است.
    کاربران از داخل کشور نیز گزارش می‌دهند که برخلاف روزهای گذشته، اینترنت خطوط تلفن همراه، به‌جای ساعت چهار بعدازظهر، از صبح زود قطع شده و این‌بار اینترنت‌ خطوط ثابت نیز بسیار ضعیف‌تر از روزهای قبل است.
    روزنامه «شرق» نیز روز چهارشنبه در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت که بر اساس مشاهدات میدانی، اینترنت همراه تمام اپراتورها قطع شده و این امر، تعطیلی حدود ۳۰۰ هزار فروشگاه در بازار آنلاین ایران را در پی داشته است. پیشتر وزیر ارتباطات ایران گفته بود که تصمیم‌گیری در مورد قطع اینترنت با شورای امنیت کشور است. ریاست این شورا را احمد وحیدی، وزیر کشور، برعهده دارد.
  • انگشت کوستا گاوراس برای حکومتگران ایران
    کوستاو گاوراس، فیلمساز معروف یونانی‌تبار فرانسوی با اشاره به شجاعت بی‌نظیری که دختران و زنان ایران این روزها در ایران از خود نشان می دهند، به حمایت از آنان و انتقاد از حکومت ایران پرداخت.
    به گزارش بی‌بی‌سی، او که روز چهارشنبه ۲۰ مهر ۱۴۰۱ در سینماتک فرانسه در پاریس با تماشاچیان سخن می‌گفت با تقلید حرکت انگشت دانش‌آموزان دختر در ایران علیه سران حکومت جمهوری اسلامی، از تماشاگران خواست که آنها نیز با او همراهی کنند.
    کوستاو گاوراس و تماشاگران در این نمایش ویژه سینما تک‌، به تماشای فیلم «این خرسی نیست» آخرین ساخته جعفر پناهی آمده بودند. آقای پناهی پیش از آغاز اعتراضات اخیر، بازداشت و‌زندانی شد. او‌اکنون به همراه محمد رسول اف دیگر فیلمساز شناخته شده ، در زندان به سر می برند.کوستاوگاوراس در جهان اغلب به‌دلیل ساخت فیلم‌هایی با پس‌زمینهٔ سیاسی شناخته می‌شود، از جمله فیلم معروف او زد (۱۹۶۹) است که برندهٔ جایزه اسکار بهترین فیلم خارجی زبان در سال ۱۹۶۹ میلادی شد.
  • تجمع امروز مقابل «کانون وکلا» و بازداشت دست‌کم ۳ وکیل
    جمعی از وکلای دادگستری تهران ظهر چهارشنبه ۲۰ مهر در برابر ساختمان کانون وکلای مرکزی در میدان آرژانتین تهران تجمع کردند.
    وکلا شعار می‌دادند «زندانی سیاسی آزاد باید گردد»، «سنندج، زاهدان، جانم فدای ایران» و «زن زندگی آزادی»
    این تجمع پس از آن صورت گرفت که دیروز فراخوانی در گروه‌های تخصصی مربوط به وکلا منتشر شد.
    در این فراخوان آمده بود:
  • در اعتراض به تعدی و تجاوز حکومت به حقوق و آزادی های اساسی و بنیادین ملت؛
  • در اعتراض به برخوردهای خشونت‌آمیز و غیرقانونی نهادهای امنیتی و انتظامی با مردم؛
  • و در اعتراض به بازداشت هموطنان عزیز و وکلای مدافع حق در برابر قدرت؛
  • و برای ایران
    در تهران، ساعت ۱۳ روز چهارشنبه مورخ ۲۰ مهرماه ۱۴۰۱ در مقابل ساختمان کانون وکلای دادگستری مرکز واقع در میدان آرژانتین گردهم می‌آییم.
    این تجمع ارموز حدود ساعت یک ظهر مقابل کانون وکلای دادگستری مرکز در میدان آرژانتین در شرایطی برگزار شد که به گفته مصطفی نیلی، وکیل دادگستری به «شبکه شرق»، کانون وکلا از ساعت ۱۲ و سی دقیقه ظهر، تعطیل شده بود.
    این تجمع با برخورد همراه شد و برخی وکلا به خبرنگار شبکه شرق گفتند که علاوه بر این برخوردها، وکلای حاضر در تجمع نیز بازداشت شدند.
    آرش کیخسروی، وکیل دادگستری در گفت‌وگو با خبرنگار «شبکه شرق» این مساله را تایید کرد و گفت که «تا این لحظه دست کم ۳ تن از وکلا بازداشت شده‌اند.»
    یکی از این بازداشتی‌ها، محمدرضا فقیهی است. فقیهی از وکلای شناخته شده دادگستری است. کیخسروی ابراز امیدواری کرد که وکلای بازداشتی تا شب آزاد شوند.
  • بازداشت‌ها ادامه دارد
    -‌‎ مجید دری؛ دانشجوی محروم از تحصیل و کنشگر اجتماعی و سیاسی دیشب در تهران بازداشت شد
  • آرش صادقی فعال حقوق بشر بازداشت شد.
  • سمانه اصغری کنشگر اجتماعی و عضو سابق هیات مدیره انجمن حمایت از حقوق کودکان دیروز (سه‌شنبه) بازداشت شد.
  • آران صمیمی دانشجوی رشته موسیقی دانشگاه گیلان روز ۱۹مهر توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده است.
  • امیر امیرقلی، فعال کارگری و زندانى سياسى سابق امشب چهارشنبه ۲۰ مهر، توسط نیروهای امنیتی در نزدیکی محل سکونت خود در تهران بازداشت شد.
  • زینب موسوی (کمدین مشهور به امپراتور کوزکو) چهارشنبه صبح در قم بازداشت شد.

