طنین «مرگ بر خامنه‌ای» در چلّه کشته شدگان

برای چندمین روز پیاپی چلّه کشته‌شدگان به مکانی برای ابراز خشم و اعتراض به حکومت تبدیل شد: این‌بار در دهگلان، سمیرم، ایذه، تهران، اهواز و مرودشت

برای چندمین روز پیاپی در چند شهر چله کشته‌شدگان زن، زندگی، آزادی با وجود فضای امنیتی و حضور پرشمار نیروهای امنیتی برگزار شد. دیروز در تهران گروهی بر مزار حمیدرضا روحی جمع شدند، در سمیرم یاد علی عباسی گرامی را گرامی داشتند، در مرودشت چهلم آرمان عمادی به صحنه اعتراض تبدیل شد و در دهگلان هم مزار محسن نیازی. در استان خوزستان نیز در دو شهر اهواز و ایذه یاد عاطفه نعامی و میلاد سعیدیان‌جو گرامی داشته شد. «مرگ بر خامنه‌ای» پرتکرار‌ترین شعار در این شهرها بود. در تهران نیروهای امنیتی به جمعیت حاضر بر مزار حمیدرضا روحی یورش بردند.

رودشت
مرودشت دومین شهر پرجمعیت استان فارس است و با انبوهی جمعیت بیکار شده. تعطیلی کارخانه‌ها و خشکسالی در دهه‌های اخیر شاخص بیکاری و فقر را در این شهر افزایش داده است. شامگاه ۲۸ آبان ماموران حکومتی معترضان را در این شهر با خشونت مرگ‌بار سرکوب کردند. آرمان عمادی، ۲۸ ساله، از جمله معترضانی بود که هدف شلیک‌های مرگ‌بار قرار گرفت و کشته شد.

هشتم دی مراسم چهلم او به رغم فضای امنیتی برگزار شد. گروه‌هایی از مردم مرودشت بر مزار او حاضر شدند و شعارهای ضدحکومتی سر دادند. «بسیجی، سپاهی، داعش ما شمایی» و «تا آخوند کفن نشود، این وطن وطن نشود» از جمله شعارهایی بود که حاضران بارها تکرار کردند.

دهگلان
در دهگلان گروهی از مردم بر مزار محسن نیازی جمع شدند و فریاد مرگ بر خامنه‌ای سر دادند. در یک ویدئو از دهگلان حاضران به شکل نمادین و برای مخالفت با اعدام، طناب دار را به آتش می‌کشند. محسن نیازی ظهر ۲۹ آبان هدف گلوله قرار گرفت و چند ساعت بعد در بیمارستانی در سنندج جان باخت. او ۲۵ ساله بود و کوهنورد. خاکسپاری او در روز ۳۰ آبان با حضور پرشمار مردم برگزار شد.

دهگلان در استان کردستان چندین شب صحنه اعتراض بود. نیروهای امنیتی ده‌ها تن را بازداشت و شکنجه کردند. شادمان احمدی که در ۱۷ آذر با یورش ماموران حکومتی بازداشت شد، در زیر شکنجه کشته شد.

منابع نزدیک به فعالان حقوق بشر در کردستان از صدور حکم زندان بلندمدت برای شماری از بازداشت‌شدگان خبر داده‌اند.

سمیرم
سمیرم در استان اصفهان هم در اعتراضات آبان ماه به مانند دیگر شهرها خشونت مرگ‌باری را تجربه کرد. نیروهای حکومتی دست‌کم شش تن را در این شهر کشتند و ده‌ها تن را بازداشت و حبس کرده‌اند. بر بنیاد آمارهای رسمی جمعیت شهر سمیرم کمتر از ۳۰ هزار نفر است اما تصاویر منتشر شده از چهلم علی عباسی از حضور پرشمار مردم این شهر بر مزار او حکایت دارند.

در ویدئوهای منتشر شده صدای جمعیت حاضر که «مرگ بر خامنه‌ای» و «می‌کشم می‌کشم آن‌که برادرم کشت» به گوش می‌رسد. در یکی از این ویدئوها شعار «مرگ بر خامنه‌ای لعنت بر خمینی» از بلندگوها شنیده می‌شود. در یک ویدئو دیگر از این مراسم صدای خواهر علی عباسی که می‌گوید شیپور جنگ نواخته شده است و بر مزار برادرش «نقش ققنوس زدند تا یادشان باشد جوان‌های ایران خاتون مثل ققنوس می‌مانند..».

علی عباسی، ۲۴ ساله را نیروهای حکومتی در ۲۵ آبان به ضرب گلوله کشتند.

تهران
در تهران هم گروهی از شهروندان بر مزار حمیدرضا روحی که ۲۶ آبان در شهر زیبا تهران با شلیک گلوله نیروهای امنیتی کشته شد، حاضر شدند. نیروهای امنیتی به جمعیت حاضر یورش بردند و با شلیک گاز اشک‌آور در صدد متفرق کردن جمعیت برآمدند. حاضران در مراسم حمیدرضا روحی شعار دادند: «قسم به خون یاران ایستاده‌ایم تا پایان» و «فقر، فساد، گرونی، می‌ریم تا سرنگونی».

در ویدئوهایی که از بهشت زهرای تهران منتشر شده است حضور پرشمار ماموران امنیتی و یورش آن‌ها به سمت جمعیت حاضر دیده می‌شود.

اهواز و ایذه
در اهواز هم یاد عاطفه نعامی، زن جوانی که پیکر بی‌جان او پنجم آذر در خانه‌اش پیدا شد را گرامی داشتند. یک ویدئو از مراسم گرامیداشت نعامی در اهواز منتشر شده است که در آن صدای حاضران شعار می‌دهند «می‌کشم می‌کشم هر آن که خواهرم کشت».

همچنین در روستای راسفند ایذه هم جمعی از مردم بر مزار میلاد سعیدیان‌جو حاضر شدند و علیه حکومت شعار دادند. در ویدئوهای منتشر شده از ایذه صدای حاضران که شعار می‌دهند «خامنه‌ای قاتله حکومتش باطله» به گوش می‌رسد. در ایذه از ۲۹ آذر شبه حکومت نظامی برقرار و شمار زیادی از شهروندان را بازداشت کرده‌اند.

در روزهای گذشته چلّه چند تن دیگر از کشته‌شدگان در شهرهای مختلف برگزار شد. بر بنیاد گزارش مجموعه فعالان حقوق بشر از آغاز خیزش زن، زندگی، آزادی تا هشتم دی ماه نیروهای امنیتی ۵۰۸ تن را در شهرهای مختلف کشته و بالغ بر ۱۸ هزار را بازداشت کرده‌اند.

همچنین دستگاه قضایی در یک دادرسی ناشفاف و غیرعادلانه دو تن از معترضان به نام‌های محسن شکاری و مجیدرضا رهنورد را در فاصله کوتاهی پس از بازداشت محاکمه و اعدام کرده است.

اعتراضات اخیر در ایران که بیش از صد روز از آغاز آن می‌گذرد در واکنش به قتل حکومتی ژینا (مهسا) امینی به دست پلیس گشت ارشاد از ۲۶ شهریور آغاز شد. به رغم ادعای مسئولان ارشد حکومتی مبنی بر پایان اعتراضات، چلّه کشته‌شدگان در شهرهای مختلف اعتراضات را تداوم بخشیده است.

برگرفته ای از سایت رادیو زمانه، ۳۱ دسامبر ۲۰۲۲