آشفتگی در بازار ایران، پراید ۲۴۱ میلیون تومان

پراید ۲۴۱ میلیون تومان شد و رسانه‌های ایران خبر از تداوم افزایش قیمت خودرو می‌دهند؛ پرایدی که وقتی از ۱۲ میلیون تومان عبور کرد، محمود احمدی نژاد، رئیس جمهوری وقت پرسید: «پراید کیلویی چند؟» پرسشی که نشان از عجز رئیس دولت در برابر مافیای خودرو داشت.

امروز اما پراید هر روز رکورد می‌زند و تجارت‌نیوز در گزارش روز چهارشنبه ۳۰ آذرماه خود نوشت: قیمت خودرو همچنان با افزایش همراه است. کارشناسان معتقدند با عرضه قطره‌چکانی خودرو به بازار، قیمت‌ها به روند صعودی خود ادامه می‌دهند.

در این گزارش قیمت تیبا هاچ‌بک‌ پلاس با پنج میلیون تومان افزایش و در محدوده ۲۷۵ میلیون تومان قیمت‌گذاری شد.

قیمت پژو ۲۰۶ تیپ دو صفر نیز پنج میلیون تومان افزایش قیمت را تجربه کرد و ۴۲۵ میلیون تومان معامله شد.

وبسایت امتداد نیز در گزارشی تحت عنوان «سرعت قطار پیشرفت قیمت خودرو داخلی بالا رفت»، نوشت قیمت ساینا پلاس دنده‌ای مدل ۱۴۰۰ بیش از ۲۷۰ میلیون تومان اعلام شده است که به معنای افزایش ۲۸ میلیونی طی یک هفته و ۴۸ میلیونی طی۳۶ روز گذشته است.

وزیر صمت نیز روز چهارشنبه ۳۰ آذر در پاسخ به چگونگی واردات خودرو گفت که بزودی اولين محموله‌های خودرو وارد کشور می‌شود.

بر اساس اعلام وزیر در شهریورماه سال جاری، قرار شد واردات خودرو در راستای کاهش قیمت خودرو‌ در بازار و افزایش کیفیت تولیدات داخلی صورت گیرد. بر همین اساس مقرر شد خودرو‌های کیفی با قیمت مناسب مجوز ورود پیدا کنند.

این اما در حالی است که هفته دوم آذرماه، وبسایت تجارت‌نیوز و روزنامه دنیای اقتصاد نوشتند که وزارت صمت بند مربوط به الزام کیفی واردات خودرو را از بخشنامه حذف کرده و این یعنی تامین سود حداکثری واردکنندگان به واسطه خودروهای هندی و چینی بی‌کیفیت.

در همین رابطه روز سه شنبه ۲۹ آذرماه نیز رئیس پلیس راهور از واردات خودرو انتقاد کرد و گفت: وقتی قرار است خودرو هندی وارد کنید، تداوم تولید پراید بهتر است.

در تداوم این آشفته بازار، رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو روز دوشنبه ۲۸ آذرماه با بیان این مطلب که تا پایان سال شاهد افزایش ۱۰۰ درصدی قیمت خواهیم بود، اعلام کرد: در یکماه گذشته خودرو تا ۴۰ درصد افزایش قیمت داشته است.

برگفته ای از سایت صدای امریکا بخش فارسی، ۲۲ دسامبر ۲۰۲۲