وزیر خارجه عربستان سعودی: دستیابی تهران به سلاح هسته‌ای همه معادلات را به هم می‌زند

وزیر امور خارجه عربستان سعودی تنها یک روز بعد از امضای توافقنامه شراکت استراتژیک جامع عربستان با چین خواهان تضمین امنیت عربستان شد. یکی از راه‌های مطلوب ریاض، توافق جامع‌تر با تهران است: نظارت بر برنامه موشکی و عدم دخالت ایران در کشورهای عربی.

وزیر امور خارجه عربستان سعودی می‌گوید کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس در صورت دستیابی تهران به سلاح هسته‌ای برای امنیت خود اقدام خواهند کرد.

شاهزاده فیصل بن فرحان آل سعود، در همایشی در ابوظبی در پاسخ به سوالی درباره واکنش احتمالی کشورهای حاشیه خلیج فارس در صورت دست‌یابی ایران به سلاح هسته‌ای گفت: «اگر ایران به سلاح هسته‌ای دست پیدا کند، همه معادلات دگرگون خواهد شد و کشورهای منطقه قطعا به این سمت خواهند رفت که امنیت خودشان را تضمین کنند.»

مذاکرات احیای برجام از شهریور/سپتامبر سال جاری متوقف شده است. ایالات متحده آمریکا نیز اعلام کرده که تمرکزش را از روی برجام برداشته و به جای آن بر معاملات تسلیحاتی ایران و روسیه و همچنین بر اعتراضات سراسری مردم ایران متمرکز است. در همان حال، در پایان دیدار سه روزه شی‌ جین‌پینگ، رئیس جمهوری چین از عربستان سعودی، دو طرف بیانیه مشترکی منتشر کردند. بخشی از بیانیه مشترک دو کشور به برنامه اتمی و روابط منطقه‌ای ایران اختصاص دارد. در این بیانیه از جمهوری اسلامی ایران خواسته شده که با آژانس بین‌المللی انرژی همکاری کند، به تعهدات پادمانی خود عمل کند و با احترام به اصول حسن همجواری، از دخالت در امور داخلی کشورهای دیگر خودداری کند.

وزیر امور خارجه عربستان سعودی تنها یک روز بعد از امضای توافقنامه شراکت استراتژیک جامع عربستان با چین، در ادامه سخنانش در همایش ابوظبی گفت عربستان با تلاش‌ها برای احیای برجام مخالفتی ندارد، مشروط بر آنکه توافق هسته‌‌ای، «نقطه شروع باشد و نه نقطه پایان.»

کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس خواهان یک توافق جامع‌تر از توافق هسته‌ای با ایران‌اند، چنانکه به نگرانی‌های آن‌ها درباره برنامه موشکی سپاه پاسداران و دخالت جمهوری اسلامی در پایتخت‌های عربی پایان دهد. شاهزاده فیصل گفت:

«متأسفانه علائم در حال حاضر چندان مثبت نیستند. ما از ایرانی‌ها می‌شنویم که آنها هیچ علاقه‌ای به دستیابی به سلاح هسته‌ای ندارند، بسیار راحت است که بتوانیم این ادعا را باور کنیم. اما به اطمینان بیشتری در این سطح نیاز داریم.»

انور قرقاش، مشاور دیپلماتیک رئیس امارات شنبه گذشته در همایش ابوظبی گفته بود که با توجه به آنکه در حال حاضر کشورهای غربی به دلیل صدور پهپادهای انتحاری تهران به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین نسبت به تسلیحات ایران حساس شده‌اند، فرصت مناسبی برای بازنگری در کل توافق هسته‌ای به وجود آمده است. قرقاش گفت: «این فرصتی است برای همه ما تا کل مفهوم توافق هسته‌ای با ایران را بازبینی کنیم.»

جمهوری اسلامی ایران غنی سازی اورانیم در سطح ۶۰ درصد را آغاز کرده است. قرار بود رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای گفت‌وگو درباره تعهدات پادمانی ایران به تهران سفر کند. اما در پی بیانیه شورای حکام مسئولان جمهوری اسلامی تمایلی به از سرگیری گفت‌وگوها با گروسی نشان ندادند. پیش از این حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، عضو سابق کمیسیون امنیت ملی مجلس تلویحا گفته بود که چنانچه پرونده ایران به شورای امنیت ارجاع یا مکانیسم ماشه فعال شود، گام بعدی ایران غنی‌سازی در سطح ۹۰ درصد به بالا برای تولید بمب اتم در چهارچوب «دفاع هسته‌ای» است.

برگرفته ای از سایت رادیو زمانه، ۱۲ دسامبر ۲۰۲۲