واکنش آمریکا به حمله نیروهای امنیتی به دانشجویان در ایران

ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، با اشاره به حمله نیروهای امنیتی به دانشجویان در ایران شجاعت زنان،‌ دختران و جوانان ایرانی «الهام‌بخش جهانیان» توصیف کرده است.

آقای پرایس در کنفرانس خبری روز چهارشنبه ۱۶ آذر در واشنگتن گفت: «دانشجویان ایرانی امروز نیز دست به تظاهرات زدند. ما از گزارش‌ها در خصوص حمله خشونت آمیز نیروهای امنیتی به دانشجویان در پی دیدار ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری، از دانشگاه تهران آگاه هستیم.»

ابراهیم رئیسی روز چهارشنبه به مناسبت روز دانشجو در دانشگاه تهران حضور یافت. این در حالی بود که دانشگاه‌های سراسر کشور همزمان با دور جدید اعتراض‌ها، صحنه اعتصاب و مخالفت‌های علنی و کم‌سابقه و نیز حضور بدون حجاب اجباری دانشجویان در تجمعات و نیز کلاس‌های درس بوده است

تصاویر ویدئویی و گزارش‌های منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی حاکی است که همزمان با برگزاری مراسم روز ۱۶ آذر، روز دانشجو، نیروهای امنیتی و حراست به تجمعات دانشجویی در برخی دانشگاه‌های ایران به‌خصوص در دانشگاه تهران حمله کردند.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا همچنین گفت که شجاعت مردم ایران، به‌ ویژه زنان،‌ دختران و جوانان ایرانی که پیشروان این اعتراضات هستند، الهام‌بخش مردم سراسر جهان است.

ند پرایس افزود: «دانشجویان و فرزندان ایران می‌بایست آینده‌‌ساز کشور خود باشند. اما نیروهای (حکومت ایران) به آنها حمله می‌کنند و هزاران نفر از آنها را بازداشت کرده‌اند.»

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در ادامه اظهار داشت در حالی که «مردم ایران به تجمعات مسالمت‌آمیز» خود ادامه می‌دهند و با سرکوب خشونت‌آمیز و مداوم حکومت هستند ما «در کنار آنها ایستاده‌ایم و به روشنگری درباره نقض حقوق بشر توسط رهبران این کشور ادامه خواهیم داد.»

کانال خبری شوراهای صنفی دانشجویان کشور روز چهارشنبه از حمله نیروهای حراست به تجمعات دانشجویی در برخی دانشگاه‌های کشور به‌خصوص در دانشگاه تهران خبر داد. در مجموع فضای اغلب دانشگاه‌ها در روز دانشجو و هم‌زمان با سومین روز از اعتصابات سراسری «امنیتی و ملتهب» گزارش شده است.

بر اساس این گزارش، دانشجویان دانشگاه تهران در طی ساعات گذشته چند بار برای تشکیل تجمع اعتراضی تلاش کردند که هر بار با یورش نیروهای حراست «به سرکردگی حسین ایزدیار، معاون حراست دانشگاه، و در حضور علیرضا وجهی، معاون دانشجویی دانشگاه» مواجه شد.

همچنین گزارش شده که در پی این حملات، شماری از دانشجویان مجروح و دچار «خون‌ریزی» شده‌اند.

از دانشگاه فردوسی مشهد هم خبر رسید که تجمع دانشجویان این دانشگاه با حمله نیروهای لباس‌شخصی و امنیتی با استفاده از شوکر مواجه شد.

پیش از آن نیز خبر رسیده بود که در پی تجمع اعتراضی دانشجویان دانشگاه امیرکبیر و شعارهای اعتراضی دانشجویان، گروهی از نیروهای حراست این دانشگاه به همراه لباس‌شخصی‌ها به دانشجویان حمله کردند. در تصاویر منتشرشده از این دانشگاه شنیده می‌شود که دانشجویان فریاد می‌زنند «بی‌شرف، بی‌شرف».

دست‌کم سه تن از دانشجویان دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی نیز بامداد روز چهارشنبه در مقابل این دانشگاه بازداشت شدند.

تصاویری نیز از تعدادی از دانشجویان دانشگاه تربیت مدرس منتشر شده که با در دست داشتن پلاکاردهای «زن زندگی آزادی» تجمع اعتراضی برگزار کرده‌اند.

برگرفته ای از سایت رادیو فردا، ۸ دسامبر ۲۰۲۲