آمریکا و متحدانش ۱۰۰ شناور نظامی بدون‌سرنشین در خلیج فارس مستقر می‌کنند

تنها چند روز بعد از دیدارهای جداگانه اریک کوریلا، رئیس ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا، در منطقه با مقام‌های نظامی عربستان سعودی و اسرائيل، فرماندهی «سنتکام» اعلام کرد یک «گروه ضربت»، به‌رهبری ایالات متحده تا سال آینده بیش از ۱۰۰ شناور نظامی بدون‌سرنشین در آب‌های خلیج فارس مستقر خواهد کرد تا از تهدید‌های دریایی و هوایی جلوگیری کند.

خبرگزاری فرانسه روز جمعه ۱۹ نوامبر (۲۸ آبان‌ماه)، به‌نقل از رئیس ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا در منطقه نوشت: «این مجموعه از شناورهای بدون‌سرنشین، تا سال آینده همین موقع، در آب‌‌های خلیج فارس مستقر خواهند شد. گروه ضربت ۵۹ مسئول پیشبرد و اجرای این برنامه نظامی خواهد بود.»

«گروه ضربت ۵۹» در سپتامبر سال ۲۰۲۱ در بحرین، محل استقرار ناوگان پنجم نیروی دریایی ایالات متحده، تشکیل شد. بر اساس گزارش‌های منتشرشده، این واحد نظامی-فرماندهی، مسئول ادغام و هماهنگی میان سامانه‌های دفاعی منطقه و عملیات‌های نظامی متکی بر هوش مصنوعی است.

گروه ضربت ۵۹ که مشخصا برای حفظ امنیت نفتکش‌ها و کشتیرانی تجاری در آب‌های منطقه تشکیل شده است، پس از آن شکل گرفت که مجموعه‌ای از حمله‌های هوایی و پهپادی حکومت ایران در آب‌های خلیج فارس و دریای عمان گزارش شد.

رئیس ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا در بخش دیگری از صحبت‌های روز شنبه‌ خود در بحرین، مقر ناوگان پنجم نیروی دریایی ایالات متحده، بدون نام بردن از هیچ کشور خاصی گفت «پهپادهای نیروی متخاصم»، بزرگ‌ترین تهدید برای امنیت منطقه به‌شمار می‌روند.

کوریلا بدون اشاره به جزئیات نظامی گفت: «نیروهای آمریکایی، علاوه بر شناورهای بدون‌سرنشین، در حال ایجاد یک «برنامه آزمایشی» مشترک با متحدان خود در منطقه برای هدف قرار دادن پهپادها نیروهای «متخاصم»‌اند.»

روز پنجشنبه نیز نیروی دریایی ارتش اسرائیل از آزمایش موفقیت‌آمیز یک سامانه دفاع هوایی جدید برای حفاظت ویژه از کشتی‌ها و شناورها خبر داد.

سامانه دفاع هوایی «سی-دام» ( C-Dome) اسرائیل مشخصا برای حفاظت از کشتی‌ها طراحی شده است. این سامانه دفاع هوایی-دریایی، شناورها را در برابر حمله‌های راکتی، موشکی یا پهپادهای انتحاری حفاظت می‌‌کند.

در سال‌های گذشته، کشورهای مختلف منطقه با همراهی متحدان خود سعی کرده‌اند توان دفاع هوایی خود را در برابر حمله‌های موشکی و پهپادی حکومت ایران و گروه‌های نیابتی وابسته به جمهوری اسلامی، در دریا و خشکی، افزایش دهند.

برگفته ای از سایت ایران امروز، ۲۰ نوامبر ۲۰۲۲