اعتراضات ایران

هفتمین هفته و ۴۷ امین روز اعتراضات ایران شب گذشته نیز ادامه یافت و معترضان با برگزاری تجمع‌های پراکنده در شهرهای مختلف ایران علیه حکومت جمهوری اسلامی شعار سردادند.

جلسه غیررسمی شورای امنیت سازمان ملل که آمریکا و آلبانی درخواست برگزاری آن را برای بررسی سرکوب اعتراض‌ها در ایران داده بودند، روز گذشته برگزار شد. در این جلسه جاوید رحمان، نماینده ویژه سازمان ملل در امور ایران، شیرین عبادی، برنده جایزه صلح نوبل و نازنین بنیادی، بازیگر در حمایت از معترضان ایرانی و محکومیت خشونت وحشیانه نیروهای امنیتی علیه آن‌ها سخنرانی کردند.

در مقابل نماینده روسیه از استفاده «ابزاری» از حقوق بشر و هجمه به حکومت ایران انتقاد کرد و نماینده چین نیز موضوع اعتراض‌ها در ایران را «موضوعی داخلی» دانست.

همزمان اعتراض‌ و اعتصاب‌ دانشجویان در دانشگاه‌های ایران ادامه دارد و در برخی موارد با برخورد شدید نیروهای امنیتی روبرو شده است.

وضعیت اینترنت همچنان «اسف‌بار» گزارش می‌شود و دسترسی کاربران در ایران به شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌ها با دردسرهای فراوان و جز با فیلترشکن و پروکسی امکان‌پذیر نیست.

تجمعات اعتراضی شبانه در چند شهر ایران از جمله تهران

گزارش‌ها و تصاویر منتشرشده از چند شهر ایران از برگزاری تجمعات اعتراضی شبانه در چند شهر حکایت دارد.  تهران، رشت، قزوین، تبریز، الوند و فسا در استان فارس از جمله شهرهایی هستند که معترضان در آنها دست به تجمع زده‌اند. 

تصاویر منتشرشده تظاهرکنندگان را در محله‌های نازی‌آباد، تهرانپارس، آریاشهر، صادقیه، اکباتان و سعادت‌آباد تهران نشان می‌دهد. در بسیاری از ویدئوهای منتشرشده معترضان شعار «هیز تویی هرزه تویی زن آزاده منم» سر داده‌اند. 

مراسم چهلم یا هفتم شماری از کشته‌شدگان در اعتراض‌های اخیر روز پنجشنبه در شهرهای کرج، آمل، اراک، قزوین، بندر انزلی و فولادشهر اصفهان برگزار شده بود. دستکم دو نفر در ناآرامی‌های روز پنجشنبه در کرج کشته شدند. 

یورونیوز به طور مستقل قادر به تائید صحت ویدئوهای منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی نیست. 

امام جماعت یکی از مساجد زاهدان در حمله مسلحانه کشته شد

احمد طاهری، فرمانده انتظامی استان سیستان و بلوچستان پنجشنبه شب اعلام کرد که سجاد شهرکی، امام جماعت مسجد مولای متقیان در زاهدان در حمله‌ای مسلحانه در مقابل این مسجد کشته شد.

به گزارش ایرنا وی گفت: «در تحقیقات اولیه پلیس مشخص شد افراد مسلح با ۲ خودرو پژو و پراید با صورت های پوشیده و با کلت کمری اقدام به تیراندازی به سمت حجت‌الاسلام والمسلمین سجاد شهرکی امام جماعت مسجد مولای متقیان نمودند که از ناحیه سر و سینه مورد اصابت گلوله قرار می‌گیرد.»

استان سیستان و بلوچستان طبق آمار سازمان حقوق بشر ایران مستقر در اسلو، پایتخت نروژ، از زمان آغاز اعتراض‌ها بیشترین تعداد قربانیان را در میان استان‌های ایران داشته است. 
آمریکا: یک شبکه قاچاق نفت مرتبط با سپاه قدس ایران و حزب‌الله لبنان را تحریم کردیم

وزارت خزانه‌داری ایالات متحده روز پنجشنبه اعلام کرد که یک «شبکه قاچاق نفت» را که با «سپاه قدس ایران» و گروه «حزب‌الله لبنان» در ارتباط است تحریم کرده است. 

