آثار مخرب مازوت‌سوزی: افزایش مراجعه به مراکز درمانی و بستری یک هزار کودک در بیمارستان‌های اهواز

کمبود گاز و اجبار نیروگاه‌ها و صنایع به استفاده از مازوت راه نفس شهروندان را در شهرهای صنعتی بسته است. در تهران مراجعه به اورژانس ۲۰ درصد افزایش یافت و در اهواز بیش از هزار کودک در بیمارستان بستری شدند.

تعطیلی مدرسه‌ها به‌دلیل آلودگی هوا در چند شهر ادامه دارد. شاخص آلودگی هوا در برخی شهرها از «وضعیت قرمز» هم عبور کرده است. اهواز به اذعان مدیران دولتی از آغاز سال جاری فقط یک روز هوای سالم داشته است و این روزها که گرد و غبارها فرونشسته‌اند، مازوت سوزی راه نفس کشیدن را بسته است.

سه‌شنبه ۲۹ آذر مدرسه‌ها در شهرهای اهواز، باوی، کارون و ماهشهر غیرحضوری شد. اهواز با شاخص ۱۸۱ و ماهشهر با شاخص ۱۵۸ آلودگی در روز ۲۹ آذر در صدر کلانشهر و شهرهای ایران به لحاظ آلودگی هوا قرار داشتند.

مازوت‌سوزی در نیروگاه رامین اهواز به دلیل کمبود گاز و توزیع نشدن بنزین با استاندارد یورو چهار اصلی‌ترین عامل افزایش شاخص آلودگی هوا در اهواز اعلام شده است. مدیرکل حفاظت از محیط زیست خوزستان یک‌شنبه ۲۷ آذر گفته بود:

«بیش از هفت ماه است که بنزین یورو ۴ در خوزستان توزیع نمی‌شود» و «وزارت نفت تصویب کرده است که شرکت گاز خوزستان از ارائه سوخت گاز به نیروگاه رامین اهواز در حد تعیین شده خودداری کند بنابراین سوخت مازوت به‌عنوان سوخت جایگزین در بخشی از واحد‌های نیروگاه رامین در حال استفاده است.»

این وضعیت در اهواز که در فصل‌های دیگر سال هم از گرد و غبار نمی‌تواند نفس بکشد، شمار بیماران تنفسی را افزایش داده است.

حبیب حی‌بر، معاون درمان علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفته در روزهای ۱۵ تا ۲۶ آذر هفت هزار کودک زیر ۱۲ سال با عفونت های تنفسی به بیمارستان‌های این شهر مراجعه کردند و این شهر «با پیک عفونت‌های تنفسی در کودکان مواجه است».

به گفته حی‌بر یک هزار و ۱۰۰ نفر از این تعداد بستری و پنج هزار و ۹۰۰ نفر سرپایی درمان شده‌اند. او گفته تعداد بیماران تنفسی نسبت به مدت مشابه یک سال قبل سه و نیم برابر افزایش یافته است.

در چنین وضعیتی مدیرکل محیط زیست خوزستان گفته اهوازی‌ها باید فعلاً این شرایط را بپذیرند.

افزایش پنج برابری دی اکسید گوگرد در تهران

نفس تهران هم در روزهای گذشته به شماره افتاده است. کمیته اضطراری آلودگی هوا تا به حال چند مرتبه مدرسه‌ها را تعطیل اعلام کرده و از شهروندان خواسته است تا حد ممکن از تردد در شهر بپرهیزند.

عباس شاهسونی، رییس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم وزارت بهداشت افزایش مصرف سوخت های سنگین را عامل وضعیت کنونی دانست و گفت: «طی روزهای ۲۲ تا ۲۵ آذر افزایش ۳ تا ۵ برابری غلظت دی‌اکسید گوگرد در شهر تهران را شاهد بودیم که این نشان می‌دهد برخی از صنایع اقدام به استفاده از سوخت‌های حاوی گوگرد کردند.»

افزایش دی اکسید گوگرد به گفته او باعث عفونت سیستم تنفس فوقانی می‌شود.

شاهسونی گفت بر اساس مصوبه کمیته اضطرار آلودگی هوا «استفاده از سوخت‌های سنگین مجاز نیست ولی برخی صنایع از سوخت‌های سنگین دارای گوگرد بالا استفاده می‌کنند.»

او از سازمان حفاظت از محیط زیست خواست بر موضوع نظارت کند و جلوی استفاده از سوخت‌های سنگین را بگیرد.

به گفته شاهسونی افزایش آلودگی هوا مراجعه به اورژانس در تهران را تا ۲۰ درصد افزایش داده است.

اصفهان، اراک و دیگر شهرهای صنعتی ایران هم وضعیتی مشابه دارند. در اصفهان به اذعان مسئولان دولتی مازوت سوزی طی سال‌های ۱۳۹۷ تا ۱۳۹۹ مرگ و میر را تقریباً دو برابر افزایش داده است.

اجبار صنایع و نیروگاه‌ها به استفاده از مازوت تصمیم دولت برای جبران کاهش مصرف گاز است تا بتواند در زمستان گاز شهری را تامین کند. لغو قرارداد واردت گاز و عملی نشدن وعده افزایش تولید گاز ایران را با مشکل در تامین گاز مورد نیاز برای استفاده خانگی و صنعتی روبه‌رو کرده است.

برگرفته ای از سایت رادیو زمانه، ۲۱ دسامبر ۲۰۲۲