یک تحقیق: گلوله‌های ساچمه‌ای ساخت اروپا برای سرکوب اعتراضات در ایران استفاده می‌شود

تحقیقی که توسط تیم «ناظران فرانس‌۲۴» انجام شده، به شواهدی دست پیدا کرده است که نشان می دهد از گلوله های ساچمه‌ای شرکت فرانسوی-ایتالیایی «چدیت» برای سرکوب اعتراضات در ایران استفاده شده است.

این گلوله ها به طور گسترده از سال ۲۰۱۱ در ایران مورد استفاده قرار گرفته‌اند. این امر نقض آشکار تحریم های اتحادیه اروپا است که در آن سال اجرایی شد.

تیم ناظران فرانس‌۲۴، در تحقیقات خود، از ایرانیان خواست تا عکس‌های مهماتی را که در سرکوب اعتراضات مصرف شده، برای آنها ارسال کنند. این تیم بیش از «یکصد» عکس و ویدئو را تجزیه و تحلیل کرد که نشان دهنده گاز اشک آور، گلوله، گلوله‌های پینت‌بال و گلوله‌های ساچمه‌ای است که به طور گسترده توسط نیروهای امنیتی ایران استفاده شده است.

در حالی که بیشتر گلوله‌های تفنگ ساچمه‌ای که عکس‌برداری شده در ایران ساخته شده‌اند، ۱۳ گلوله کشف‌شده در هشت شهر مختلف ایران، دارای آرم «چدیت» بودند.

گلوله های ساچمه‌ای با برند چدیت سال‌هاست که به طور گسترده توسط نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی استفاده می شود. یکی از اعضای نیروهای امنیتی ایران به تیم ناظران فرانس۲۴ گفت که واحد او گاهی اوقات فشنگ‌های شکاری هم دریافت می‌کند.

«چدیت» کارخانه‌هایی در ایتالیا و فرانسه دارد که دفتر مرکزی آن در لیورنو ایتالیا و بورگ لس والنس فرانسه است.

شاهدان عینی، به تیم ناظران فرانس۲۴ گفته اند که نیروهای امنیتی به طور معمول تلاش می کنند تا پوکه‌های خالی را از زمین جمع آوری کنند و چیزی به جا نگذارند.

یک مرد که تصویری از این گلوله‌ها را برای این تیم ارسال کرده است، به فرانس۲۴ گفت: «وقتی به مردم شلیک می کنند، همیشه سعی می‌کنند پوکه‌های خالی روی زمین را بردارند. این یکی در جایی در تاریکی افتاده بود. آنها آن را ندیدند و وقتی رفتند، من توانستم آن را پیدا کنم.»

تیم «۱۵۰۰تصویر»، که اعتراضات سال ۲۰۲۲ را مستند می‌کند نیز عکس‌هایی برای ناظران فرانس۲۴ ارسال کرده که ۱۰ فشنگ دیگر با نام تجاری «چدیت» را نشان می‌داد. این گروه اعلام کرد که این فشنگ‌ها در شهرهای شیراز، کرج، رشت، سنندج و کامیاران کشف شده است.

یکی از اعضای بسیج جمهوری اسلامی که در سرکوب اعتراضات ۲۰۲۲ فعال بوده است، به فرانس ۲۴ گفت که به آنها، فشنگ‌های شکاری بدون علامت و پر شده با ساچمه داده شده است که باعث ایجاد «جراحات کوچک در سراسر بدن» قربانیان می‌شود.

گفتنی است ۱۴۰ پزشک متخصص چشم در نامه‌ای به رییس انجمن چشم‌پزشکی ایران اعلام کردند:« تعداد زیادی از شهروندان بر اثر اصابت ساچمه و پینت‌بال در جریان تلاش عمال حکومت برای سرکوب خیزش انقلابی مردم ایران، بینایی یک یا هر دو چشم خود را از دست داده‌اند.»

برگفته ای از سایت صدای امریکا بخش فارسی، ۲۶ نوامبر ۲۰۲۲