شمار جان‌باختگان اعتراضات در ایران به ۴۹۳ نفر رسیده است

پایگاه حقوق بشری هرانا که تحولات مربوط اعتراضات در ایران را رصد می‌کند، اعلام کرد که شمار جان‌باختگان این اعتراضات به بیش از ۴۹۰ نفر رسیده است.

این پایگاه خبری شامگاه سه‌شنبه ۲۲ آذر گزارش داد که از ۲۶ شهریور ماه و آغاز موج اعتراضات در ایران تا این روز ۴۹۳ نفر کشته شده‌اند که ۶۲ نفر از آنها نیروهای امنیتی هستند.

هرانا شمار جان‌باختگان زیر ۱۸ سال را نیز ۶۸ نفر عنوان کرده که برخی از آنها به نمادهای این اعتراضات بدل شده‌اند، از جمله نیکا شاکرمی و کیان پیرفلک.

آمار قبلی هرانا که روز ۱۹ آذر منتشر شد، شمار جان‌باختگان این اعتراضات را دست‌کم ۴۸۵ نفر عنوان می‌کرد.

هرانا همچنین تخمین زده که بیش از ۱۸ هزار نفر در جریان این اعتراضات بازداشت شده‌اند که از این میان هویت ۳۸۴۳ نفر شناسایی شده است و ۶۳۲ نفر آنها نیز دانشجو هستند.

آمارهای هرانا حاکی است که ۱۶۱ شهر طی حدود سه ماه صحنه اعتراضات بوده و در مجموع حدود ۱۲۰۰ تجمع شهری و دانشگاهی نیز اتفاق افتاده است.

نگرانی درباره اجرای دیگر احکام صادرشده اعدام
با اعدام محسن شکاری و مجید رضا رهنورد نگرانی‌ها از احتمال اجرای دیگر احکام صادرشده اعدام علیه معترضان در ایران افزایش یافته است.

فرهاد و فرزاد طه‌زاده، دو برادر اهل شهرستان اشنویه در آذربایجان غربی، از جمله معترضانی هستند که گزارش‌هایی درباره اعدام قریب‌الوقوع آنها منتشر شده است.

شامگاه سه‌شنبه ۲۲ آذر هاکان دمیر، نماینده پارلمان آلمان، در توییتر اعلام کرد که کفالت سیاسی این دو برادر را بر عهده می‌گیرد. آقای دمیر همچنین عنوان کرد که قرار است برادران طه‌زاده فردا، چهارشنبه صبح، اعدام شوند.

پیش از این مادر فرهاد و فرزاد طه‌زاده با انتشار ویدیویی از مردم ایران درخواست کمک کرده بود تا فرزندانش را نجات دهند. وی تاکید کرده بود که اعترافات آنها زیر شکنجه گرفته شده و فرزندانش بی‌گناه هستند.

گزارش‌ها حاکی است که دست‌کم ۲۸ نفر از بازداشت‌شدگان اعتراضات سراسری ایران با اتهام محاربه و خطر اعدام روبه‌رو هستند. یکی از آنها امیررضا نصر آزادانی، بازیکن سابق تیم فوتبال تراکتورسازی تبریز، است که دادگاه او را به «بغی و مشارکت در محاربه و افساد فی‌الارض» متهم کرده، اتهاماتی که طبق قانون مجازات اسلامی سنگین‌ترین جرم محسوب می‌شود و معمولا مجازات آن اعدام است.

این اتهامات واکنش اتحادیه جهانی فوتبالیست‌های حرفه‌ای در روز دوشنبه ۲۱ آذر را به دنبال داشت که اعلام کرد از احتمال صدور حکم اعدام برای امیررضا نصر آزادانی « شوکه و دچار انزجار» شده است.

امیر رضا نصر آزادانی، متولد بهمن ۱۳۷۴، فوتبال حرفه‌ای خود را با تیم ملی زیر ۱۶ سال ایران شروع کرد و پس از پیوستن به باشگاه راه آهن تهران در لیگ برتر ایران بازی کرده است. او در موقعیت هافبک برای باشگاه‌های دیگری نظیر سپاهان، تراکتور و گل ریحان البرز نیز بازی کرده و در حال حاضر بازیکن باشگاه ایران جوان بوشهر محسوب می‌شود.

