نام حکومت مذهبی مسلط بر ایران به نام حکومت کودک کش ثبت شد

هنگامه قاضیانی، بازیگر سینما، روز پنجشنبه ۲۶ آبان در یک پست اینستاگرامی، حکومت جمهوری اسلامی را «حکومت بچه‌کش» خواند و نوشت: «از ظلم به بچه‌های فلسطین گفتین؟ اما به نام حکومت بچه‌کش نام‌تان در تاریخ ثبت شد».

خانم قاضیانی نوشت: «از ظلم به بچه های فلسطین گفتین؟ اما بنام حکومت بچه کش نامتان در تاریخ ثبت شد . ۵۲ (پنجاه و دو) کودک رو، در زمان کوتاهی، به قتل رسوندین. کودکی رو هم که نکشتید، روحشو کشتید، پدرش، مادرش رو برای همیشه ازش گرفتید. بس نیست؟؟؟!!!!

این بود امنیت منطقه؟ چقدر کودک و نوجوان و جوان کشتید، خون ریختن کافی نیست؟؟؟؟

بیزارم از نامتون، چهره کریه تاریخی تون. شاید من هم مثل «آرتین رحمانی» شهید نوجوان ایذه که در آخرین استوریش نوشت: سرم رو برای سرزمینم میگذارم، آخرین پست عمرم باشه.

از شما هرچی بگیم برمیاد. این میهمانخانه مهمان‌کش، وطن ماست، وطن این مردمه. وطنی که همه چی داشت و همه چیزو ازش گرفتین.

صبورترین مردم تاریخ. عزتمندترین مردم تاریخ. مرد و زن غیرتمند برای حضور می‌میرد، نامرد و نازن برای نان در خون مردم.

سفیر حسن و یونیسف ما هم که نامه‌اش را برای دوستان مجیزگوش، خوانده بوده، آن نامه هیچوقت نوشته نشد. و او هیچکدام از این روزها دم برنیاورد. انتقام خون فرزندان وطنمان را می‌گیریم!»

هنگامه قاضیانی، بازیگر سینما

به گزارش رادیو فردا، کشته شدن کیان پیرفلک ۱۰ ساله و سپهر مقصودی ۱۴ ساله در تیراندازی نیروهای امنیتی در ایذه خوزستان که چهارشنبه شب اتفاق افتاد، موج دیگری از خشم در میان معترضان برانگیخته است. حکومت جمهوری اسلامی مدعی شده که این دو کودک در جریان یک «حمله تروریستی» کشته شده‌اند.

مقام‌های جمهوری اسلامی همواره از اسرائیل به عنوان یک «رژیم کودک‌کش» یاد می‌کنند، اما با توجه به شمار بالای کودکانی که در اعتراضات سراسری ایران به ضرب گلوله نیروهای امنیتی کشته شده‌اند، معترضان و مخالفان این لقب را برای حکومت جمهوری اسلامی به‌کار می‌برند.

بر اساس گزارش روز ۲۵ آبان سازمان حقوق بشر ایران، تاکنون دست‌کم ۳۴۲ نفر به دست نیروهای امنیتی و انتظامی در جریان اعتراضات سراسری کشته شده‌اند که ۴۳ نفر آن‌ها کودک و ۲۶ نفر زن بوده‌اند.

در این دو ماه که از اعتراضات در واکنش به جان باختن مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد می‌گذرد، شماری از هنرمندان و چهره‌های سینمایی یا تلویزیونی با معترضان اعلام همبستگی کرده‌اند. برخی از بازیگران زن نیز حجاب از سر برداشته‌اند.

هنگامه قاضیانی در بخشی دیگری از پست اینستاگرامی خود همچنین از مهتاب کرامتی، بازیگر سینما و سفیر حسن‌نیت یونیسف در ایران، انتقاد کرده و گفته که او «در هیچ‌کدام از این روزها دم بر نیاورد».

این بازیگر سینما نوشته است: خانم کرامتی «نامه‌اش را برای خود خوانده بود. چون آن نامه هیچ‌وقت نوشته نشد. و او هیچ‌کدام از این روزها دم برنیاورد».

اشاره خانم قاضیانی به یک پست اینستاگرامی مهتاب کرامتی است که روز ۱۴ مهر در واکنش به انتقادها مبنی‌ بر سکوت و انفعال در برابر کشته‌شدن کودکان در نقاط مختلف ایران در جریان «سرکوب» اعتراضات گفته بود که «مقام‌های یونیسف را از این موارد مطلع کرده است».

او افزوده بود که سکوتش در شبکه‌های اجتماعی در قبال رخدادهای جاری در ایران طی روزهای گذشته، ناشی از «انفعال و بی‌توجهی» نبوده است.

ساعاتی پس از انتقاد این بازیگر سینما، مهتاب کرامتی اعلام کرد که از مقام خود به عنوان سفیر «حسن‌ نیت» یونیسف در ایران کناره‌گیری می‌کند.

او در یک پست اینستاگرامی نوشت: «من مهتاب کرامتی همیشه جایی بودم که بتوان برای کودکان کاری کرد. کناره‌گیری خودم را از یونیسف اعلام می‌کنم».

برگفته ای از سایت ایران امروز، ۱۸ نوامبر ۲۰۲۲