رده‌بندی سال ۲۰۲۳؛ اعتبار گذرنامه ایرانی در قعر جدول و هم‌رده سودان جنوبی است

ایران در جدول شاخص اعتبار گذرنامه‌های جهان که نهاد پژوهشی «پاسپورت ایندکس هنلی» روز چهارشنبه ۲۱ دی‌ آن را منتشر کرد، از آخر در جایگاه ۱۷ و هم‌رده سودان جنوبی قرار گرفت.

در شاخص امسال اعتبار گذرنامه‌های جهان که هر سال توسط موسسه بریتانیایی هنلی تهیه و منتشر می‌شود، ایران در رده ۹۹ قرار گرفته و فقط کشورهای افغانستان، عراق، سوریه، پاکستان، یمن، سومالی، فلسطین، نپال، کره شمالی، لیبی، کوزوو و بنگلادش، سودان، سری‌لانکا، لبنان و کنگو وضعیتی بدتر از ایران دارند.

با گذرنامه ایرانی تنها می‌توان به ۴۳ کشور بدون روادید یا دریافت روادید به محض رسیدن به کشور مقصد سفر کرد که بخش اعظم آن‌ها نیز کشورهای آفریقایی و آمریکای جنوبی مانند ونزوئلا، بولیوی و اکوادور هستند. حتی وضعیت سودان جنوبی از این لحاظ بهتر از ایران است.

ارزش گذرنامه ایرانی از نظر اجازه سفر بدون روادید به دیگر کشورها فرقی نکرده است.

ژاپن، سنگاپور، کره جنوبی، آلمان و اسپانیا بیشترین اعتبار گذرنامه را در میان کشورهای جهان دارند و شهروندان این کشورها بدون روادید قادر به سفر به بیش از ۱۹۰ کشور دنیا هستند.

در قعر جدول نیز افغانستان، عراق، سوریه، پاکستان و یمن قرار دارند که شهروندان آن‌ها تنها مجاز به سفر بدون روادید به ۲۷ تا ۳۴ کشور هستند.

برگرفته ای از سایت رادیو فردا، ۱۲ ژانویه ۲۰۲۳