«حمله مسلحانه» به شاه‌چراغ؛ تردید مردم در صحت روایت حکومتی

گزارش‌ها از ایران حاکی از این است که عصر چهارشنبه افراد مسلح در داخل حرم شاه‌چراغ آتش گشودند که به گفته منابع رسمی بر اثر آن ۱۵ تن کشته و بیش از ۴۰ نفر زخمی شدند.

هم‌زمان با ششمین هفته از موج اعتراضات مسالمت‌آمیز در ایران، رسانه‌های دولتی روز چهارشنبه ۴ آبان گزارش دادند که در اثر تیراندازی سه فرد مسلح از بیرون به داخل حرم مطهر شاه‌چراغ در ساعت ۱۷:۴۵ دقیقه عصر، ۱۵ تن کشته و دست کم ۴۰ تن زخمی شدند. هرچند این ارقام در منابع مختلف متفاوت ذکر شده است.

رسانه‌های حکومتی این حمله را «تروریستی» خوانده‌اند و اعلام کرده‌اند که دو تن از حمله‌کنندگان، بازداشت شده‌اند.

هنوز هیچ گروهی مسئولیت این حمله را نپذیرفته است.

در این حال، کاربران متعددی در شبکه‌های اجتماعی مطالبی با این مضمون منتشر کرده‌اند که واقعه حمله به شاه‌چراغ «توطئه حکومت» برای «انحراف افکار عمومی» از اعتراضات است.

مجتبی واحدی، فعال سیاسی، در توییتی با اشاره به ادعای تسنیم کشف «ماهیت و انگیزه تروریست» ظرف تنها یک ساعت پس از حمله به شاهچراغ، این را نشانه «ناشیگری» حکومت دانست.

کاربری به نام مهرداد اسدی نوشته است: «رژیمی تروریستی که سابقه جنایت سینما رکس را برای تخریب نظام مشروطه در کارنامه دارد، خود بزرگترین مظنون تیراندازی در شاه‌چراغ است. حنایتان دیگر رنگ ندارد.»

منیرو روانی‌پور، نویسنده سرشناس نیز گفته است: «حمله مسلحانه در شاه‌چراغ کار خودشان است. همان جور که حرم امام رضا را منفجر کردند، مسئولش سعید امامی بود. زندان اوین هم کار خودشان بود، چون از سه روز قبلش بندها را قفل می‌کردند.»

پیش از این، در سال ۱۳۷۳ یک بمب‌گذاری در حرم امام هشتم شیعیان در مشهد رخ داد که جمهوری اسلامی آن را حمله تروریستی اعلام کرد و به سازمان مجاهدین خلق نسبت داد. اما سال‌ها بعد برخی مقامات حکومتی، آن را یک پروژه امنیتی وزارت اطلاعات و با هدایت سعید امامی معرفی کردند.

هم‌زمان، منابع رسمی خبری در ایران از فروریختن سازه متروپل برای سومین بار خبر داده‌اند و هنوز از تلفات این واقعه خبری در دست نیست.

برگفته ای از سایت صدای امریکا بخش فارسی، ۲۷ اکتبر ۲۰۲۲