جو شدید امنیتی – نظامی در جوانرود، ده ها نفر بازداشت شدند، اعتراضات تازه در مهاباد

شمار مجروحان مراسم چهلم در جوانرود به ۱۵ نفر رسید

“شبکه حقوق بشر کردستان” روز دوشنبه ۱۲ دی (۲ ژانویه) در گزارشی از آخرین وضعیت جوانرود از افزایش شمار مجروحان مراسم چهلم کشته‌شدگان اعتراضات سراسری به ۱۵ نفر خبر داد. این افراد از جمله یک نوجوان ۱۶ ساله با گلوله‌های ساچمه‌ای و جنگی نیروهای سپاه زخمی شده‌اند. در این گزارش آمده است که در دو روز گذشته به دنبال برگزاری مراسم چهلم جان‌باختگان اعتراضات مردمی جوانرود، نیروهای سپاه پاسداران در کلیه خیابان‌های این شهر حضور گسترده داشته و دست‌کم ۱۰ شهروند توسط ماموران اداره اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه پاسداران بازداشت و به مکانی نامعلوم منتقل شده‌اند. روز شنبه ۱۰ دی،‌ در جریان برگزاری مراسم چهلم هفت تن از کشته‌شدگان اعتراضات مردمی جوانرود یک جوان ۲۲ ساله به نام برهان الیاسی نیز در اثر تیراندازی نیروهای سپاه پاسداران کشته شد.
روز یکشنبه ۱۱ دی کسبه و بازاریان جوانرود در اعتراض به سرکوب اعتراضات مردمی این شهر اعتصاب کردند.

حکم اعدام محمد بروغنی در دیوان عالی کشور تایید شده است

خبرگزاری قوه قضاییه نوشت: در پی انتشار خبری غیر واقعی مبنی بر نقض حکم دادگاه محمد بروغنی از متهمان اغتشاشات اخیر در دیوان عالی کشور، پیگیری‌های خبرگزاری میزان نشان می‌دهد، خبر منتشر شده صحت ندارد و حکم این متهم در دیوان عالی کشور تایید شده و تصمیم قضایی جدیدی نیز در این پرونده اخذ نگردیده است.
قوه قضائیه مدعی شده است متهم محمد بروغنی معروف به «ممد آلفا» که با کشیدن سلاح سرد و حمله مسلحانه از طریق جرح عمدی با چاقو به یکی از ماموران حافظ امنیت به قصد جان وی، ایجاد رعب و وحشت برای شهروندان و ناامنی در محیط و به آتش کشیدن فرمانداری شهرستان پاکدشت و تخریب اموال آن به اتهام محاربه محاکمه شده بود با حکم دادگاه به اعدام محکوم شد و این حکم در تاریخ ۱۵ آذرماه توسط دیوان عالی کشور نیز تایید گردید.
جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات محمد بروغنی هفتم آبان امسال برگزار شده بود.

عفو بین‌الملل تایید حکم اعدام محمد بروغنی را محکوم کرد

عفو بین‌الملل تصمیم دیوان عالی ایران مبنی بر تایید حکم اعدام محمد بروغنی را محکوم کرد. در صفحه توییتر این سازمان نوشته شده است: «مقامات باید فوراً هرگونه طرحی برای اعدام او را متوقف و حکم اعدامش را لغو کنند.»

یک معترض دیگر پس از آزادی موقت بر اثر شدت شکنجه درگذشت

بر اساس گزارش‌ها، مهدی زارع اشکذری، که «به دلیل شرکت در اعتراضات در ایران دستگیر شده و به دلیل شکنجه ساعاتی پس از آزادی موقت به کما رفته و پس از ۲۰ روز در بیمارستان جان باخته است.بر اساس گزارش‌ها، او از ناحیه صورت آسیب دیده و بینی و دندان‌هایش شکسته بوده است.گفته می‌شود که آقای اشکذری دانشجوی ایرانی بوده که در ایتالیا تحصیل می‌کرده و خبر کشته شدن او در رسانه‌های این کشور بازتاب پیدا کرده است.او متولد سال ۱۳۷۰ بوده و گفته می‌شود که به دلیل درگذشت مادرش به ایران رفته و در اعتراضات تهران هم شرکت کرده است.قرار بوده که خاکسپاری او دهم دی‌ماه در قبرستان اشکذر صورت گیرد.