عفو بین‌الملل در جدیدترین بیانیه خود گفته که حکم اعدام ۱۱ نفر از بازداشت‌شدگان تایید شده و حداقل ۹ نفر دیگر از جمله امیر رضا نصر آزادانی با خطر صدور حکم اعدام روبرو هستند.

شعار اصلی معترضان در ایران یعنی «زن، زندگی، آزادی» شامگاه سه شنبه ۲۲ آذرماه بر دروازه براندنبورگ نورپردازی شد.

امیرعماد میرمیرانی ملقب به «جادی» به قید وثیقه از زندان آزاد شد
امیرعماد میرمیرانی ملقب به «جادی» روز سه‌شنبه به قید وثیقه از زندان آزاد شد.

جادی ۱۳ مهرماه امسال در حالی بازداشت شد که ماموران امنیتی با به صدا درآوردن زنگ مجتمع مسکونی‌ او گفته بودند که برای نشتی گاز آمده‌اند.

او که تحصیلکرده رشته برق در دانشگاه خواجه نصیر و جامعه‌شناسی در دانشگاه علامه است، از مدرسان مطرح دوره‌های علمی با موضوعات «پایتون»، «بلاک‌چین و بیت‌کوین» است.

اتهام جادی که از مخالفان مهم «طرح صیانت» از اینترنت بود مشخص نیست.

وزارت خارجه فرانسه کاردار ایران را احضار کرد
وزیر خارجه فرانسه می‌گوید کاردار سفارت ایران در این کشور به وزارت خارجه احضار شده است.

کاترین کولونا روز سه‌شنبه ۲۲ آذر گفت کاردار ایران به خاطر نقش جمهوری اسلامی در جنگ اوکراین، سرکوب معترضان و رفتار تهران با هفت شهروند زندانی فرانسه در ایران به وزارت خارجه احضار این کشور شده است.

وزارت خارجه فرانسه روز دوشنبه نیز با انتشار بیانیه‌ای اعدام دومین معترض در ایران را به شدت محکوم کرد و «سرکوب وحشیانه جمهوری اسلامی و حمله به آزادی‌های اساسی» را غیر قابل قبول خواند.

این کشور از مقام‌های جمهوری اسلامی ایران خواست که اعدام‌ها را متوقف کرده و به خواسته‌های مشروع مردم خود گوش فرا دهند.

از زمان اعتراضات مردمی در ایران، جمهوری اسلامی از بازداشت هفت شهروند فرانسوی و دیگر شهروندان اروپایی خبر داده و کشورهای غربی را به‌ دست داشتن در اعتراضات کشور متهم کرده است.

کشورهای غربی این اتهامات را رد کرده و خواهان آزادی فوری اتباع خود شده‌اند.

اتحادیه اروپا، بریتانیا، آمریکا و کانادا همچنین تحریم‌هایی علیه ایران به‌دلیل ارسال پهپاد به روسیه برای استفاده در جنگ علیه اوکراین اعمال کرده‌اند.

ا‏دادستانی از رئیس سابق صداوسیما «مدرک خواست»
رئیس پیشین سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران در پی انتقاداتش از نحوه حکمرانی جمهوری اسلامی، خبر داد که دادستانی خواستار ارائه اسناد و مدارک توسط او شده است.

محمد سرافراز روز ۲۱ آذر گفته بود که حکومت جمهوری اسلامی «به فلاکتی رسیده که نمی‌تواند به کوچک‌ترین خواسته‌های مردم جواب دهد».

او در این گفت‌وگو همچنین با تأکید بر این‌که «این روش حکمرانی قابل دوام نیست»، گفته بود: «این روش برخورد و زدن و گرفتن و کشتن جواب نخواهد داد و دیر یا زود به بن‌بست می‌رسد و باید این روش را کنار گذاشت و به پایان برسد».

