آلمان: سرکوب معترضان در ایران عواقب خواهد داشت

آنالنا بربوک، وزیر خارجه آلمان، روز جمعه ۱۳ آبان در اظهاراتی که توسط وزارت خارجه این کشور بازتاب یافت یادآور شد که رفتار حکومت ایران که چهره واقعی خود را در داخل و خارج از کشور نشان داده، عواقبی خواهد داشت.

به گزارش رادیو فردا، خانم بربوک گفت کسی که شهروندان خود را تا سر حد مرگ کتک بزند، آن‌ها را زندانی کند، از تجاوز جنسی به عنوان سلاح استفاده کند، چهره واقعی خود را نشان داده است.

او افزود رفتار ایران عواقبی خواهد داشت، نه تنها به دلیل وحشتی که در داخل کشور به راه انداخته، بلکه در خارج نیز، از جمله به دلیل تحویل سلاح به روسیه.

این اظهارات وزیر خارجه آلمان در پایان نشست دو روزه وزیران خارجه هفت کشور صنعتی در مونستر در آلمان ایراد شده و در توئیتر وزارت خارجه آلمان بازتاب یافته است.

نشست مونستر با میزبانی خانم بروک در حالی پایان یافت که اعضای گروه هفت در بیانیه‌ای سرکوب خشن اعتراضات مردم ایران را محکوم کردند. اعتراضات و مطالبات مردم ایران و رویه خشونت‌بار جمهوری اسلامی ایران یکی از موضوع‌های نشست مونستر بود.

خانم بروک و همتایان او گفتند که از همه راه‌کارهای دیپلماتیک برای پاسخ‌گو کردن مقامات ایران نسبت به رفتار سرکوب‌گرانه‌ای که در قبال مردم ایران نشان داده‌، استفاده خواهند کرد.

خانم بروک از آغاز اعتراضات مردمی در ایران رفتار خشونت‌بار جمهوری اسلامی ایران را صریحاً نکوهش و بر ایستادگی دولت برلین و اتحادیه اروپا در کنار مردم ایران تأکید کرده است.

وزیر خارجه آلمان چند روز پیش نیز در نشست مجازی وزیران خارجه زن شماری از کشورهای غربی با میزبانی همتای کانادایی خود، خواهان نشان دادن رویه قاطع و متحد جامعه جهانی و متحدین آلمان در برابر تهران شد.

آلمان ضمن آن‌که از شهروندان خود خواسته ایران را سریعا ترک کنند، یکی از نخستین‌ کشورهایی بود که از محدودیت صدور ویزا برای مقامات جمهوری اسلامی ایران و افراد خانواده آن‌ها خبر داد.

جمهوری اسلامی ایران سفیر آلمان در ایران را پس از تظاهرات بی‌سابقه حدوداً صد هزار نفری ایرانیان مخالف جمهوری اسلامی ایران در برلین احضار کرده بود. برلین نیز متقابلاً دو بار سفیر ایران در آلمان را احضار کرد.

ایران در حالی آلمان را به مداخله متهم کرده که در نتیجه خشونت‌های هشت هفته اخیر، نزدیک به ۳۰۰ شهروند خود، شامل بیش از ۴۰ کودک و نوجوان را کشته است.

بر اساس برخی گزارش‌ها حکومت ایران ممکن است حداقل ۱۴ هزار تن را نیز بازداشت کرده باشد که شمار زیادی دانشجو، وکیل، پزشک، هنرمند، روزنامه‌نگار و فعالان جامعه مدنی در میان آن‌ها هستند.

یک روز پس از اظهارات وزیر خارجه آلمان در مورد وحشت‌آفرینی جمهوری اسلامی در داخل و همچنین در خارج، از جمله از طریق تجهیز روسیه به پهپاد، حسین امیرعبداللهیان، همتای ایرانی او، برای نخستین بار ارسال پهپاد به اوکراین را تایید کرد.

با این حال، وزیر خارجه ایران مدعی شد که «شماری پهپاد» پیش از آغاز جنگ اوکراین، به روسیه فرستاده شده بود.

معلوم نیست اگر ادعای وزیر خارجه تهران درست است، چرا جمهوری اسلامی ایران این امر را در سه ماهی که آمریکا و اوکراین خبر تجهیز روسیه به هزاران پهپاد ایرانی را فاش کردند، بیان نکرده و پیاپی هر نوع ارسال پهپاد را تکذیب می‌کردند.

در این میان، وزیر خارجه آلمان با وجود اظهارات صریح خود در روز جمعه در مورد ایجاد وحشت از سوی ایران در داخل و خارج از کشور، گفت که با اعلام شکست کامل مذاکرات برای احیای برجام مخالف است.

او اظهار داشت: برخی می‌گویند ما باید شکست مذاکرات را اعلام کنیم اما بیان این امر در دیپلماسی به این مفهوم است که بپذیریم غنی‌سازی (از سوی ایران) بیشتر شود.

خانم بربوک افزوده است که عمیقاً به این باور رسیده که دستیابی حکومت ایران به سلاح هسته‌ای، وضع را بهتر نخواهد کرد بلکه تنها شرایط را به زیان امنیت منطقه و همچنین برای مردم ایران «بدتر خواهد کرد».

مقامات ارشد دولت جو بایدن از چند هفته پیش پیاپی تأکید کرده‌اند که گفت‌وگوهای احیای برجام دیگر در اولویت دستور کار سیاست خارجی آمریکا قرار ندارد.

رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، روز ۱۲ آبان به شبکه العربیه گفت، واشینگتن از تلاش‌هایی که برای دستیابی به توافق احیای برجام کرده «پوزش نمی‌خواهد» اما دولت بایدن دیگر وقت خود را صرف «امور راکد» نخواهد کرد.

پیش از آغاز اعتراضات در ایران نیز مذاکراتی که بیش از یک سال با هدف دستیابی به توافقی برای بازگشت دولت آمریکا به برجام در وین در جریان بود، با بن‌بست روبه‌رو شده بود.

به نوشته رویترز، نظر به کمک نظامی ایران به روسیه و در حالی که آمریکا و دبیر کل ناتو گفته‌اند که نشانه‌هایی از احتمال تحویل موشک‌های زمین به زمین از سوی ایران به روسیه نیز در دست است، ناظران احتمال احیای برجام را بعید می‌دانند.

به گفته بسیاری از ناظران، بازگشت بنیامین نتانیاهو، مخالف سرسخت برجام و احیای برجام، به قدرت در اسرائیل نیز احتمال جان دادن دوباره به مذاکرات برای توافق جدید را بسیار سخت‌تر خواهد کرد.

برگفته ای از سایت ایران امروز، ۶ نوامبر ۲۰۲۲