زینب موسوی

  • اعضای اتحادیه اروپا برای اعمال تحریم به توافق رسیده‌اند
    خبرگزاری فرانسه می‌گوید کشورهای عضو اتحادیه اروپا در اعتراض به سرکوب اعتراض‌ها در ایران برای اعمال تحریم‌هایی به توافق رسیده‌اند.
    این خبرگزاری از قول دیپلمات‌ها خبر داده که وزیران خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا بر سر این تحریم‌ها توافق کرده‌اند و در نشست روز دوشنبه هفتە آینده، وزیران خارجه اتحادیه اروپا در لوگزامبورک رسمی می‌شود.
    پیشتر شش کشور عضو پیشنهاد این تحریم‌ها را به اتحادیه اروپا داده بودند.
    ساعتی پیش اورزولا فون در لاین رئیس کمیسیون اروپا در توییتر نوشته بود «خشونت تکان‌دهنده نمی‌تواند بی‌پاسخ بماند» و «زمان آن رسیده که مسئولان سرکوب تحریم شوند».
    پیش از این آمریکا، کانادا و بریتانیا در اعتراض به سرکوب‌ها افراد و نهادهایی را در ایران تحریم کرده‌اند.
  • رشد عجیب کاربران تلگرام در ایران!
    میزان بازدید از پیام‌ها و پست‌های تلگرام از ۱.۲ میلیارد بازدید در اواسط شهریور به ۲.۸ میلیارد بازدید در اواسط مهر رسیده است.
    گزارش مرکز پژوهش بتا نشان می‌دهد از نیمه شهریور تا نیمه مهر ۱۴۰۱، بازدید ازپست‌های تلگرامی، رشدی بیش از ۲ برابر داشته است. این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که فیلترینگ از اواخر شهریور گسترده‌تر شده و به سختی می‌توان از ابزارهای تغییر آی‌پی استفاده کرد./ دیجیاتو

اپرا وینفری: صلابت زنان ایران برای من بسیار الهام بخش است
اپرا وینفری، مجری تلویزیونی مشهور و مطرح آمریکایی: می‌خواستم لحظه‌ای وقت بگذارم تا زنان دلاور ایران را که در مبارزه برای جانشان هستند، معرفی کنم. ١۶ سپتامبر بود که مهسا امینی در حالی که در بازداشت پلیس بود پس از اینکه به اتهام بدحجابی دستگیر شد، جان باخت. او فقط ۲۲ سال داشت. از آن زمان، معترضان در ایران و سراسر جهان خواستار اجرای عدالت برای مرگ او هستند.
این زنان و حامیانشان به خیابان‌ها می‌آیند، به شبکه‌های اجتماعی می‌آیند، در اقدامی مقاومتی موهای‌شان را کوتاه می‌کنند، روسری‌هایشان را می‌سوزانند تا نام مهسا را فراموش نکنیم. آنها دستگیر و حتی کشته شده‌اند. آنها نه تنها شغل خود را فدا می کنند، بلکه جان خود را برای دفاع از حقوق و آزادی خود فدا می کنند.
صلابت آنها برای من بسیار الهام بخش است و جنبشی که جرقه زدند نمونه درخشانی است از آنچه مردم وقتی با هم متحد می‌شوند تا تغییر ایجاد کنند می توانند به دست آورند. من این زنان را تحسین می‌کنم. ما نام تو، مهسا امینی، و نام همه معترضانی را که در راه آزادی بیان جان خود را از دست داده‌اند، به زبان می‌آوریم.

برگفته ای از سایت ایران امروز، ۱۳ اکتبر ۲۰۲۲