ده‌ها شخص حقیقی، شرکت و نفت‌کش در همین راستا از سوی واشنگتن تحریم شده‌اند. 
آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا گفته است که این شبکه فروش «صدها میلیون دلار» از نفت ایران را تسهیل کرده بود. 

هه‌نگاو از درگیری در کامیاران، سقز، مریوان و سنندج خبر داد

سازمان حقوق بشری هه‌نگاو شامگاه پنجشنبه از درگیری بین معترضان و نیروهای امنیتی در شهرهای کامیاران، سقز، مریوان و سنندج خبر داد. 

شهرهای کردنشین ایران از روز خاکسپاری مهسا امینی تاکنون تقریبا هر روز صحنه تظاهرات ضدحکومتی و درگیری معترضان با نیروهای امنیتی است.

دلار آمریکا ۳۵ هزار تومان شد

قیمت فروش هر دلار آمریکا طی معاملات روز پنجشنبه بازار آزاد تهران برای سومین روز متوالی رکوردشکنی کرد و به سطح تاریخی و بی‌سابقه ۳۵ هزار تومان یا ۳۵۰ هزار ریال رسید.

بهای فروش هر دلار آمریکا در پایان خرید و فروش‌های روز سه‌شنبه به ۳۳ هزار و ۹۵۰ تومانی رسیده بود که در مقایسه با نرخ پایانی معاملان روز دوشنبه افزون بر ۶۰۰ تومان بالاتر بود.

بدین ترتیب، طی سه روز گذشته نرخ فروش هر دلار در بازار آزاد تهران نزدیک به هزار و ۶۵۰ تومان افزایش یافته و فاصله نرخ آزاد و رسمی به حدود ۶ هزار تومان رسید.

معاون استاندار البرز: اوضاع در کرج عادی است

مرتضی ولی‌پور، معاون سیاسی امنیتی استان البرز در توضیح وقایع امروز کرج به خبرگزاری ایسنا گفت: «برخی اغتشاشگران در اتوبان کرج قزوین محدوده بهشت سکینه با سنگ و چاقو سعی در بستن جاده و ایجاد اخلال در مسیر کردند.»
ولی‌پور افزود: «پس از این بود که عوامل انتظامی و بسیج در منطقه حاضر شدند و به مقابله با اوباش پرداختند که در این درگیری‌ها یک نفر بسیجی با ضربات چاقو به شهادت رسید و تعدادی از عوامل انتظامی هم مجروح شدند.»
وی تاکید کرد: «با رسیدن نیروهای کمکی به منطقه شرایط به حالت عادی برگشت و در حال حاضر هم اوضاع در کرج عادی است.»

حمایت ۱۰۰ شخصیت هنری، فرهنگی و دانشگاهی فرانسه از «خیزش زنانه، فرهنگی و مردمی» در ایران

بیش از یکصد چهره هنری، فرهنگی و دانشگاهی فرانسه که از برگزارکنندگان، حامیان و علاقمندان جشنواره سینمایی «تصاویر تازه‌ای از ایران» که از سال ۲۰۱۹ در شهر ویترهٔ فرانسه برگزار می‌شود، به شمار می‌روند با ارسال طوماری به یورونیوز حمایت خود را از اعتراض‌های مردم ایران که پس از کشته‌شدن مهسا امینی در جریان بازداشت از سوی ماموران گشت ارشاد در ۲۲ شهریور گذشته، آغاز شده اعلام کردند. 

آنها ضمن یادآوری بازداشت برخی چهره‌های فرهنگی و سینمایی ایران از جمله محمد رسول‌اف و جعفر پناهی، کنترل جامعه ایران از طریق سانسور، خشونت، ظلم و ستم به زنان با اعمال قوانین تبعیض‌آمیز توسط «دیکتاتوری نظامی» را زمینه‌ساز جنبش اعتراضی بی‌سابقه‌ای دانسته‌اند که آرزوی زنان جوان شرکت کننده در آن «تغییر رژیم» است. 

امضاکنندگان این طومار با تکرار شعار «زن، زندگی، آزادی» بر حمایت خود از خیزش «زنانه، فرهنگی، مردمی» در ایران که هدف آن را «آزادی مردم از یوغ رژیم مستاصل» عنوان کرده‌اند، تاکید کردند.