بیش از ۶۰۰ هنرمند از سراسر جهان خواهان آزادی ترانه علیدوستی شدند

بیش از ۶۰۰ هنرمند از سراسر جهان که در میان آنها سینماگران سرشناسی دیده می‌شود، طی نامه‌ای سرگشاده خواستار آزادی ترانه علیدوستی شدند. در این نامه نوشته شده است: «ترانه علیدوستی یکی از مشهورترین بازیگران ایرانی و از حامیان سرسخت حقوق زنان در فضای مجازی است. او به دلیل پست‌های اینستاگرامی در حمایت از حقوق زنان در ایران، در ۱۷ دسامبر بازداشت شد.»⁣⁣
در میان امضاکنندگان این نامه کارگردانان مطرح سینما همچون کن لوچ، آکی کوریزماکی، آلفونسو کوارون، تام تیکور و در میان بازیگران سینما از جمله پنلوپه کروز، کیت وینسلت، ایزابل اوپر، مارک رافالو، کریستن استوارت، ونسان کسل، ژولیت بینوش، ماریون کوتیار، جیسون موموآ و کیت مارا دیده می‌شود. از میان سینماگران ایرانی‌تبار نیز گلشیفته فراهانی، احمد کیارستمی و سپیده معافی در میان امضا‌کنندگان نامه حضور دارند.

پیمان سالم تحت شکنجه است

۹۰ روز از بازداشت پیمان سالم فعال کارگری می‌گذرد و او تحت شکنجه و فشارهای روانی برای پذیرفتن اتهامات بی‌پایه قرار دارد.

اعتصاب غذای خشک آرمیتا عباسی

مادر آرمیتا عباسی، معترض ۲۰ ساله که در زندان کچویی کرج در بازداشت است با انتشار متنی از اعتصاب غذای خشک دخترش به همراه هم‌بندی‌هایش خبر داد. او در این متن که خطاب به رئیس دادگستری البرز، دادگاه انقلاب کرج، بازپرس و قاضی دادگاه، نوشت: «آمدم نبودید، پرسیدم، جواب واضح ندادید، وکیل اختیار کردیم نپذیرفتید. با رسانه‌ای طرف صحبت نشدم که مبادا بگویید به قوانین تعرض کردم. امروز بعد از ۸۲ روز تصمیم گرفتم تقاضایم را اینجا بیان کنم شاید به دستتان برسد.
امروز آرمیتا عباسی تک فرزند من که طبق نظرات حضرات اطلاعات با عناوین دروغین در زندان کچویی کرج زندانی است به علت عدم رسیدگی به پرونده‌اش و طولانی شدن دوره زندانیش، دست به اعتصاب غذای خشک زده است.
آن جنابان بازجو که چه دیدند و چگونه نوشتند را به خدای احد و واحدم واگذار کردم اما صحبت من با شما مسئولین امر است که بنا را می‌گذاریم به مجرم بودن تا خلافش ثابت شود.»
او با درخواست رسیدگی به پرونده دخترش نوشت: «این اعتصاب که توسط آرمیتا و سایر هم بندانش است اصلا به نفع هیچکس نیست.»

