گزارش نیویورک تایمز از «تجاوز» سازماندهی شده به زنان معترض

نیویورک تایمز در گزارشی از استفاده سازماندهی شده ماموران امنیتی جمهوری اسلامی ایران از حربه «تجاوز» برای تحمیل عفاف و ساکت کردن معترضان زن خبر داد.

این مقاله با اشاره به گزارش اخیر شبکه «سی‌ان‌ان» از شاهدان و قربانیان تجاوز ماموران امنیتی به دختران بازداشت شده، می‌گوید دختری ۲۰ ساله به اتهام رهبری اعتراضات در کرج دستگیر و سپس از بازداشتگاه با «موهای تراشیده شده، پاهایی لرزان و پارگی مقعد» به بیمارستان منتقل و سپس از بیمارستان نیز به زندان بازگردانده شد.

نیکلاس کریستف، ستون‌نویس مشهور این روزنامه که تاکنون دو بار برنده جایزه معتبر پولیتزر شده است، نوشته است یکی از ریاکاری‌های جمهوری اسلامی این است که بر اساس گزارش‌های موثق، دختران معترض به حجاب اجباری را به اتهام «بی‌عفتی» بازداشت و سپس به آن‌ها تجاوز جنسی می‌کند.

همچنین در گزارش نیویورک‌تایمز به اسناد دیده‌بان حقوق بشر و عفو بین‌الملل از چندین مورد تجاوز جنسی به معترضان اشاره شده است.

دیدبان حقوق بشر و عفو بین‌الملل تاکنون موارد زیادی از تجاوز جنسی در بازداشتگاه‌های ایران را مستند کرده‌اند.

این گزارش به سخنان هادی قائمی، مدیر کمپین حقوق بشر در ایران، درباره معصومه، دختری ۱۴ ساله، استناد کرده است که در محله‌ای فقیرنشین در تهران با برداشتن روسری از سر، از طریق دوربین‌های مدرسه شناسایی و بازداشت شد، اما کمی پس از بازداشت، به‌دلیل پارگی شدید واژن به بیمارستان منتقل شد و آن‌جا جان باخت.

در ادامه این گزارش آمده است که مادر این دختر که قصد افشای این حادثه را داشت، ناپدید شده است.

نیویورک‌تایمز تاکید می‌کند که تایید گزارش‌های خشونت جنسی علیه معترضان به دلیل احساس شرم و ترس در قربانیان دشوار است، اما سی‌ان‌ان گزارش داده که مقام‌های جمهوری اسلامی گاهی از تجاوز به معترضان فیلم می‌گیرند تا آنان را به سکوت وادار کنند.

در این گزارش همچنین به مورد نیکا شاکرمی، دختر شانزده ساله اشاره شده که روسری خود را در ملاء عام سوزاند. نیروهای امنیتی او را بازداشت کردند و چند روز بعد مقام‌های جمهوری اسلامی اعلام کردند که او درگذشته است.

پیشتر شبکه سی‌ان‌ان در گزارشی نوشته بود پس از دو ماه تحقیق از ۱۱ مورد خشونت جنسی -که بعضی شامل چند قربانی بوده- علیه معترضان زن و مرد در بازداشتگاه‌های ایران مطلع شده و تقریبا همه آنها در مناطق کردنشین رخ داده است.

این شبکه همچنین تاکید کرد که از تجاوزهای جنسی که برای باج‌خواهی ضبط شده، آگاه شده است.

برگرفته از سایت ایران وایر، ۱۹ نوامبر ۲۰۲۲