حضور پُرشمار معترضان در مراسم چهلم سه تن از کشته‌شدگان در انزلی، آمل و رشت

بر پایه تصاویر منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی، مراسم چهلم بهنام لایق‌پور، از جانباختگان اعتراضات سراسری در رشت، روز دنجشنبه همراه با حضور گسترده مردم معترض و سر دادن شعارهای اعتراضی برگزار

همزمان در بندرانزلی نیز مراسم چهلم امیرمحمد نوروزی، از جانباختگان اعتراضات سراسری در ایران برگزار

معترضان در آمل نیز در مراسم چهلم غزاله چلابی از کشته‌شدگان اعتراضات شرکت کردند و علیه رهبر جمهوری اسلامی شعار دادند. 

واپسین لحظات زندگی مهرشاد شهیدی‌نژاد: ۷-۸ مامور حکومتی او را با شوکر و باتوم زدند

بنابر گزارشی که رادیو فردا بر اساس گفتگو با سه شاهد عینی از آخرین لحظات زندگی مهرشاد شهیدی‌نژاد منتشر کرده، «او روز چهارم آبان به دست ۷-۸ مامور حکومتی مورد ضرب و جرح قرار گرفته است. ماموران او را ابتدا با شوکر و بعد با باتوم زدنند. بعد از چند دقیقه ضرب و جرح، پسر جوان که روی زمین بدون حرکت مانده را بلند کرده و کشان‌کشان با خود بردند و این آخرین باری است که مهرشاد شهیدی‌نژاد دیده شده است.»

هر سه شاهد می‌گویند «مطمئن نیستند مهرشاد همان‌جا در خیابان جان باخته یا بعد از آنکه ماموران امنیتی او را با خود برده‌اند. ماموران امنیتی به خانواده مهرشاد گفته‌اند که او دچار ایست قلبی شده، برای احیا به بیمارستان منتقل شده اما احیا نشده است.»

در این گزارش از قول یکی از نزدیکان مهرشاد شهیدی‌نژاد آمده است: «روز یکشنبه چند تن از مسئولان استانی از جمله فرماندار و دادستان اراک به خانه او رفتند. بر این اساس، این مقام‌ها گفته‌اند برای دلجویی آمده‌اند و از بالا به پایین نگاه می‌کردند که خانواده مهرشاد بترسند. زینب، مادر مهرشاد اما به آنها گفته اگر بشنوم به پسر من انگی بزنید، بگویید سگ گاز گرفته یا از ساختمان افتاده یا مشروب خورده، ما ساکت نمی‌نشینیم از حق بچه‌مان دفاع می‌کنیم»

بر اساس این روایت مهرشاد شهیدی‌نژاد تنها دو روز مانده به تولد ۲۰ سالگیش توسط مامورین حکومتی کشته شد. او دانشجوی دانشگاه علمی-کاربردی اراک و سرآشپز رستوران بوته اراک بود. 

این روایت در حالی منتشر می‌شود که گزارش‌های متعددی از تحت فشار بودن خانواده‌های کشته‌شدگان اعتراضات جاری حکایت دارند. بسیاری از آن ها به زور نهادهای امنیتی مجبور به «اعتراف‌های اجباری» و طرح روایت‌های ناقص و خلاف واقع در مورد مرگ عزیزانشان می‌شوند. بسیاری از آن‌ها پس از چندی «روایات جعلی» را تکذیب کرده و علیرغم خطراتی که همچنان تهدیدشان می کند به روشنگری در مورد چرایی کشته‌شدن نزدیکانشان می‌پردازند.

مهرشاد شهیدی‌نژاد

علی کریمی از معترضان در کرج حمایت کرد

علی کریمی با توئیتی از معترضان در کرج حمایت کرد. همزمان با چهلمین روز کشته شدن حدیث نجفی، از جانباختگان در اعتراضات جاری ایران، معترضان در کرج تجمع‌های اعتراضی گسترده‌ای ترتیب دادند. گزارش‌ها از درگیری معترضان با نیروهای امنیتی حکایت

برگرفته ای از سایت یورونیوز (اتحادیه اروپا) به زبان فارسی، ۴ نوامبر ۲۰۲۲