به آتش کشیدن بنر قاسم سلیمانی

فهیمه سادات هاشمی، دبیر ریاضی ناحیه‌ی ۴ شیراز بر اساس پیگیریهای خانواده در سوم دی ماه ۱۴۰۱ همچنان در بلاتکلیفی بسر می برد. این معلم زندانی در روز دوشنبه ۱۴ آذرماه در مقابل درب منزل‌شان توسط نیروهای امنیتی دستگیر و بعد از گذشت ۹روز بازداشت در اطلاعات سروش شیراز به بازداشتگاه مرکزی عادل آباد شیراز منتقل شده‌ و پس از گذشت حدود سه هفته، همچنان در بازداشت بسر می برد.
مسعود فرهیخته معلم زندانی ، بر اساس پیگیری های همسرش در تاریخ سوم دی ماه ۱۴۰۱ ، همچنان در بلاتکلیفی بسر می برد. این معلم زندانی در ۱۲ آذر ۱۴۰۱ بازداشت و از آن تاریخ تا کنون در انفرادی دو الف سپاه بسر می برد.
حمیدجعفری نصرآبادی، معلم، نویسنده و مربی فوتبال که در تاریخ ۲۷ مهر ۱۴۰۱ در مدرسه آسودگی کاشان بازداشت شده بود، صبح روز شنبه سوم آذر ۱۴۰۱ به مرخصی ۱۰ روزه فرستاده شد.
حمید جعفری در دادگاه انقلاب کاشان به ۱۵ ماه و یک روز حبس، دوسال انفصال از خدمات دولتی و عمومی و ممنوعیت خروج از کشور محکوم گردید.
سها اعتباری کودک دانش‌آموز در هرمزگان در جریان تیراندازی بی ضابطه ماموران نیروی انتظامی، به خودرو خانواده شان در جاده لامرد بستک به بهانه‌ی ظن حمل مواد مخدر، در تاریخ یکشنبه چهارم دی ماه ۱۴۰۱ به قتل رسید.
رحیم سرکار، رئیس سابق کانون صنفی فرهنگیان استان قزوین در تاریخ چهارم آذرماه ۱۴۰۱، در دو پرونده جداگانه به اتهام تبلیغ علیه نظام و نشر اکاذیب به یک سال حبس تعزیری، ۲ سال ممنوع الخروجی از کشور، جزای نقدی به مبلغ ۲ میلیون تومان و ضبط تلفن همراه و سیم کارت به نفع دولت محکوم شد.
مهرداد ملک، نوجوان دانش آموز در روز دوشنبه پنجم دی ماه ۱۴۰۱ در پی تیراندازی مأموران گشت انتظامی به خودروی دوستش که در راه خانه بودند، در بخش دشتابی ارداق استان قزوین، کشته شد.
محمود ملاکی بازرس کانون صنفی معلمان استان بوشهر،که در روز دوشنبه ۲۶ آذرماه ۱۴۰۱، توسط اطلاعات سپاه بازداشت شد، علی رغم پیگیری خانواده در تاریخ ۵ دی ماه ۱۴۰۱ همچنان در قرنطینه زندان بوشهر بسر می برد.
مراسم چهلمین روز قتل حکومتی دانیال پایبندی کودک، در آرامستان آیچی در شهر سقز در روز دوشنبه پنجم دی ۱۴۰۱ با حضور انبوه مردم سوگوار برگزار شد. دانیال کودک کاری است که در اعتراضات چهارشنبه ۲۵ آبان در سقز، با ضرب گلوله لباس‌ شخصی‌های حکومتی در محله کریم‌آباد این شهر کشته شده است.
مراسم چهلمین روز قتل حکومتی کیان پیرفلک، کودک دانش‌آموز در ایذه، با همراهی انبوه مردم سوگوار در روز دوشنبه پنجم دی ۱۴۰۱ در ایذه برگزار شد. کیان کودک ۹ ساله، در جریان خیزش مردم ایذه، در روز ۲۵ آبان، در خودرو پدرش با گلوله باران مأموران جمهوری اسلامی کشته شد.
ژیلا خیر دبیر هنر کازرون، با وجود پیگیری های خانواده، همچنان در بازداشت بسر می برد. این معلم زندانی که در تاریخ یک آذر ماه ۱۴۰۱ توسط نیروهای امنیتی کازرون بازداشت و به زندان عادل‌آباد شیراز منتقل شده، تاکنون پس از گذشت ۳۴ روز بازداشت، همچنان در زندان عادل‌آباد بسر می برد.
وریا قادریان معلم زندانی کە در تاریخ ١٧ آذر بازداشت شدە بود روز چهارشنبه هفتم دی ۱۴۰۱ با قرار وثیقه ۵۰۰ میلیون تومانی، موقتاً آزاد شد. وریا قادریان، معلم زبان انگلیسی، فعال مدنی و از اعضای انجمن دفاع از محیط زیست پاژین بانه، در جریان دستگیری‌های گسترده اخیر در روز پنج‌شنبه ۱۷ آذرماه ١۴٠١، توسط نیروهای امنیتی شهر بانه دستگیر شد.
مسعود قبادی معلم زندانی ساکن شهرستان چرام استان کهگیلویه و بویراحمد، که با وجود بیماری قلبی، از ۲۲ مهرماه بازداشت و روز شنبه دهم دی‌ماه ۱۴۰۱ با قید وثیقه آزاد شد.
عبدالله رضایی، فعال صنفی معلمان هرسین که صبح روز دوشنبه پنجم دی ماه ۱۴۰۱ در جلوی منزلش بازداشت شده بود، در عصر روز پنجشنبه هشتم دی ماه ۱۴۰۱ با قرار وثیقه ۴۰۰ میلیونی آزاد شد.
منبع: شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان ایران

