وزیر دفاع اسرائیل حمله هوایی به ایران را در دو یا سه سال آینده محتمل دانست

وزیر دفاع اسرائیل روز چهارشنبه در اظهاراتی صریح و غیرمعمول در یک جدول زمانی احتمالی از حمله به ایران در دو یا سه سال آینده خبر داد.

بنی گانتس در روز پایانی وزارت دفاع خود خطاب به جمعی از خلبانان نیروی هوایی گفت که آن‌ها ممکن است در سال‌های پیش‌رو در حمله به تأسیسات هسته‌ای ایران شرکت کنند.

گانتس در پایگاه هوایی هاتزریم واقع در جنوب اسرائیل، در آخرین سخنرانی خود به‌ عنوان وزیر دفاع گفت: «اسرائیل در سال‌های اخیر آمادگی خود را به میزان قابل‌ توجهی افزایش داده است و برای حمله احتمالی به ایران آماده می‌شود.»

وی ادامه داد: «ممکن است دو یا سه سال دیگر بر فراز آسمان به سمت شرق به پرواز درآیید و در حمله به تاسیسات هسته‌ای ایران که در حال آماده‌ شدن برای آن هستیم شرکت کنید.»

بنیامین نتانیاهو که دوباره به قدرت بازگشته است، ژنرال یوآو گالانت را به عنوان جانشین بنی گانتس در وزارت دفاع معرفی کرده است.

«ممکن است دو یا سه سال دیگر بر فراز آسمان به سمت شرق به پرواز درآیید و در حمله به تاسیسات هسته‌ای ایران که در حال آماده‌شدن برای آن هستیم شرکت کنید.»
بنی گانتز
وزیر دفاع اسرائیل
گانتس در ادامه سخنانش افزود: ‌«عدۀ دیگری از شما ممکن است در مأموریتی در اعماق خاک لبنان و سوریه به‌منظور نجات یهودیان در سراسر جهان پرواز کنید. من به توانایی شما برای موفقیت در این مأموریت‌ها ایمان دارم، نه فقط به‌ خاطر هواپیمای عالی که در آن پرواز خواهید کرد، بلکه این به‌خاطر اخلاق و حرفه‌ای بودن شماست.»

این سخنان او در حالی بیان شد که ارتش اسرائیل تا کنون بارها در سوریه به محموله‌های تسلیحاتی شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران از جمله حزب‌الله لبنان حمله کرده است.

«هیچ دولت اسرائیلی با هسته‌ای شدن ایران موافق نیست»
در این مراسم یائیر لاپید، نخست‌وزیر اسرائیل نیز خطاب به خلبانان فارغ‌التحصیل دربارۀ توانایی‌های گسترده اسرائیل گفت: «دو هفته پیش ما رزمایشی مشترک در مقیاسی بزرگ با نیروی هوایی ایالات متحده برگزار کردیم. این رزمایش که حمله به اسرائیل از فاصله هزاران کیلومتری از مرزها را شبیه‌سازی می‌کرد، اولین تمرین از مجموعه تمرین‌های برنامه‌ریزی‌شده در آینده نزدیک بود.»

لاپید که قرار است به‌زودی جای خود را به بنیامین نتانیاهو بدهد افزود: «هیچ دولت اسرائیلی با هسته‌ای شدن ایران موافق نیست. اگر لازم باشد اقدام کنیم، اقدام خواهیم کرد.» او مساله مخالفت با هسته‌ای شدن ایران را از معدود موضوعاتی دانست که افکار عمومی اسرائیل درباره آن اتفاق‌نظر دارد.

اسحاق هرتزوگ، رئیس‌جمهوری اسرائیل نیز با تمجید از نیروی هوایی این کشور گفت: «نیروی هوایی می‌تواند به هر مکانی، نزدیک یا دور، در هر زمان و با هر وسیله‌ای دست یابد. دشمنان ما از جمله ایران این موضوع را می‌فهمند.»

هفته گذشته ۲۱ دسامبر ۲۰۲۲میلادی بنیامین نتانیاهو، رهبر حزب لیکود موفق به تشکیل دولت ائتلافی جدید در این کشور شد. از دولت جدید اسرائیل به عنوان راستگراترین دولتی که تاکنون در این کشور قدرت را به دست گرفته، یاد شده است.

برگرفته ای از سایت یورونیوز (اتحادیه اروپا) به زبان فارسی، ۲۹ دسامبر ۲۰۲۲