آقای سرافراز روز سه‌شنبه با انتشار توئیتی خطاب به محسنی اژه‌ای رئیس قوه قضائیه نوشت: «دیروز پس از گذشت دو ساعت از تشریح دیدگاه‌هایم نسبت به خطرات حال و آینده کشور، دادستان تهران خواستار ارائه اسناد و مدارک شد. اعتراض که هیچ، آیا با هشدار به حکمرانی کشور هم می‌خواهید برخورد قضایی کنید؟»

محسنی اژه‌ای روز ۲۴ آبان و در میانه اعتراضات گسترده مردمی در حالی که مدعی ضرورت «انتقاد و انتقادپذیری» در جمهوری اسلامی شده بود، بلافاصله بر «سد کردن راه تحریف‌ها، کج‌فهمی‌ها، غرض‌ورزی‌ها و تحلیل‌های ناصواب» تاکید کرد، موضوعی که راه را کماکان بر سرکوب منتقدان باز می‌کند.

طی سه ماهی که از اعتراضات می‌گذرد دهها خبرنگار، هنرمند و فعال سیاسی بازداشت شده‌اند.

محاکمه شش روزنامه‌نگار و فعال سیاسی زندانی هفته آینده برگزار می‌شود
روزنامه «هم‌میهن» چاپ تهران در شماره روز سه‌شنبه ۲۲ آذر خود خبر داد که دادگاه شش روزنامه‌نگار و فعال سیاسی قرار است روز ۲۸ آذر برگزار شود، و این در حالی است که آن‌ها از زمان دستگیری تا کنون امکان دیدار با وکلای انتخابی خود را نداشته‌اند.

بر اساس این گزارش، اتهامات زهرا و هدی توحیدی،‏ علیرضا خوشبخت، ویدا ربانی، حمیدرضا امیری و روح‌الله نخعی،‏ «اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور» و «تبلیغ علیه نظام» است.

علی مجتهدزاده، یکی از وکلای انتخابی زهرا توحیدی، هدی (زهره) توحیدی، ویدا ربانی و علیرضا خوشبخت به روزنامه هم‌میهن گفته است: «متاسفانه تاکنون امکان ملاقات حضوری با موکلانم را نداشته‏‌ام و فقط توانسته‌‏ام با ویدا ربانی و علیرضا خوشبخت صحبت کنم».

آنچه مانع از دیدار وکلای انتخابی با روزنامه‌نگاران و فعالان سیاسی می‌شود تبصره ماده ۴۸ قانون آیین‌دادرسی است که می‌گوید: «در جرائم علیه امنیت داخلی یا خارجی و همچنین جرائم سازمان‌یافته، در مرحله تحقیقات مقدماتی طرفین دعوی، وکیل یا وکلای خود را از بین وکلای رسمی دادگستری که مورد تایید رئیس قوه‌ قضائیه باشد، انتخاب می‌نمایند».

پرتو برهان‌پور، یکی از وکلای انتخابی روح‌‏الله نخعی و حمیدرضا امیری، در این‌ باره گفته است : «حقیقت آن است که ملاقات و صحبت میان وکیل و موکل در این مرحله آن‌چنان هم تاثیرگذار نیست و اصل آن است که در مرحله دادسرا و تحقیقات افراد حق دسترسی به وکیل خود را داشته باشند».

سعید خلیلی، دیگر وکیل حمیدرضا امیری و رو‏ح‏‌الله نخعی، نیز گفته است که «در کیفرخواست‏‌های پرونده‌‏های امنیتی به جای استدلال حقوقی و استناد به قوانین، گویی با بیانیه سیاسی یک حزب افراطی مواجه هستیم».

او افزود: «گزارش ضابطین به‌عنوان گردش کار پرونده کپی می‌‏شود و سپس درخواست مجازات می‏‌شود».

روزنامه‌نگاران و فعالان سیاسی بازداشت شده که عمدتا عضو «حزب اتحاد ملت ایران اسلامی» هستند با وجود تفهیم اتهام همچنان در زندان هستند و به گفته وکلای آن‌ها، «تعیین وثیقه برای آزادی‌شان به تشکیل جلسه دادگاه موکول شده است».

بر اساس گزارش کمیته و هیات اجرایی پیگیری وضعیت روزنامه‌نگاران بازداشتی که توسط انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان تهران تشکیل شده است، در حال حاضر دستکم ۳۵ روزنامه‌نگار در زندان به سر می‌برند.

برگرفته ای از سایت رادیو فردا، ۱۴ دسامبر ۲۰۲۲