یک خبرنگار دیگر بازداشت شد

روز گذشته ماموران امنیتی با حضور در خانه پدری «مهدی قدیمی» در فردیس کرج، این روزنامه‌نگار را بازداشت کردند. یکی از اعضای خانواده «مهدی قدیمی» در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین در این باره گفت، صبح دیروز حدود ۱۰ نفر مامور امنیتی با مراجعه به خانه، ضمن تفتیش اتاق و خودرو شخصی مهدی، موبایل و لپ‌تاپ او را ضبط کردند. به گفته این عضو خانواده مهدی قدیمی، دوربین مداربسته ساختمان محل سکونت آنها نیز از سوی ماموران امنیتی ضبط شده است. او همچنین گفته که مدتی پس از بازداشت مهدی، به دلیل اینکه ضابطان از تهران نیابت داشتند، این روزنامه‌نگار را به تهران منتقل کردند. او با بیان اینکه شعبه رسیدگی‌کننده به پرونده مهدی قدیمی شعبه ۲ بازپرسی دادسرای اوین است گفت، امروز با سند برای وثیقه به دادسرای اوین مراجعه شد که گفتند فعلاً زمانی برای تعیین قرار وثیقه مشخص نشده است.

گزارش آماری هرانا از اعتراضات سراسری تا روز یازدهم دی ماه

بازداشت موقت فوتبالیست‌های منتقد در ایران به بهانه حضور در پارتی

خبرگزاری «تسنیم» وابسته به سپاه پاسداران، از بازداشت شماری از بازیکنان فعلی و پیشین یکی از تیم‌های فوتبال مطرح تهرانی خبر داد. این خبرگزاری یکشنبه ۱۱ دی مدعی شد بازیکنان بازداشتی شب گذشته «در یک پارتی مختلط در شهر دماوند» شرکت کرده‌ و برخی از آنها «در حالت غیرعادی ناشی از مصرف مشروبات الکلی» بودند. این خبرگزاری به اسامی بازداشت‌شدگان و تیم آنها اشاره‌ای نکرد.
سایت فرارو گزارش داده که تعداد بازیکنان بازداشتی چهار نفر و دو نفر از آن ها عضو تیم فوتبال استقلال تهران بوده اند.
تسنیم افزود که برخی از این بازیکنان در روزهای گذشته گفته بودند به نشانه همدردی با مردم، انگیزه‌ای برای شرکت در مسابقات و یا صحبت کردن درباره فوتبال ندارند. در جریان اعتراضات سراسری جاری، بسیاری از بازیکنان فوتبال در ایران در حمایت از معترضان، از سرکوب و بازداشت مردم معترض توسط دستگاه‌ها و نیروهای امنیتی انتقاد کرده بودند.
در همین رابطه، فوتبالیست‌های سرشناس ایرانی مانند وریا غفوری، حسین ماهیتی، سروش رفیعی و کاوه رضایی نیز به‌دلیل موضعگیری پیرامون‌ خیزش سراسری مردم ایران و حمایت از بازداشت‌شدگان برای مدتی بازداشت شده و تحت فشار نیروهای امنیتی قرار گرفتند.

برگفته ای از سایت اخبار روز، ۳ ژانویه ۲۰۲۳